۳۰۰۰ پرونده با ۴۰۰ میلیارد تومان بدهیِ آژانس‌ها
با راه‌اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف اعلام شد
۳۰۰۰ پرونده با ۴۰۰ میلیارد تومان بدهیِ آژانس‌ها
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به دنبال راه‌اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف، گفت: در کمتر از یک سال گذشته به بیش از سه هزار پرونده با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و تخلف در کمیته‌های این انجمن رسیدگی شده است که ٣٠٠ میلیارد تومان آن بدون ارجاع به دادگاه، پس داده شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹
به گزارش هنرنیوز ، حرمت‌الله رفیعی که به تازگی حکم ریاست شعبه شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را گرفته است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت راه‌اندازی این شعبه اظهار کرد: با توجه به حجم اختلافات و شکایت‌ها، چند شورا و کمیته رسیدگی در این انجمن راه‌اندازی شده است که برای اختصاص شعبه ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شورای حل اختلاف از ماه‌ها پیش درخواست داده بودیم؛ چرا که معتقدیم کار صنف باید به کارشناسان همان صنف واگذار شود. قبلا به دلیل نبود کارشناس متخصص، ابهام در نتیجه رسیدگی پرونده‌ها به وجود می‌آمد. تقریبا ۹۰ درصد آرائی که در محاکم نیز صادر می‌شود ایراد کارشناسی دارد. برای همین از مراجع متعددی این درخواست را پیگیری کردیم تا سرانجام با راه‌اندازی شعبه ویژه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی موافقت شد.

او به شوراها و کمیته‌هایی که با محتوای رسیدگی به مطالبات، تخلفات و شکایت‌ها قبلا در این انجمن راه‌اندازی شده است، اشاره کرد و افزود: در شورای صیانت و پیش‌گیری از آسیب‌های دفاتر خدمات خدمات مسافرتی با عضویت نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی، واجا و ناجا، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که یک سال است راه‌اندازی شده و هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می‌دهد، به پرونده‌هایی با رقم‌های کلان رسیدگی می‌شود. مثلا موضوع ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی پس از کنسلی سفرها با شیوع ویروس کرونا در این شورا پیگیری می‌شود که هنوز بخشی از این بدهی بازگردانده نشده است. دفاتر خدمات مسافرتی هم بودند که بیش از سه چهار میلیارد تومان بدهی داشتند و پرونده آن‌ها در این شورا دنبال شد. مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی یا تخلفات سایت‌های فروش با دوائر دولتی نیز از طریق این شورا پیگیری می‌شود.

وی افزود: کمیته وصول مطالبات با حضور نمایندگانی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز به موضوع تخلفات و یا شکایت‌های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی از یکدیگر یا از کارگزار خارجی رسیدگی می‌کند که با وصول ۴۴۷ پرونده، تا کنون به ۳۰۲ مورد با ۱۰۷ میلیارد تومان بدهی و مطالبه رسیدگی کرده است.

رفیعی ادامه داد: کمیته رسیدگی به شکایات موازی با آنچه در معاونت گردشگری استان‌ها و سازمان هواپیمایی وجود دارد، مدت‌ها است که در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شده و مانند شورای صیانت و پیشگیری و کمیته وصل مطالبات، رویکرد صلح و سازش دارد. این کمیته از اواخر دی ماه ۹۸ و در مدت ۱۰ ماه به ۲۰۴۶ پرونده رسیدگی کرد که بیشتر آن‌ها شکایت‌های مردم از آژانس‌های مسافرتی بود. حجم مطالبات این پرونده‌ها از یک میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است. از بین این حجم پرونده، ۱۱۶۶ مورد به صلح و سازش و وصول مطالبات و پرداخت بدهی ختم شد. این حجم از پرونده جدا از شکایت و پرونده‌هایی است که در معاونت‌های گردشگری استان‌ها و سازمان هواپیمایی پیگیری می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: این شورا و دو کمیته دیگر انجمن در مجموع به ۳۱۶۶ پرونده با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و تخلفت رسیدگی کرده‌اند که تا کنون ۶۵ درصد آن‌ها به بدون ارجاع به مراجع قضایی یا دادگاه با صلح و سازش حل و فصل شده و ٣٠٠ میلیارد تومان از آن بدهی به مردم و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مسترد شده است.

وی افزود: در شعبه ۲۶۳۴ شورای حل اختلاف که از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه فعالیت خود را در محل این انجمن آغاز می‌کند، قرار است به شکایت‌های مربوط به کلیه خدمات خریداری شده از دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت‌های فروش از ویزا گرفته تا بلیت، تور و هتل تا سقف ۵۰ میلیون تومان رسیدگی شود. قطعا اختصاص یک شعبه ویژه به موضوع گردشگری فرایند رسیدگی به پرونده‌ها را سریعتر و ابهام‌ها را کمتر می‌کند.

او با اشاره به درخواست‌های دیگری که از دادگستری و مراجع قضایی دارد، اشاره کرد و افزود: تقاضای ما این است که این شعبه به مجتع رسیدگی به حل اختلافات گردشگری تبدیل شود. این قابلیت را داریم که به پرونده‌های بیشتری رسیدگی کنیم. همچنین درخواست اختصاص شعبه ویژه گردشگری در دادگاه مطرح شده است تا به فوریت و با تکیه بر نظرات کارشناسی به مطالبات مردم و صنف رسیدگی شود. ما امیدواریم کمیته‌های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز بزودی تعطیل و همه پرونده‌ها به این شعبه ویژه ارجاع داده شود.

رفیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به راه‌اندازی این شعبه ویژه در محل یک صنف با حضور کارشناسانی که آژانس‌دار هستند چه ضمانتی وجود دارد که رأی‌ها با درنظر گرفتن منافع صنف صادر نشود، اظهار کرد: در این شعبه ویژه، دو نماینده از دادگستری حضور دارند. ضمن این که شورا و دو کمیته دیگری که در این انجمن صنفی راه‌اندازی شده‌اند در جریان رسیدگی به بیش از دو هزار پرونده حتی با یک مورد اعتراض مردمی مواجه نشده‌اند. البته گاهی پیشنهادهایی به نمایندگان این کمیته‌ها می‌شد اما اکنون افتخار دارم که بگویم در تمام پرونده‌های رسیدگی شده تلاش شد هیچ حقی از مردم ضایع نشود. قطعا برای ما سربرگ قوه قضاییه تعهد بیشتری می‌آورد. امیدوارم تلاش‌های ما به جایی ختم نشود که مردم بگویند حقوق ما ضایع و رأی به نفع آژانس صادر شد.
کد خبر: 98407
Share/Save/Bookmark