ساماندهی و مرمت گنبد سلطانیه در سال ۹۵
ساماندهی و مرمت گنبد سلطانیه در سال ۹۵
سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه از تداوم مرمت و ساماندهی مجموعه سلطانیه و همچنین مرمت تزئینات داخلی گنبد سلطانیه در سال ۹۵ خبر داد.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
به گزارش هنرنیوز ؛ مرمت و ساماندهی مجموعه گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان ادامه دارد.

«یحیی رحمتی» سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به اینکه از سالهای گذشته مرمت و ساماندهی مجموعه سلطانیه آغاز شده و این روال نیز به محض دریافت اعتبار در سال ۹۵ نیز تداوم پیدا می کند گفت: سال ۹۴ ساماندهی محوطه گنبد سلطانیه، مرمت برج و باروی بدنه شمالی مجموعه و ادامه مرمت تزئینات داخلی گنبد سلطانیه انجام شد.

او گفت: امسال نیز پس از تخصیص اعتبار فعالیت های مرمت و ساماندهی مجموعه سلطانیه به همراه ادامه کاوش باستان شناسی در ورودی دروازه شمالی مجموعه سلطانیه را در دستور کار قرار داده ایم.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی رحمتی افزود: در سال ۹۴ مرمت ها تنها شامل گنبد سلطانیه نمی شد به طوری که مرمت محوطه چلبی اوغلی و محوطه سازی ملاحسن کاشی را که بخشی از مجموعه سلطانیه محسوب می شوند نیز ساماندهی شدند.

به گفته سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، فعالیت های مربوط به ساماندهی و مرمت مجموعه سلطانیه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با اعتبارات سال جدید بخش زیادی از برنامه های پایگاه محقق شود.

گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دراد و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

این گنبد نخستین گنبد دو جداره در جهان است که نمی‌توان نمونه‌ای قدیمی‌تر از آن در جهان یافت. از همین رو گنبد سلطانیه در سال ۲۰۰۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
کد خبر: 91044
Share/Save/Bookmark