توریسم مانند آتش است
گفتگو با مارچلو نوتاریانی:
توریسم مانند آتش است
یک مشاور راهنمایان گردشگری گفت: کشور شما تابلویی از فرهنگهاست که می‌توانید با شناخت کامل و با صحبت و دیدارها، این تفاوت‌ها را به ارزش تبدیل کنید.
 
تاريخ : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴
به گزارش هنرنیوز، این روزها صنعت گردشگری کشور حال و روز خوشی ندارد و برای بهبود وضعیت موانع گوناگونی را باید از سر راه این صنعت برداشت. در این میان از ظرفیت‌های گردشگری ایران بسیارسخن گفته شده است و تلاش‌های صورت گرفته در زمینه توسعه گردشگری ایران هنوز نتوانسته است نتیجه خوشایند و مطلوبی در پی داشته باشد. یکی از راه‌ها، بهره‌مندی از تجربه و توانایی کشورهای موفق در این راستا است. تا با استفاده از شیوه‌های نوین آموزش، مدیریت و دانش روز بتوانیم از بزرگترین صنعت دنیا بهره‌ای ببریم. دعوت از فعالان و کارشناسان می‌تواند زمینه ساز رسیدن به رشد و توسعه باشد. اسفندماه گذشته همزمان با برگزاری جشن راهنمایان گردشگری یکی از کارشناسان ارشد سازمان جهانی گردشگری از کشور ایتالیا مهمان این جشن بود.از فرصت حضور مارچلو نوتاریانی استفاده کردیم و با همکاری آرزو خاکی مترجم حوزه گردشگری گفتگویی انجام دادیم که در پی می‌آید:

لطفاً خودتان را معرفی کنید، از سوابق کاریتان بگویید و اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت داشته‌اید؟

مارچلو نوتاریانی هستم. حدود ۱۵ سال است که به عنوان مشاور راهنمایان گردشگری فعالیت دارم . تخصص اصلی من اقتصاد گردشگری است . اما فعالیت من بیشتربا سازمان همکاری هلند و ایتالیا، و در شرکت‌های خدماتی، آژانس‌ها و موسسه‌های گردشگری، بیمارستان‌ها و همچنین هتل‌ها بوده است . بویژه در قسمت هتل، هتل داری و بازسازی هتل‌ها، از لحاظ معماری و تجهیز کردن فعال بوده‌ام .

شما برای تجهیز هتل‌ها چه امکاناتی را در نظر می‌گیرید؟ این باز سازی از لحاظ معماری ویا مدیریت صورت می‌گیرد ؟

همانطور که می‌دانید ساختمان‌های عظیم و قدیمی هتل‌ها، پس از مدتی استفاده و بهره مندی مداوم کهنه و مستهلک شده و چه از لحاظ ظاهری و نما و چه از لحاظ امکانات و تسهیلات نیاز به مرمت و احیا دارند، که با توجه به دانش روز هم مدرن‌تر می‌شوند و هم برای مسافرین خوشایندتر و چشم نوازتر خواهد شد. حتی گاهی هتل‌ها نیاز به گسترش فضای اسکان پذیری دارند. علاوه بر این‌ها یکسری دوره‌های تخصصی هتلداری را در نظر می گیریم. طی این مدت متوجه شدم که توریسم هدفی بلند مدت و پایدار بر جامعۀ مقصد دارد. به همین دلیل بیشتر فعالیت‌هایم و در راستای اهدافی چون ایجاد اشتغال برای مردم و جوامع محلی و مقصدهای گردشگرپذیر، بوده است. و البته تقویت اقتصاد و جوامع محلی در صدر فعالیت‌هایم بوده است .

