آقای روحانی تدبیر شما برای سازمان «میراث فرهنگی» چیست؟
نایب رئیس کانون سراسری راهنمایان ایران:
آقای روحانی تدبیر شما برای سازمان «میراث فرهنگی» چیست؟
«سید محسن حاجی سعید» گفت: فعالان حوزه گردشگری و دوستداران میراث فرهنگی در چند ماه گذشته کارهای مختلفی برای بهبود اوضاع انجام داده‌اند که با رفتن «محمدعلی نجفی» رشته‌هایشان پنبه شده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۸

نایب ریس کانون سراسری راهنمایان ایران به خبرنگار هنر نیوز گفت: ظاهرا سازمان میراث فرهنگی جایگاهی برای وزرای بدون صندلی شده است. هر فردی که از مجلس نتوانست رای اعتماد بگیرد راهی این سازمان می‌شود. آیا این در شأن سازمانی به این مهمی است؟ 

وی با بیان این که روی سخنش فرا‌تر از شخص «محمدعلی نجفی» و با خود رییس جمهور است، گفت:آقای روحانی شعار اصلی دولت شما «تدبیر و امید» بود. با انتصاب آقای نجفی آن هم در فاصله چند ساعته از خبر عدم رای اعتماد ایشان از مجلس، نشانه‌ای از تدبیر در این تصمیم نیافتیم و فقط به «امید» بسنده کردیم. اما با اتفاقات هفته گذشته در سازمان «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» نه تنها خبری از «تدبیر» نیست چه بسا «امید» ی به سیاست‌های دولت جدید در این حوزه هم نیست. 

حاج سعید تأکید کرد:این اتفاقات تمام فعالین و دوستداران میراث و گردشگری را در بخش‌های گوناگون شوکه کرده است؟ اگر نگاهی به سابقه مدیریتی مدیر مستعفی و فعلی داشته باشیم، متوجه می‌شویم نه «محمد علی نجفی» و نه «مسعود سلطانی فر» هیچ کدام سابقه کار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را ندارند و این یعنی اینکه سازمان جایگاهی برای وزرای بدون صندلی شده است.
 
او اضافه کرد:باید دلایل رفتن آقای نجفی بررسی شود. بیماری قلبی ایشان به دلیل استرس بالا در این سازمان نشان از مشکلات و کمبودهای موجود است. هرچند برخی معتقدند دولت حمایت لازم را نداشته و برخی دیگر سیاسی کاری برای سپردن صندلی سازمان برنامه و بودجه به آقای نجفی را دلیل اصلی و عده‌ای دیگر عدم تخصص نجفی در سازمان را دلیل رفتن وی می‌دانند. به هر حال و بنا به هر دلیلی در سال‌های گذشته سازمان میراث فرهنگی جایی برای زورآزمایی و خط و نشان کشیدن دولت در برابر مجلس بوده و ظاهرا هنوز هم هست.

این فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: در پنج ماه گذشته ما در کانون کارهای فراوانی انجام دادیم. یک نمونه موفق آن رونمایی از پیراهن تیم ملی با نشان «یوزایرانی» بود که با ایده رییس کانون راهنمایان آرش نورآقایی راه خود را پیدا کرد. همچنین برای دوم اسفند که روز جهانی راهنمایان گردشگری است از ریس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری دعوت کرده‌ایم که به ایران بیاید و قرار بود با «محمدعلی نجفی» دیدار کند. اکنون چند هفته مانده به آمدن ایشان چه کار باید کنیم؟ نامه بدهیم که ببخشید ایشان از کار خود استعفا داده‌اند؟
 
او بیان کرد:همچنین رایزنی‌های زیادی با مشاوران «نجفی» انجام داده بودیم و خود را برای همکاری حداکثری آماده کرده بودیم که نمی‌دانیم با این وضعیت موجود دامنه استعفا و تغییرات تا کجا خواهد بود. 

حاجی سعید در ادامه افزود: تشکل‌های گردشگری خالصانه در حال تعامل با سازمان و معاونت گردشگری بود. اکنون حتی نمی‌دانیم آیا جناب رحمانی معاون گردشگری هم خواهد ماند یا خیر؟ در ماه‌های گذشته بواسطه فعالیت‌های وزارت «امورخارجه» و مذاکرات ژنو توجه گردشگران خارجی مجدد به ایران جلب شده است و در سال آینده شاهد افزایش ۴٠٠ درصد تا ۵٠٠ درصدی ورود گردشگران فرهنگی به ایران خواهیم بود. آیا سازمان نمی‌خواهد از این وضعیت استفاده مطلوب داشته باشد؟ تمام نگرانی فعالین این حوزه در این رابطه این است که با وضعیت نابسامان سازمان فرصت به دست آمده را از دست بدهیم. 

وی در پایان گفت: راهکار خروج از بحران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفکیک مجدد این سه سازمان با مدیریت مستقل به شکل سابق و یا تبدیل این سازمان به وزارتخانه دانست و خواستار طرح این موضوع در دستور کار دولت و یا مجلس شورای اسلامی شد.

کد خبر: 69020
Share/Save/Bookmark