پرده‌برداری از تخلفات بیشتر در میراث فرهنگی دزفول
مجتبی گهستونی خبرداد:
پرده‌برداری از تخلفات بیشتر در میراث فرهنگی دزفول
دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: شرکتی وجود داشته که به صورت صوری از طریق آن مجوزهایی برای تخریب بناهای تاریخی در بافت دزفول صادر می‌شده که مستندات آن شنبه تحویل حراست، یگان حفاظت و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان داده خواهد شد تا به این تخلفات رسیدگی شود.
 
تاريخ : جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶
به گزارش هنرنیوز، پرونده تخلفات اداری در میراث فرهنگی دزفول هر روز ابعاد پیچیده‌تری پیدا می‌کند تا آنجا که نه تنها کشاورزان تسطیح کننده تپه‌های تاریخی مدعی پرداخت مبالغی جهت دریافت صدور مجوز هستند بلکه افرادی در داخل شهر دزفول نیز مدعی‌اند چنین مبالغی را برای دریافت مجوز تخریب بنا یا کارهای عمرانی دیگر پرداخت کرده‌اند. در این رابطه مجتبی گهستونی در گفت و گو با هنرنیوز ضمن تأیید این موضوعات
ا هنوز یک موزه در چغامیش نداریم که سیر تاریخی تپه و اطلاعات بدست آمده از آن را روایت کند. وجود چنین موزه‌ای بی‌شک بر نگاه گردشگران به این تپه‌ی پر اهمیت تأثیر خواهد گذاشت و ذهنیت آنها را تغییر خواهد داد.»
با اشاره به مستنداتی در دست، از سه فرد دیگر سخن به میان می‌آورد که مدعی‌اند میراث فرهنگی دزفول مبالغی از آنها بابت صدور مجوز دریافت کرده است.

این در حالی است که به گفته‌ی سخنگوی تاریانا، مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان از شنبه رسیدگی به پرونده تخلفات و احتمال گرفتن رشوه از افراد بیشتر توسط کارکنان اداره میراث فرهنگی دزفول را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی همچنین این پرسش را مطرح ‌می‌کند که سرانجام آیا میراث فرهنگی دزفول از تسطیح کننده تپه‌ی فضیلی مبالغی دریافت کرده است یا خیر؟چطور امکان دارد برای صدور مجوز تخریب بخشی از تپه چغاپهن ، ۲۰ میلیون تومان دریافت شده باشد اما نباید این امکان بررسی شود که چنین اتفاقی در تپه فضیلی هم رخ داده است ؟

او همچنین خبر می‌دهد: در حال حاضر گفته می‌شود شرکتی وجود داشته که به صورت صوری از طریق آن مجوزهایی برای تخریب بناهای تاریخی در بافت دزفول صادر می‌شده که مستندات آن شنبه تحویل حراست، یگان حفاظت و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان داده خواهد شد تا بررسی شود.

گهستونی همچنین با اشاره به اتفاقات رخ داده در طول چند هفته‌ی گذشته در منطقه ‌ی چغامیش چند پرسش را مطرح می‌کند از جمله آن که آیا تپه‌های اقماری چغامیش در دستور تعیین حریم قرار خواهند گرفت یا نه؟

وی اظهار ‌می‌کند: آیا مسوولان برنامه‌ای برای راه‌اندازی پایگاه اختصاصی چغامیش
در حال حاضر پنج نیروی یگان در منطقه دزفول وجود دارد که باید ۵ هزار کیلومتر را حراست کنند به عبارتی ما به ازای هر هزار کیلومتر یک نیروی یگان وجود دارد. همچنین یگان حفاظت این منطقه علاوه بر منابع انسانی با کمبود امکانات دیگر از جمله خودرو مواجه است. حتی یگان حفاظت یک خودرو هم ندارد و با موتور مجبور به سرکشی به حوزه استحفاظی خود است.
دارند و آیا حداقل پایگاه آن را با جندی شاپور ادغام خواهند کرد؟ همچنین در مورد چغامیش و تپه‌های اقماری توجه به این نکته ضروری است که این زمین‌ها مستعد کشاورزی است و احتمال آن که مجوزهای بی‌شماری برای کشاورزی داده شده باشد و یا افراد بیشتری در فهرست انتظار صدور مجوز باشند، اصلاٌ بعید نیست. حال این پرسش مطرح است که مجوزها به شکل صادر خواهد شد و ضوابط آن چگونه خواهد بود.

