فیلم مستند«سارا» ، سرآغاز اطلاع رسانی به خانواده ها
فیلم مستند«سارا» ، سرآغاز اطلاع رسانی به خانواده ها
اگر چه فیلم مستند «سارا» بیشتر به زندگی روزمره و تلاش های این دختر بچه برای شناخت دنیای اطراف خود بویژه رنگها و نورها می پردازد اما جای خالی نگاههای کارشناسی و دستورات پزشکی درجهت اطلاع رسانی نسبت به بیماری «تورچ» بشدت احساس می شود.
 
تاريخ : جمعه ۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، ظهر امروز سوم شهریوماه 96 سالن شماره دو مجموعه سینمایی چارسو در سومین روز از جشنواره فیلم سلامت ، میزبان فیلم مستند «سارا» ساخته هادی شریعتی بود. این فیلم که پیش از این «تورچ» نام داشت به مشکلات ناشی از سندرمی به همین نام torch می پردازد که یکی از مهمترین عفونت های دوران بارداری محسوب می شود که می تواند منجر به سقط و یا نقص عضو جنین شود. به عبارت دیگر، «تورچ» نام بیماری است که معمولا از موی گربه وارد جنین می شود و می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای زوج های جوان رقم بزند.

کارگردان این فیلم که فرزندش درگیر این بیماری است تلاش کرده با به تصویر کشیدن تبعات این بیماری به منظور اطلاع رسانی نسبت به خانواده ها دغدغه مندی خودش را به عنوان یک فیلمساز مستند نسبت به اجتماع و جامعه پزشکی بیان کند تا نشان دهد خانواده های گرفتار به این بیماری چگونه باید با این نوع بچه ها برخورد کنند.

اگر چه فیلم مستند «سارا» بیشتر به زندگی روزمره و تلاش های این دختر بچه برای شناخت دنیای اطراف خود بویژه رنگها و نور می پردازد اما جای خالی نگاههای کارشناسی و دستورات پزشکی درجهت درمان چنین بیماری بشدت احساس می شود و این درحالی است که متاسفانه در سلسله آزمایشهای اجباری که معمولا قبل از ازدواج از زوجین گرفته می شود به نظرمی رسد که آزمایش سندرم تورچ از قلم افتاده است آزمایشی که اگر قبل از ازدواج برای زوجین اجباری شود بی شک دیگر شاهد تولد ساراهای دیگری نخواهیم بود.

اما لحن فیلم مستند «سارا» به مدد حضور سارا بسیار شیرین از کار درآمده است و شیرین زبانی این دختر بچه که فیلمساز 5 سال عمر او را دستمایه فیلم خود قرار داده بسیار دیدنی است.

مخاطب با دیدن فیلم «سارا» از عواقب بیماری تورچ آگاهی می یابد اما آگاهی او عمیق نیست و فیلم هیچ اطلاعات علمی و پزشکی از چگونگی مراقبت والدین از مبتلا شدن به این بیماری و نوع برخورد با این بیماری به تماشاگر ارائه نمی دهد اما سخت کوشی و خستگی ناپذیری والدین سارا برای همراهی او با دنیای اطراف را به خوبی نشان می دهد و همین همراهی پدرو مادر سارا موجب شده که سارا با وجود داشتن چنین بیماری اما همچنان یک دختربچه شاد ، باهوش و شیرین زبان معرفی شود که هیچی از دیگر هم سن و سالهایش کم نداشته باشد.

غم این بیماری آنگاه بر دوش مخاطب بیشتر سنگینی می کند که با شاهد چنین طفل های معصومی ، هیچ اطلاع رسانی درست و شفافی از سوی وزارت بهداشت یا در رسانه ملی به والدین و زوج های جوان نسبت به چنین بیماری داده نمی شود.

امید است که فیلم «سارا» سرآغازی برای اطلاع رسانی به خانواده ها در خصوص بیماری تورچ باشد که معمولا بخشی از این بیماری می تواند مربوط به بهداشت محیطی ، آلودگی شهری ، آلودگی مواد خوراکی و ... باشند.


مجید معافی
کد خبر: 95095
Share/Save/Bookmark