خواهران قریب
نگاهی به انیمیشن «منجمد»؛
خواهران قریب
دو خواهر شاید در ظاهر جدا از هم زندگی می کنند اما دلهایشان به یکدیگر نزدیک است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
دیزنی در دوره طلایی خود آثار برجسته ای ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت، «سیندرلا» و «سفید برفی» از این دست آثارند. اما حدود 10 سال قبل با ظهور کمپانی پیکسار صنعت ساخت انیمیشن 2 بعدی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و بازار عملا به دست پیکسار افتاد. سری «داستان اسباب بازی»، «در جستجوی نیمو» و «وال.ای» همه طرفداران بسیاری پیدا کردند و این امر ارزش پیکسار را بیشتر نمایان کرد تا اینکه دیزنی پیکسار را خرید. «گیسوکمند» و «شجاع» ساخته های مسترک این دو استودیو بعد از پیوستنشان به یکدیگر بود. انیمیشن «منجمد» ساخته جدید و مشترک این دو استودیو بازگشتی است به فرم کلاسیک انیمیشن های دیزنی منتها این بار در قالب CGI.

استودیوهای انیمیشن سازی وات دیزنی چندین بار برای ساخت فیلمی از روی داستان «ملکه برفی» هانس کریستین اندرسن تلاش کرده اند. اولین آنها در سال 2002 بود که «گلن کین» پروژه را در دست گرفت اما پس از مدتی آن را ترک کرد و پروژه نیمه کاره رها شد. داستان بار دوم در سال 2009 توسط جان لستر در دست ساخت قرار گرفترکه این بار دیزنی، که دنبال راه جدیدی برای داستان گویی بود، جلوی کار را گرفت. تا اینکه نوبت به «جنیفر لی(نویسنده رالف خرابکار)» و «کریس باک(سازنده انیمیشن های تارزان و موج سوار)» و گروهشان رسید. به نظر می رسد این انیمیشن از همان انیمیشن های تیپیکال دیزنی است، گروه سازنده منجمد تلاش کرده اند تا شجاع ای دیگر خلق کنند.

«السا» شاهزاده سرزمین آرندل، که قدرت غیرقابل کنترلی در ایجاد یخ و سرما دارد، در بازی ای با خواهر کوچکش «آنا» و به دور از چشم والدین ناخواسته به او آسیب می رساند. رئیس کوتوله های سنگی با پاک کردن حافظه آنا و درمان او، به شاه و ملکه پیشنهاد می کند تا زمانی که السا راهی برای کنترل قدرتش نیافته او را از دیگران جدا کنند. سال ها می گذرد، شاه و ملکه در سفری دریایی کشته می شوند و نوبت به السا می رسد تا در بیست سالگی تاج گذاری کند. روز مراسم آنا با شاهزاده ای جوان آشنا شده و او را به خواهرش معرفی کرده و از ازدواجش با او می گوید. السا خواهرش را از این کار منع می کند، مقاومت آنا موجب می شود تا نیروی السا خودش را نشان دهد، این موجب غرق شده شهر در برف و سرما و فرار السا از آرندل می شود. اینجاست که آنا به جستجوی خواهرش بر می آید.

صدای دوبلورها هم به لحاظ عاطفی و هم در قسمتهایی که آواز خوانده می شود به خوبی روی کاراکتر ها نشسته است. «کریستن بل» اعلام کرده که با این فیلم رویای مادام العمرش برای جان بخشی به یک کاراکتر انیمیشنی برآورده شده است، او از هنگامی که پری دریایی کوچک(1989) و علاءالدین(1992) را تماشا کرده، دوست داشته این کار را انجام دهد. «ایندیا منزل» هم که فیلم را یک قطعه فمینیستی برای دیزنی و داستان آنرا درباره «خواهری» دانسته و گفته که به آن افتخار می کند. فیلم فضاسازی بسیار خوبی دارد بد نیست بدانید که گروه برای طراحی فضاهای فیلم از نظر رنگ، نور و معماری سفرهایی به نروژ، وایومینگ و کبک داشته اند تا کلیساهای قرون وسطایی، قلعه ها و همچنین مناظر یخی این مکانها را بررسی کنند.

از ایرادهایی که به فیلم وارد است می توان به شخصیت آنا اشاره کرد. او با اینکه یک شاهزاده است اما فاقد تربیت شاهانه و ظرافتهای شاهزادگی است. از طرف دیگر «پرنس هانس» شخصیت منفی فیلم که در سایه قرار گرفته بر خلاف رویه مرسوم هیچ نشانه ای مبنی بر منفی بودن از خود نشان نمی دهد و کاملا ناگهانی تغییر شخصیت می دهد. بخش عمده ای از منجمد برای مثال سروکله زدن آنا و کریستوف یادآور گیسو کمند و فلین است، حتی اسون،گوزن شمالی کریستوف، هم به «ماکسیموس»، اسب فلین، شبیه است. جدا شدن اعضای بدن اسون خیلی سریع «آقای سیب زمینیِ» داستان اسباب بازی را به ذهن متبادر می کند. به نظر می رسد گروه هیچ تلاشی برای آشنازدایی این امور نکرده است.

جدا از نمایش فیلم به روی پرده، یکی از نکات جالب توجه این انیمیشن نحوه عرضه و بسته بندی آن بوده که برای دختربچه ها در بسته بندی ای که بیشتر روی شاهزاده ها مانور داده، ارائه شده و برای پسر بچه ها هم با بسته بندی ای که روی دو کاراکتر بامزه فیلم یعنی اولاف و اسون تمرکز شده، در بازار ارائه می شود، همه اینها به فروش بسیار زیاد فیلم کمک کرده است.

دو خواهر شاید در ظاهر جدا از هم زندگی می کنند اما دلهایشان به یکدیگر نزدیک است. این یک داستان متفاوت است چون طبق روال این قسم داستان ها باید یک شاهزاده خوب و یک شاهزاده بد داشته باشیم. هر دوخواهر خوب هستند، حتی السا، او هنگامی که به صورت سهوی قدرتش را رها می کند احساس پشیمانی کرده و قصر را ترک می کند.  منجمد به عنوان یک فیلم موزیکال هم بسیار موفق تر از دیگر ساخته های دیزنی در این سالها بوده و همان سبک آواز در «برادوی» را تداعی می کند. تماشای فیلم که اکنون به پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینما تبدیل شده در هر صورت بسیار لذت بخش است و دیزنی با این فیلم یکی از همان شیرینی های درجه یک اش با روکشی از اخلاق را برای کودکان پخته است. 

یاسین پورعزیزی
کد خبر: 70470
Share/Save/Bookmark