رتبه ۱۱۴ جهان و دارای تراز منفی
گردشگری همچنان در حال توسعه ؛
رتبه ۱۱۴ جهان و دارای تراز منفی
گزارش مجمع بین المللی اقتصاد در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد فاصله ایران با سایر کشورهای توریست پذیر همسایه از لحاظ تسهیلات گردشگری، تنوع در جاذبه های رقابت پذیری در صنعت سفر و توریسم بسیار زیاد است، به طوری که کشور ترکیه در رتبه پنجاهم قرار دارد، یعنی ۶۴ پله بالاتر از ایران.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۲

به گزارش هنرنیوز، گردشگری ، از جمله صنایع فرهنگی است ، که با توجه به قابلیت ها و استعدادهای خدا دادی سرزمین اسلامی ، جذابیت های فرهنگی و تاریخی تمدن اسلامی می تواند از مهم ترین صنایع در قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را برای کشور به ارمغان آورد، این امر مهم در چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران ، برنامه چهارم توسعه و برنامه پنجم سازندگی مورد تاکید قرار گرفته است ، این یادداشت به تبیین وضع موجود ،عملکردها و وضع مطلوب مصرح در سیاست های کلی و قوانین توسعه ای کشور در سالی که گذشت می پردازد.
 
جایگاه جهانی صنعت گردشگری:
صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت‌های پردرآمد و پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد و پیش‌بینی ها هاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، دویست میلیارد دلار درآمد کشورهای دنیا از این بخش تأمین شده و در همان سال از هر ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال باشند.
از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد مختلفی دارد. با توجه به این که ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه‌گذاری خارجی توجه بیش از پیش به این بخش می‌تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم کند. 

صنعت گردشگری و چشم انداز بیست ساله:
در بند ۶ سند چشم‌انداز بیست‌ ساله، اشاره شده است، که هدف کشور، کسب جایگاه اول اقتصادی در سطح منطقه آسیای جنوبی و غربی با تکیه بر رشد مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل است. با توجه به این بند، صنعت گردشگری باید در اولویت‌های توسعه قرار گیرد؛ چرا که با وجود ضریب اشتغال‌زایی بالا در این بخش، مطمئناً باعث رشد پرشتاب اقتصادی به همراه بهبود توزیع درآمد کشور خواهد شد.
همچنین توسعه‌ی گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور باعث تعامل سازنده و مؤثر با جهان خواهد شد که از اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ ساله است؛ که در همین راستا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه و طرح این موضوع در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۳، اهداف کمی این بخش در برنامه های توسعه ای چشم انداز بیست ساله را تدوین کرد که براساس آن و به منظور کسب جایگاه واقعی در منطقه ، باید به کسب سهم دو درصد ی از تعداد گردشگران جهان و کسب سالانه ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در سال دست یافت .
 
قابلیت های جهانی گردشگری ایران :
ایران اسلامی ، برخوردار از مواهب گوناگون خداوند است ، که جلوه ای از این نعمت های بی شمار را می توان در قابلیت ها و جاذبه های فرهنگی ،تاریخی و طبیعی مشاهده نمود ، ایران اسلامی باتکیه بر این قابلیت های خدا دادی و بر اساس گزارشات رسمی سازمان جهانی جهانگردی WTO ، از جایگاه دهم جهانی به لحاظ وجود آثار تاریخی وفرهنگی متنوع ،رتبه پنجم جهانی به لحاظ وجود آثار جذاب ومتنوع طبیعی، پنجمین کشور جهان در تنوع تولید ات صنایع دستی و بر خوردار از یازده اقلیم از سیزده اقلیم شناخته شده در دنیا می باشد . 

ایران :رتبه ۱۳۷ جهان در جذب گردشگر:
قابلیت های جهانی گردشگری در ایران ، زمینه ای مناسب برای جذب گردشگران خارجی به ویژه گردشگران مسلمان (که همواره مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی )قرار داشته و دارد)است ، اما با وجود تلاش های بخش خصوصی و سرمایه گذاری های انجام شده ،ایران جایگاه شایسته و بایسته ای در جذب گردشگر و استفاده از درآمدهای این صنعت را ندارد . با وجود تمامی آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان سازمان گردشگری، صنعت توریسم در ایران، وضعیت مناسبی ندارد. 

نهادهای بین المللی تائید کرده اند رقابت پذیری گردشگری ایران، در قعر جدول است، به بیان دیگر، گردشگری ایران، از لحاظ شاخص هایی چون فضای کسب و کار، زیرساخت های سفر و توریسم، وضعیت فرهنگی و انسانی و ذخایر طبیعی و زیست محیطی از میان ۱۴۰ کشور جهان، در ردیف صد و چهاردهم قرار دارد. گزارش مجمع بین المللی اقتصاد در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد فاصله ایران با سایر کشورهای توریست پذیر همسایه از لحاظ تسهیلات گردشگری، تنوع در جاذبه های رقابت پذیری در صنعت سفر و توریسم بسیار زیاد است، به طوری که کشور ترکیه در رتبه پنجاهم قرار دارد، یعنی ۶۴ پله بالاتر از ایران.

بهروز شیخ رودی
رئیس گروه اطلاعات مدیریت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در سالهای ۸۷تا۱۳۸۵

کد خبر: 50805
Share/Save/Bookmark