ضعف بنیادین زیرساخت های صنعتی از معضلات سینمای ایران است
شهرام جعفری نژاد؛
ضعف بنیادین زیرساخت های صنعتی از معضلات سینمای ایران است
شهرام جعفری نژاد منتقد سینما گفت: ضعف بنیادین زیرساخت های صنعتی یکی از مهمترین معضلات تاریخ سینمای ایران است. تمام بحران هایی که امروزه سینمای ما با آن دست به گریبان است به مسئله صنعت و جدی نگرفتن آن در سینما باز می گردد.
 
تاريخ : شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۹

به گزارش هنرنیوز؛ برنامه هفت شب گذشته اختصاص به بررسی مهندسی سینما و توجه به جایگاه صنعت در سینمای ایران با حضور اکبر نبوی و شهرام جعفری نژاد منتقد و سردبیر مجله صنعت سینما داشت.
در این برنامه جعفری نژاد در ابتدای صحبت هایش عنوان کرد: ضعف بنیادین زیرساخت های صنعتی یکی از مهمترین معضلات تاریخ سینمای ایران است. تمام بحران هایی که امروزه سینمای ما با آن دست به گریبان است به مسئله صنعت و جدی نگرفتن آن در سینما باز می گردد. رسیدن به صنعت در سینما لازمه برخورداری از تمام ارکان سینما و رشد متوازن این زنجیره که شامل سالن های سینما، بودجه، امکانات، تولید، عرضه و تقاضا و ... می شود.

وی افزود: مثلا در صنعت تولید خودرو انواع خودروها با قیمت های مختلف و با توجه به سلایق متفاوت تولید می شود. و این زنجیره اگر به درستی رعایت شود این صنعت به راهش ادامه می دهد. پس هر فیلمی که در سینمای ما تولید می شود با هر کیفیتی جزء تولید صنعتی ما به حساب می آید. بنابراین اگر مسئله عرضه و تقاضا را بتوانیم در سینما شکل دهیم می توانیم این وجه صنعتی را به درستی پیش ببریم.

اکبر نبوی نیز در این باره توضیح داده: در ذات علم مهندسی نکات مهمی چون سنجش پدیده ها وجود دارد. پس روند سنجش پدیده ها و کنار هم نشستن درست این مجموعه بسیار موثر است. شاید رشد عمده مشکلات ما به این دلیل است که اصلا مهندسی در عرصه سینما وجود ندارد. نسبت نیاز ما به آنچه که در حوزه نرم افزار وجود دارد در نظر گرفته نشده است. منظور از نرم افزار مثلا خروجی دانشکده های سینمایی و هنری ما و تولید نگارش فیلمنامه است.

جعفری نژاد در ادامه بحث با اشاره به تاریخچه ورود صنعت سینما از زمان ناصرالدین شاه به ایران عنوان کرد: سینمای ایران روند بسیار کندی را در مقایسه با سینمیا غرب برای رسیدن به تولید و تکامل طی کرده است. در واقع ما ۵۰ سال از سینمای غرب عقب بوده ایم و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال سینما نزد خیلی از افراد جامعه شان و جایگاه اخلاقی ندارد. این مسئله که خود سینما به ذات مشکلی ندارد مورد توجه بسیاری قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: از همان ابتدا توسعه زیرساخت های سینما به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار نگرفته است. در سال ۱۳۲۷ کاملا به صورت خودجوش عده ای علاقه مند که پیشینه فرهنگی داشتند وارد سینما شدند و بدون بضاعت فنی لازم استودیوهایی را برای زیر ساخت صنعتی سینما تشکیل دادند. اما عده ای سودجو هم وارد سینما شدند که در دهه ۴۰ منجر به تولید فیلم های موسوم به "کلاه مخملی" شد. بنابراین هیچ برنامه ریزی از ابتدا تا امروز برای صنعتی شدن سینما صورت نگرفته است. حتی موج نو سینمای ما نیز به صورت خودجوش شکل گرفته است.

نبوی در ادامه بحث عنوان کرد: شاید یکی از دلایل این رشد کند و عقب ماندگی مقاومت توده مردم با نقش و نگار و تصویر بوده باشد. حتی سنت درام نویسی و نمایش در غرب به قدمت بسیار بیشتری نسبت به ما دارد. از ۲۵۰۰ سال قبل در یونان باستان فن نمایش نامه نویسی و درام وجود داشته است. بنابراین در کشور ما نیروهای بالقوه دیرتر به استعدادهای بالفعل دست یافته اند. ما همیشه به پدیده سینما به عنوان یک شی و ابزار نگاه کرده ایم نه عنصری که قرار است در سرگرمی سازی موثر واقع شود.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: نقش دولت در سینما باید مشخص شود. چون هنوز تکلیف دولت در سینمای ایران مشخص نیست و به جای نظارت عالیه به تصدی گری روی آورده است. همین امر باعث می شود به مسائلی که مربوط به صنعت سینما می شود توجهی نکند.

پخش پشت صحنه فیلم " چهارباندی" به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا بخش پایانی برنامه شب گذشته بود. نظر سنجی برنامه شب گذشته به طرح این سئوال می پرداخت که به نظر شما کدام گزینه در استقبال از فیلم های نوروزی اهمیت بیشتری دارد که در پایان برنامه از میان گزینه های قصه جذاب، تنوع مضمون، بازیگران مطرح و شهرت کارگردان گزینه یک بیشترین رای را از آن خود کرد.

کد خبر: 54892
Share/Save/Bookmark