اصلا با شخصیت‌های سیاسی شوخی نکرده و نخواهم کرد
حسن ریوندی در گفتگو با هنرنیوز:
اصلا با شخصیت‌های سیاسی شوخی نکرده و نخواهم کرد
حسن ریوندی گفت: به هیچ عنوان به سمتی نرفته‌ام که با شخصیت‌های سیاسی شوخی کنم و این کار را هم نخواهم کرد. اما با برنامه‌ها و مواردی که دولت مردان در دست کار دارند که برای مردم جالب است و یا به آن‌ها مربوط می‌شود حتماً شوخی می‌کنم و برایش برنامه ریزی دارم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
حسن ریوندی؛ شومن مطرح ایرانی در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در ارتباط با کنسرتی که هفته آتی در برج میلاد برگزار خواهد کرد گفت: ما به این دلیل واژه کنسرت را برای کارمان انتخاب کردیم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد، اما در ‌‌نهایت در روزنامه‌ها و سایت‌ها موافقت نشد تا از واژه «کنسرت خنده» استفاده کنیم. انجمن موسیقی هم موافقت نکرد و متاسفانه دلیلش را هم نمی‌دانم. آن‌ها پیشنهاد دادند که ما از عنوان «جنگ خنده» استفاده کنیم اما این جمله ذهنیت مخاطب را تغییر می‌دهد چرا که او از جنگ تصوری دارد که آن تصور برای کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم مناسب نیست و در برخی مواقع هم در جذب مخاطب لطمه زننده است.

وی در ادامه افزود: برنامه‌هایی که به آن‌ها جنگ می‌گویند متشکل شده است از یک مجری که در برنامه‌اش چند میهمان دارد و مسابقه‌ای هم برگزار می‌کند این ذهنیت کلی مخاطب است که هیچ ربطی به کار ما ندارد. در ‌‌نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که عنوان دیگری مانند «شب بزرگ خنده» استفاده کنیم. اما در ‌‌نهایت مطلبی را بگویم و آن هم این است که کنسرت یک کلمه خارجی است و ایرانی نیست اگر ایرانی بود حق با دوستان است اما در این شرایط فکر نمی‌کنم دفاع و یا جانب داری از یک کلمه خارجی درست باشد.

ریوندی درباره اینکه تفاوت کار‌هایی که او انجام می‌دهد در مقایسه با سایر همکارانش گفت: تفاوت ما با سایر دوستان و هم صنفی‌‌هایمان در این است که ما چند کار را در کنار هم انجام می‌دهیم مثلاً فقط تقلید صدا نمی‌کنیم و یا اینکه فقط لطیفه تعریف کنیم بلکه تلاش شده است تا همه این کار‌ها را در کنار هم انجام دهیم. همکاران من بیشتر صدای خواننده‌ها را شبیه سازی می‌کنند اما بنده در کارم شبیه سازی صداهای موجود در طبیعت، انواع ساز‌ها و افراد دیگر مانند خواننده‌ها و مجریان وجود دارد مثلاً زمانی که صدای رعد و برق و طوفان را در می‌آورم مردم منتظر باران می‌نشینند.

این شومن این چنین ادامه داد: شخصاً یکی از برنامه‌هایم در اجرای این کنسرت لطیفه تعریف کردن است اما لطیفه‌های ما به چند دسته تقسیم می‌شود که عمده آن مربوط به مسائل روز اجتماعی است برخی از این مسائل موارد معمولی هستند که من به عنوان یک شومن آن‌ها را درشت می‌کنم.

وی درباره بداهه‌پردازی و اهمیت آن در اجرا گفت: بداهه‌پردازی یکی از عمده‌ترین و شاید اصلیترین قسمت کارمان است. اما باید بگویم آن مدت زمانی که من به صورت بداهه با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کنم لذت بخش‌تر است. فرض کنید کودکی در سالن گریه می‌کند و یا برخی ایستاده‌اند باید در آن لحظه با قدرت بداهه‌پردازی با این افراد وارد شوخی شویم و این خود به نوعی برقراری ارتباط با مخاطب است اما تمام این موارد باید در چهارچوب رعایت احترام متقابل انجام گیرد و مخاطب همیشه بیشترین عکس العمل را به بداهه نشان می‌دهد.

ریوندی در پاسخ به این سوال که آیا بداهه‌تان بر روی صحنه خشک شده است و یا بعد با این همه تجربه در این زمینه هنوز استرس باعث اختلال در کارتان می‌شود گفت: مبحث تمام شدن بداهه وجود ندارد اما در شرایطی ممکن است ذهن یاری نکند اما چیزی که مهم است استرس قبل از اجرا است چند سال پیش از استاد شجریان سوالی در این رابطه پرسیدند و ایشان گفتند: هنوز قبل از هر اجرا استرس دارم و این جزوی از کار ما است و این امری طبیعی است.
وی ادامه داد: به هیچ عنوان به سمتی نرفته‌ام که با شخصیت‌های سیاسی شوخی کنم و این کار را هم نخواهم کرد. اما با برنامه‌ها و مواردی که دولت مردان در دست کار دارند که برای مردم جالب است و یا به آن‌ها مربوط می‌شود حتماً شوخی می‌کنم و برایش برنامه ریزی دارم. مثلاً در ارتباط با مبحث یارانه‌ها در قالب طنز از مردم خواستم که دولت را یاری کنند و اگر نیاز ندارند از گرفتن یارانه انصراف دهند و منتظر نتایج آن هم باشند اما به صورت طنز که تاثیرات بیشتری هم خواهد گذاشت.

این مجری توانمند با اشاره به اینکه بار‌ها پیش آمده که برخلاف انتظارم عکس العمل‌های پیش بینی شده را از مخاطب ندیده‌ام گفت: بار‌ها پیش آمده که تصور می‌کردم که نسبت به یک موضوع مردم خواهند خندید و منتظر شلیک خنده آن‌ها بودم اما این اتفاق نمی‌افتاد و در جایی دیگر که فکرش را نمی‌کردم مردم با صدای بلند خندیده‌اند. تا به امروز خدا را شکر تا به حال پیش نیامده که با دوستانی که کار کردم ناراحت شوند و یا در جایی ابراز ناراحتی کنند.

ریوندی درباره رعایت ادب و احترام در این نوع برنامه‌ها گفت: بنده اصولاً در شوخی‌هایم واقعاً تلاش می‌کنم نسبت به کسی بی‌احترامی نشود و ادب برایم از هر چیزی مهم‌تر است چرا که در هنگام اجرای برنامه از هر گروه سنی نشسته‌اند و به گفته‌های من توجه می‌کنند. تصور کنید در این شرایط شومن برنامه حرفی بزند که برای سنن پایین درست نباشد و وقتی آن کودک می‌بیند که همه برای او دست می‌زنند فکر می‌کند او کار درستی انجام داده و یا حرفش درست بوده است و یک شومن به شدت باید مراقب این موارد باشد.

وی افزود: در خارج از کشور شومن‌ها به هر قیمتی می‌خواهند مخاطب را بخندانند و ممکن است از حرف‌های مختلفی هم استفاده کنند اما ما در اینجا و در ایران عزیزمان به خیلی از موارد اخلاقی پایبند هستیم و نمی‌خواهیبم خنده را در هر شرایطی به وجود بیاوریم و من با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی مان این کار را انجام می‌دهم. در واقع خنده باعث سلامت جامعه است و با توجه به مشغله‌های زندگی که باعث شده است مردم عصبی شوند خنده نیز می‌تواند سلامت روح و روان جامعه را بالا ببرند.
کد خبر: 71145
Share/Save/Bookmark