درخواست سازمان میراث فرهنگی از یونسکو در مورد تخریب هترا
درخواست سازمان میراث فرهنگی از یونسکو در مورد تخریب هترا
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن تخریب میراث فرهنگی عراق توسط گروه تروریستی داعش از مجامع بین المللی به ویژه یونسکو خواست نسبت به جلوگیری از این اقدامات تخریب گرایانه به ویژه تخریب شهر باستانی هترا که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اقدام فوری انجام دهد.
 
تاريخ : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۹
به گزارش هنرنیوز متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

تخريب ميراث فرهنگي عراق به دست داعش، نمونه‌اي از اقدامات متحجرانه و بنيادگرايانه‌اي است که در طول تاریخ به امحاء و انهدام آثار و یادگار ملل گذشته انجامیده است. امروزه ما به واسطۀ آثاری که از گذشتگان مانده است به احوال‌شان آگاه می‌شویم و از تجارب و اندوخته‌هایشان بهره‌مند مي‌شويم.

امروزه اخبار ناگواري از تخریب میراث فرهنگی عراق از جمله موزة موصل، شهر هترا و محوطة باستاني هترا شنيده می‌شود. تخریب میراث فرهنگی موضوع غریب و نوظهوری نیست. اما آنچه موجب شگفتي است این که چرا در این روزگارِ بیداری و آگاهی عمومی، چنین اقداماتی به وقوع می‌پیوندد؟ عاملان و باعثان تخریبِ میراث فرهنگی به چه می‌اندیشند و با چه هدفي، گستاخانه خط بطلانی بر میراث فرهنگي مي‌كشند و جهانيان را از مواهب و فواید آن محروم مي‌سازند؟

نابودي ميراث فرهنگي عراق توسط داعش به نام اسلام و با هدف تخريب چهرة آن صورت مي‌گيرد و چنين اقداماتي با آموزه‌هاي دين مبين اسلام اساساً ناسازگار است. اين قبيل رفتارهاي ددمنشانه مسبوق به سابقه است؛ انهدام مجسمۀ بودا توسط طالبان، ویرانی‌هاي اخير در سوریه و عراق به دست داعش نمونۀ دشمنی علنی با میراث فرهنگیِ بشری است. آخرين جنايت اين گروه، حمله به محوطة تاريخي ـ فرهنگي «هترا» در جنوب نينوا است. هدم و نابودي آثار و يادگارهای گذشتگان در هر جا و به هر بهانه‌اي محكوم است. بی‌تردید علت‌العلل تخریب آثار و یادگارها و مفاخر گذشته به هر قصد و نیتی که باشد «جهل» است؛ «جهل» نسبت اهمیت و ارزش‌های میراث فرهنگی و تمدن بشري.

از آنجا كه اين آثار بخشي از ميراث بشري است سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين جنايات را شديداً محكوم كرده و عميقاً با مردم جهان و به وي‍ژه عراق ابراز همدردي مي‌كند.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنین از مجامع بین المللی به ویژه سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) می خواهد نسبت به جلوگیری از این اقدامات تخریب گرایانه به ویژه تخریب شهر باستانی هترا که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اقدام فوری انجام دهد.



کد خبر: 79778
Share/Save/Bookmark