خشونت و عاطفه در پرداخت روایت پر التهاب جنگ 33 روزه لبنان
نگاهی بر فیلم «33روز» ساخته جمال شورجه؛
خشونت و عاطفه در پرداخت روایت پر التهاب جنگ 33 روزه لبنان
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۲
فیلم «33 روز» ساخته جمال شورجه، روایت روزهای حماسه لبنان در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی است.

روایت داستان، نبرد 33 روزه حزب الله و مقاومت مردم روستای العیت الشعب در مقابل آنهاست.

«33روز» پیش از هر چیز ارجاع به واقعیت های عمیق متن زندگی در خلال وقایع عظیمی چون جنگ و بنیادهای عقیدتی مبارزان است و در عین حال پرداخت به یک روایت عینی است که در گذر از فراز های التزام های تکنیکی از ماحصل معنوی کلانی برخوردار است ، چندانکه جمال شورجه درباره ساخت این اثر به وقایع اخیر لبنان و نهضت پایداری اشاره می کند در واپسین بیان آن کاراکترهای مقاومت در جریان جنگ این نبرد عظیم به خوبی محرز می گردد.

گرچه «33 روز» یک روایت واقعی از حماسه 33 روزه جنگ لبنان است اما زوایای خاموش تر آن را در چینش مستقیم و درگیری حس و جنگ که هر دو در نقطه مقابل هم، همچون مهر و خشونت قد علم کرده اند را جلوه گر است، نیز آنکه کنه پرداخت به این جریان را علاوه بر رزمندگان مقاومت در کاراکترهای حسی دیگری چون یک مادر باردار و یک عروس و حتی در بین مردم نشان دهنده نگاهی متفاوت به این ساحت انسانی است.

«33 روز» محصول تجسم تنازع مأمن هاست که در مسلک عده ای جنگ نهیب جان نثاری و امنیت در قلوب پر ایمان آنهاست و برای عده ای دنیا خانه ای پوچ است که چنگ جاودانگی به آن می زنند.

انتخاب کاراکترها در نوع خود از شاخصه های اصلی این فیلم به شمار می آید که هم از بافت اصلی مردم منطقه هستند و هم در آفرینش واگویه های نقش خویش بسیار تدقیق نموده اند، همچون مادری که با از دست دادن همسر و فرزند خویش نماینده خشونت قلبی مردم به غاصبان امنیت است لکن سخن از مظلومیت دیگر عده ای است که در حریم زندگی خویش با تهاجم بیگانه دین ستیز مواجه شده اند.

انتخاب تاکتیک های رزمی و آلات جنگی نیز خود از واگویه های دیگری خبر می دهد که اگر جهان اسلام همسوی ملت فلسطین و لبنان یاری رسان بودند بدون شک آنان بر دشمنان خویش فائق می آمدند و گرچه قلت این عده به سبب توامان شدن قلوب آنها با ارتفاع دین و رستگاری در مجرای حقیقت و نور واقعی به خودی خود نیز به توفیقات عظیمی منجر شده است.

کارگردان با تجهیز همه سکانس ها به الزامات قطعی مرتبط توانسته است بهترین صحنه آفرینی را خلق کند، ضمن آنکه تجسم لبه تیغ تصمیم برای خدا یا همسر در سکانس خداحافظی یا به دنیا آمدن فرزند محمد السرور نشاندهنده این مسئله است.

کارکرد بهینه جلوه های ویژه از دیگر عوامل توفیق این فیلم است که در بهترین سکانس های تکنیکی فیلم، من جمله حملات غاصبان صهیونیستی به مناطق متعدد شهر و لحظات سخت نبرد مبارزان و سربازان اسرائیلی تجسم یافته است.

کد خبر: 23788
Share/Save/Bookmark