آغاز بيست و سومين «هفته کتاب»
آغاز بيست و سومين «هفته کتاب»
فعاليت‌هاي بيست و سومين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران از امروز در سراسر کشور آغاز شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
به گزارش هنرنیوز؛ زنگ آغاز بيست و سومين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «ايران با کتاب، ايران پُر اميد» در سراسر کشور به صدا درآمد.

برنامه‌هاي هفته کتاب صبح امروز و با حضور اهالي قلم و مسئولان و مديران فرهنگي در مرقد مطهر امام خميني (ره) و تجديد ميثاق با آرمان‌هاي بنيانگذار کببير انقلاب اسلامي کليد مي‌خورد. البته مراسم افتتاحيه بيست و سومين دوره هفته کتاب عصر امروز با حضور مسئولان حوزه‌هاي فرهنگي در محل فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود.

در اين يک هفته برنامه‌هاي مختلفي با مشارکت نهادهاي مردمي و دستگاه‌ها و مراکز مختلف اجرايي مي‌شود.

امروز در حاشيه مراسم افتتاحيه هفته کتاب، دو برنامه با عناوين «اهداي جوايز پيشکسوتان خادمان نشر» و «برپايي نمايشگاه کتاب‌هاي هنر» اجرا خواهند شد. در اين نمايشگاه، نزديک به ۶۰ ناشر با بيش از دوهزار عنوان کتاب حضور دارند.

فردا يکشنبه (۲۴ آبان‌ماه) با عنوان کتاب و خانواده و با شعار «کتاب، چراغ اميد در خانواده» مشتمل بر برنامه‌هاي مختلفي است. در اين روز و ساعت ۹ صبح با همکاري نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور، برنامه ترويج کتابخواني و گفتمان عمومي و همچنين آيين رونمايي از وب‌سايت جديد شابک، در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.

دوشنبه (۲۵ آبان‌ماه) با عنوان کتاب و دانشگاه و با شعار «کتاب، بنياد دانش» نامگذاري شده که در آن جشنواره کتاب سال دانشجويي از ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد. همچنين در اين روز، نمايشگاه کتاب دانشگاهي افتتاح مي‌شود. همايش کتاب و رسانه نيز از ديگر برنامه‌هاي اين روز است که در آن، در سينما چهارسو، هفت فيلم با موضوع کتاب نمايش داده خواهد شد که در نهايت از يک فيلم به عنوان فيلم برگزيده معرفي و قدرداني مي‌شود. از ديگر برنامه‌هاي اين روز، مي‌توان به برپايي نشست‌هاي نقد و بررسي با حضور سينماگران، کارگردانان و مؤلفان اشاره کرد.

سه‌شنبه (۲۶ آبان‌ماه) روز کتاب و رسانه با شعار «کتاب، رسانه کهن» است که ساعت ۱۰ تا ۱۲ همايش قدرداني از افراد و گروه‌هاي برگزيده در ترويج کتابخواني، در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بر گزار خواهد شد. همچنين در اين روز جشنواره کتاب و رسانه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسراي شفق برگزار مي‌شود. ديدار اهالي نشر با وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از ديگر برنامه‌هاي اين روز محسوب مي‌شود.

چهارشنبه (۲۷ آبان‌ماه) روز کتاب و ميراث با شعار «کتاب، ميراث ماندگار» است که در آن، جشن انتشار يک ميليون عنوان کتاب بعد از پيروزي انقلاب اسلامي برگزار خواهد شد. همچنين در اين روز تفاهمنامه‌اي ميان سازمان محيط زيست و معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به احتمال زياد در سراي اهل قلم منعقد خواهد شد.

پنجشنبه (۲۸ آبان‌ماه) روز کتاب و کودک با شعار «کودک کتابخوان، آينده روشن» است که در اين روز، جشنواره کتابخانه‌هاي خانگي برگزار خواهد شد. در اين روز بيش از ۱۰۰ نويسنده شاخص در شهرهاي مختلف سطح کشور به مدارس اعزام مي‌شوند تا دانش‌آموزان را با اهميت کتاب و کتابخواني آشنا کنند. اين برنامه با مشارکت کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و انجمن نويسندگان کودک انجام خواهد شد.

جمعه (۲۹ آبان‌ماه) روز کتاب و تکنولوژي با شعار «فضاي نو، ابزار جديد» است که در اين روز، نخستين دوره جشنواره کتاب مجازي برگزار خواهد شد.


شنبه(۳۰ آبان ماه) هم به عنوان روز کتاب و هنر با شعار «کتاب، تعالي هنرمندان» نامگذاري شده است که در آن، آيين افتتاحيه طرح سالانه هنر طراحي کتاب، در فرهنگستان هنر برپا خواهد شد. براي اين طرح، بيش از يک هزار اثر به دبيرخانه اسال شده و داوري‌هاي آنها نيز به اتمام رسيده است. رونمايي از پايگاه اهداي الکترونيک کتاب نيز از ديگر برنامه‌هاي اين روز محسوب مي‌شود.

يکشنبه (۱ آذرماه) آيين اختتاميه بيست و سومين دوره هفته کتاب برگزار خواهد شد.


اجراي طرح «کتابفروشي به وسعت ايران» در ۵۰۰ کتابفروشي در سراسر کشور با تخفيف ۲۰ درصدي، جشن امضا و ديدار با نويسندگان در کتابفروشي‌ها، برگزاري جشنواره مردمي «صداي پاي کتاب»، تجهيز قطارهاي مسافربري رجا در مسيرهاي تهران - مشهد و تهران - تبريز و ايجاد کتابخانه مجازي براي مسافران در اين سفرها، برگزاري نمايشگاه کتاب بَم با ۵ هزار عنوان کتاب، خيابان کتاب در ۵ منطقه از شهر تهران، نذر کتاب، هبه کتاب، و صدها برنامه متنوع فرهنگي و هنري با محوريت موضوعي کتاب، از ديگر برنامه‌هاي بيست و سومين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران است.
کد خبر: 84835
Share/Save/Bookmark