گفتید که یکی از اهداف اصلی شما جوامع محلی و مردم محلی بوده است، به نظر شما تأثیر توریسم بر جوامع محلی چیست ؟

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «توریسم همانند آتش است»، می‌توانید با این آتش غذایی لذیذ تهیه کنید و یا آن را به خاکستری بدبو و سیاه تبدیل کنید. توریسم بی‌شک پیامدهای منفی در پی دارد و این خیلی مهم است که با درک شرایط موثرترین و مدیریت صحیح بتوانیم جنبه مثبت را تقویت کرده و افزایش دهیم. توریسم در درک عمیق و شناخت کامل فرهنگ‌های مختلف موثرترین راه است و این بستگی به دید شما نسبت به این مسئله دارد. در جوامع محلی توریسم نقشی گسترده دارد و باعث ایجاد بسترهای مختلف در زمینه‌های گوناگون؛ مانند زمینۀ فرهنگی می‌شود. افراد مختلف با فرهنگ‌های مختلف،با ارزش‌ها، آداب، رسوم و سنن متفاوت به بازدید هم می روند ، تمامی این موارد را از هم یاد می‌گیرند. حتی آداب عجیب یکدیگر را به عنوان ارزش می‌پذیرند. کشور شما تابلویی از فرهنگهاست که می‌توانید با شناخت کامل و با صحبت و دیدارها، این تفاوت‌ها را به ارزش تبدیل کنید. که با توجه به روحیات ایرانی‌ها و آنچه در کشورتان مطالعه کرده‌ام متوجه شدم که در اینکار موفق بوده‌اید که این خود قابل تقدیر است.

به نظر شما چگونه می‌توان توریسم پایدار ایجاد کرد و از آن در پیشرفت جامعه بهره برد؟

باید اذعان داشت که توریسم در حال حاضر اولین و مهمترین صنعت دنیاست . صنعت، به دلیل اینکه مردم با این موضوع به عنوان پدیده اجتماعی- فرهنگی برخورد می‌کنند. اما مهمتر از این دیدگاه، موضوع درآمد حاصل از این صنعت است که به جرأت می‌توان گفت از صنعت ماشین‌سازی و حتی نفت نیز درآمدزاتر است . اما چرا این موضوع قابل درک نیست؟! از آنجا که توریسم زنجیرۀ با ارزش و گسترده‌ای است که هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، دفاتر و آژانس‌ها، شرکت‌های گردشگری، دلالان این صنعت و رستوران‌ها، شرکت‌های حمل و نقل و بسیاری خرده مشاغل دیگر را شامل می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد شغل و کسب درآمد برای افراد بسیاری شود. به همین دلایل توریسم در سال ۱۹۹۸ از سوی unwto به عنوان صنعت برتر معرفی شد .

برای مثال فرانسه به عنوان برترین مقصد گردشگری اروپاست که سالانه ۷ میلیون گردشگر خارجی به آنجاسفر می‌کنند. این رقم درسال‌های اخیر تا ۱۰۰ میلیون نیز افزایش یافته است. در سفر، مدیریت مهمترین نقش را ایفا می‌کند و پایداری در پی مدیریت صحیح در بازار گردشگری حاصل می‌شود. هر جنبه از صنعت توریسم باید از هر لحاظ بررسی شود. برای مدیریت صحیح نیازمند آموزش صحیح و شناخت کامل هستید تا با در نظر گرفتن راهکارهای مناسب به هدف خود برسید.

توریسم صنعت پیچیده‌ای است که فعالیت‌های زیادی را شامل می‌شود. در تمام انواع توریسم مثل طبیعت‌گردی، توریسم درمانی و ... به بررسی زمینه‌ها جهت ایجاد توریسم پایدار نیاز دارد. یا انواع جدیدتر توریسم مثل گردشگری با کشتی که نیازمند بررسی و مطالعۀ بیشتر است. سپس این بستر در مرحلۀ اول به آموزش و مرحلۀ دوم به مدیریت صحیح وابسته است.
حسین زندی
مترجم : آرزو خاکی
کد خبر: 58708
Share/Save/Bookmark