ثبت ۱۰۰ میلیون بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و زیارتی در ایام نوروز/کاهش سفر به ترکیه و امارات
رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور خبر داد:
ثبت ۱۰۰ میلیون بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و زیارتی در ایام نوروز/کاهش سفر به ترکیه و امارات
رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفرهای کشور از کاهش ۱۰ درصدی خروج مسافر در نوروز ۹۵ خبر داد و با اشاره به این که سفر ایرانی‌ها به امارات ۱۸ درصد و سفر به ترکیه ۱۰ درصد کاهش داشته است؛ گفت:۱۰۰ میلیون بازدید از مراکز تفریحی، زیارتی، فرهنگی و گردشگری در ایام نوروز سال ۹۵ صورت گرفته است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۶
به گزارش هنرنیوز مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در نشست خبری هماهنگی خدمات سفر نوروز ۹۵ با اشاره به فعالیت ۳۷ ستاد استانی و مراکز تجاری آزاد از آذرماه ۹۴ برای برنامه‌های نوروز اظهار داشت: تمام تلاش ۱۸ دستگاه ملی و شمار بسیار از موسسات و انجمن‌ها وشهرداری‌ها این بود که تعطیلات نوروز با حداقل چالش‌‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به آمار طرح نوروزی ادامه داد: یکی از آمارها مربوط به «نفرشب اقامت» است که در این ایام ۶۲ میلیون «نفر اقامت» داشتیم که افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد همچنین از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید از مراکز تفریحی، گردشگری و فرهنگی کشور صورت پذیرفته است که این آمارها در سامانه سفر در همه استانها به ثبت می‌رسد.

رحمانی موحد با اشاره به پیوستن سه استان کشور به باشگاه یک میلیون «شب اقامت» افزود: این استانها شامل خراسان جنوبی کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

به گزارش هنرنیوز؛ همچنین یکی از خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد که یکی از دغدغه های سفر بحث سرویس های بهداشتی است که در جواب هیچیک از مسئولان ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر پاسخ روشنی درخصوص وضعیت سرویس های بهداشتی بین راهی و شهری ارائه نکرد.

مرتضی رحمانی موحد در این باره گفت: این ستاد طی دو سالی که شکل گرفته تماما بر اساس بودجه مستقل دستگاه‌های عضو اداره شده است. درخواست داده‌ایم و پیگیر خواهیم بود تا ستاد، بودجه مستقلی داشته باشد تا به اقدامات این چنینی دست یابد.

او ادامه داد: «ماموریت ستاد این است که بین دستگاه ها هماهنگی ایجاد کند. طی این هماهنگی با واحدهای پذیرایی بین راهی هماهنگ کردیم تا به مسافران خدمات پذیرایی، بهداشتی و نماز را ارائه دهند.»

"داود کشاورزیان" رئیس سازمان راه داری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در تکمیل توضیحات معاون گردشگری گفت: «در ستاد تصمیم گیری درباره سرویس بهداشتی شده بود، اما تاکنون کار مطلوبی انجام نشده است.»

او دلیل این امر را پراکندگی دستگاه های صادر کننده مجوزهای مربوطه دانست و ادامه داد: «این واحدها زیر بلیت دستگاه خاصی نیستند و هر یک از دستگاه ها به صورت جداگانه عمل می کند و مجوز صادر می کند از این رو تاکنون کار مطلوبی صورت نگرفته است.»

او در ادامه از رحمانی موحد درخواست کرد در جلسه بعدی ستاد هماهنگی خدمات سفر از معاونان عمرانی استانداری‌ها دعوت کند تا در این زمینه اقدامی صورت گیرد.

در این نشست پرسش‌هایی در باره گردش مالی سفرهای داخلی در نوروز و همچنین آمار مسافران مقاصد زیارتی پرسیده شد که معاون گردشگری بدون آنکه پاسخ دقیقی بدهد گفت: جزو آرزوهایمان است که بعد از یک دوره پرحجم سفر، تاثیرات مالی را برآورد کنیم؛ ولی به شکل متمرکز چنین چیزی وجود ندارد.

او همچنین درباره انتخاب شش شهر برتر مدیریت خدمات شهری در نوروز گفت: استان‌ها براساس هفت شاخص احصاء شده در حال جمع‌بندی هستند.

همچنین در بخشی از این نشست معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره تعداد خروجی و ورودی مسافران در ایام تعطیل بیان داشت: آمار نهایی را پلیس مهاجرت در انتهای هر ماه اعلام می‌کند ولی براساس آماری که به دست ما رسید ه است پرواز ایرانی‌ها به امارات در ایام نوروز ۱۸ درصد کاهش یافت همچنین پرواز مسافران ایرانی به ترکیه نیز با ۱۰ درصد کاهش پروازی مواجه بودیم که در مجموع خروجی ایرانی‌ها از کشور ۱۰ درصد کاهش یافته بود و این در حالی است که رشد پروازهای داخلی به کشورمان افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین در ایام نورز یک میلیون نفر در ایام نوروز در حوزه‌های خدماتی از جمله راهداری، نیروی انتظامی، اورژانس امداد و نجات و... در ستادهای اجرایی مشغول به خدمات‌رسانی به مسافران نیز بودند.

رحمانی موحد درباره نظارت بر هتل‌ها و برخورد با متخلفان در ایام نوروز خاطرنشان کرد: با توجه به افزایس مصوبه ۱۲ درصدی نرخ هتل‌ها را دا شتیم هزینه هتل‌ها با مدیریت صاحبانشان مدیریت شد. کما اینکه در این ایام ۵۵ مرکز اقامتی، ۲۶ دفاتر آژانس و ۶۱ واحد پذیرایی که در حیطه مدیریت سازمان میراث فرهنگی بود به دلیل تخلفات تعطیل شدند و در مجموع ۱۰۶ مورد شکایت در حوزه گردشگری به سامانه ۰۹۶۲۹ گزارش شده بود.

وی در این نشست که با حضور نمایندگان سازمان راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای‌، جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات‌، وزارت آموزش و پرورش‌، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر‌، اورژانس‌، پلیس راهور ناجا و سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد‌، با اشاره به حادثه سقوط بالگرد امداد در شیراز و سوانحی که برای‌ راهداران گیلان و نیروی انتظامی در خراسان شمالی رخ داد‌، به خانوادگان بازماندگانشان تسلیت گفت و برای آنها صبر مسالت کرد.
کد خبر: 90432
Share/Save/Bookmark