این فعال میراث فرهنگی ادامه ‌می‌دهد: آیا همچنان قرار است صدور مجوز به تأیید یک باستان‌شناس برسد یا یک تیم دو سه نفره در مورد آن نظر خواهند داد.


او با تأکید بر این که آیا کاوش‌های باستان‌شناسی جدیدی در این منطقه آغاز خواهد شد، می‌گوید: آیا خاک بخشی از تپه فضیلی و چغاپهن که تسطیح شدند، قرار است مورد بررسی و آزمایش باستان‌شناسی قرار گیرد ؟ و آیا انجام کاوش‌های نجات بخشی در این منطقه ضروری است یا خیر؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در ذهن دوستداران میراث فرهنگی تا این لحظه باقی مانده است.

گهستونی اضافه می‌کند:اهمیت و ارزش این منطقه برای همه مشخص است. اگرچه ما در خوزستان شهرهای مهم دیگری چون شوش، شوشتر، رامهرمز، دزفول، بهبهان داریم که به لحاظ تاریخی شهرهای مهمی هستند و فکر می‌کنم به طور ویژه باید به آنها نگاه کرد.

دبیر انجمن تاریانا همچنین به بخشی از سخنان شهردار چغامیش اشاره می‌کند که اظهار کرده بود:« ما نگران آن هستیم اگر گردشگرانی به منطقه چغامیش بیایند باید چه چیزی را به آنها نشان داد. صرف دیدن یک تپه و سفال‌های پراکنده در اطراف آن از نگاه گردشگری که تخصصی در این حوزه ندارد، کافی نیست. آنها انتظار بیشتری دارند این در حالی است که ما هنوز یک موزه نداریم که سیر تاریخی تپه و اطلاعات بدست آمده از آن را روایت کند. وجود چنین موزه‌ای بی‌شک بر نگاه گردشگران به این تپه‌ی پر اهمیت تأثیر خواهد گذاشت و ذهنیت آنها را تغییر خواهد داد.»

این فعال میراث فرهنگی افزون بر ایجاد موزه ، بر وجود تابلو
امروز به نظر می‌رسد با رسانه‌ای شدن تخلفات تپه چغامیش، مدعیان بیشتری از متخلفان میراث فرهنگی دزفول شاکی‌اند و این پرونده ابعاد تازه‌تری به خود خواهد گرفت.
اعلانات، فنس کشی و اعمال ضوابط مشخص برای جلوگیری از کشت و زرع و تخریب تأکید دارد.

او اضافه ‌می‌کند: از سویی، یگان حفاظت دزفول نیازمند یکسری تغییرات به لحاظ مدیریتی و نیرو است. همچنین باید نیروهای بیشتری به یگان اختصاص یابد. در حال حاضر پنج نیروی یگان در منطقه دزفول وجود دارد که باید ۵ هزار کیلومتر را حراست کنند به عبارتی ما به ازای هر هزار کیلومتر یک نیروی یگان وجود دارد. همچنین یگان حفاظت این منطقه علاوه بر منابع انسانی با کمبود امکانات دیگر از جمله خودرو مواجه است. حتی یگان حفاظت یک خودرو هم ندارد و با موتور مجبور به سرکشی به حوزه استحفاظی خود است. با وجود تمام این کمبودها، نیروی یگان حفاظت دزفول سهل‌انگاری‌هایی کرده که امروز شاهد آن هستیم که چند نفر رشوه گرفته‌اند.

وی تصریح ‌می‌کند: اگر امروز پرونده چغامیش باز نمی‌شد شاید رقم رشوه‌ها بالاتر می‌رفت چرا که تا کنون کسی به پرونده افراد خاطی رسیدگی نکرده است و این زمینه‌ی مستعد را برای انجام کارهای خلاف بیشتر فراهم می‌کرد. اما امروز به نظر می‌رسد با رسانه‌ای شدن تخلفات تپه چغامیش، مدعیان بیشتری از متخلفان میراث فرهنگی دزفول شاکی‌اند و این پرونده ابعاد تازه‌تری به خود خواهد گرفت.
کد خبر: 81270
Share/Save/Bookmark