یگان حفاظت در پرونده چغامیش سهل‌انگاری نکرده است
رییس یگان حفاظت دزفول:
یگان حفاظت در پرونده چغامیش سهل‌انگاری نکرده است
رییس یگان حفاظت دزفول گفت: یگان حفاظت در پرونده چغامیش سهل‌انگاری نکرده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵

به گزارش هنرنیوز، در پی انتشار مصاحبه‌ای با عنوان "پرده‌برداری از تخلفات بیشتر در میراث فرهنگی دزفول" حسین شیربُتی- رییس یگان حفاظت دزفول- طی تماس تلفنی با خبرنگار هنرنیوز خواستار ارائه توضیحاتی درباره این یگان و اتفاقات چغامیش شد.

رییس یگان حفاظت دزفول با تأکید بر این که گروه اعزامی از تهران نیز پس از بررسی اقدامات این یگان بر عدم سهل‌انگاری آن صحه گذاشتند، افزود: تپه اقماری تسطیح شده فضیلی ۴ نام داشت که تخریب آن شبانه انجام شد. روز بعد یگان با حضور در سر زمین به کشاورز اخطار داد و سپس کارشناس اداره میراث فرهنگی را به محل مورد نظر بردیم که وی گفت:« طبق نظر من با نظارت یگان ادامه تسطیح زمین مانعی ندارد اما اگر کشاورز در طول کار به اشیایی برخورد کرد،کار متوقف شود.» یگان هم طبق نظر کارشناس اجازه کار داد.

وی ادامه داد: پس از رسانه‌ای شدن موضوع از استان نامه آمد که کار را سریعاً به طور کامل متوقف کنید که همچنان هم این توقف ادامه دارد. اما در خصوص تپه چغاپهن، کشاورز مدعی است به دو نفر از نیروهای اداره میراث فرهنگی خوزستان که یکی از آنها نیروی یگان حفاظت و دیگری باستان‌شناس است، رشوه پرداخت کرده که هنوز هم این موضوع اثبات نشده است.

شیربتی اظهار کرد: اما درباره تسطیحی که در حریم تپه چغاپهن انجام شده است باید بگویم این کار توسط کشاورز روز پنج‌شنبه که یک روز غیر کاری است، آغاز شد و بنده به عنوان مسوول یگان حفاظت، نیرویی را به محل اعزام کردم و کار را تعطیل کردیم که در ادامه کشاورز معترض شد که کارشناس اداره میراث اجازه انجام این کار را به من داده است.

وی افزود: ما هم اعلام کردیم تا کارشناس شخصاً و کتباً به یگان اعلام نکند، اجازه ادامه کار داده نخواهد شد که وی همان روز کارشناس را بر سر زمین آورد و باز او اعلام کرد ادامه فعالیت بلامانع است اما چون باید نامه کتبی را شنبه روز آغاز کاری می‌نوشت، ما به کشاورز اعلام کردیم باید تا روز شنبه ثبت کند.

او ادامه داد: روز شنبه کارشناس پشت برگه اخطار نوشت:« کار ایشان از نظر کارشناسی بلامانع است» و ما بر اساس آن نامه اجازه ادامه کار را به کشاورز دادیم. این کشاورز شبانه‌روز کار می‌کرد که گفتند تا مجوزی از سوی رییس اداره میراث فرهنگی صادر نشود، نباید کار کند. اما او تا چشم یگان را دور می‌دید به کار ادامه می‌داد تا در نامه کارشناس به استان رسماً اعلام شد که کار کشاورز مذکور در این حریم بلامانع است و طبق آن نظر کشاورز به کار خود ادامه داد .

شیربتی تأکید کرد: بنابراین هیچ گونه سهل انگاری از سوی یگان حفاظت دزفول صورت نگرفته است.
کد خبر: 81298
Share/Save/Bookmark