فضایی چند وجهی مابین واقعیت و خیال
نگاهی به نمایش«سوکاریس»؛
فضایی چند وجهی مابین واقعیت و خیال
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۷
سوکاریس ، نمایشنامه‌ای نیمه کمدی از زندگی مردی به نام نورمن را روایت می کند که یک نویسنده ورشکسته است که خود را در پوشش نویسنده ای نامدار به دیگران معرفی می‌کند که این مسئله باعث می‌شود تا در موقعیت‌های سخت و دشواری قرار گیرد و در پی خلق اثری جاودانه و جهانی تصمیم بگیرد با سوکاریس الهه مرگ ملاقات کند تا او نورمن را از دنیای پوشالی نجات دهد و در پایان کار با مرگ نورمن در نمایش روبرو می‌شویم .

نمایش سوکاریس قصد دارد بین واقعیت و خیال حرکت کند و از شروع تا مرگ نورمن قصه ای را روایت می کند که با نشان دادن واقعیت‌هایی این چنین که ممکن است جنبه واقعی هم نداشته باشد به یک فرا واقعیت برسد تا بتواند مخاطب خود را به یک شناخت مطلوب از نمایش برساند .

سوکاریس نام الهه مرگ در یونان باستان است و فضا ی متن هم بیشتر به آن بر می‌گردد اما این نکته را باید گفت که در طراحی لباس ها اینگونه عمل نشده، بلکه با لباس های امروزی در اجرا خواسته شده تغییری را در فضا ایجاد کند . درشخصیت سوکاریس با دو اجرای متفاوت مواجه هستیم ،سبک و ریتم و دیگری نحوه بازی‌ که کارگردان با عدم تأکید به مکان و زمان از ابتدای نمایش تا ورود و خروج سوکاریس،رنگ و نور نمایش در صحنه تغییر می‌کند و مخاطب را از یک صحنه قابل باور و روان که تا قبل از ورود او وجود داشته ما را به یک موقعیت غیر واقعی و کاملاً ذهنی و خیالی مواجه می سازد،که این تقییر موقیت در قسمت پایانی نمایش، نتوانسته رضایت مخاطب را برآورده سازد،بلکه مخاطب نمایش را از فضای داستان دور کرده است.

قسمتی از ناهماهنگی های نمایش میان ذهنیت نویسنده و ایده های کارگردان در اجراست،بلکه نمایش در آغاز ش مخاطب را با خود به خوبی همراه می کند و البته این که نمایش توانسته مخاطب را در شروع با خود همراه سازد قسمتی از نقطه قوت کار و هدایت درست است ولی و به همان سرعت بعد از پایان نمایش جایگاهش را در ذهن مخاطب از دست می دهد،چراکه کارگردان سعی بر آن دارد که با فرم های نادرستی از طنز ما را از متن نمایش دور سازد ،البته ناهماهنگی ها در پخش موسیقی و قطع و وصل کردن نور توسط خود نورمن در صحنه مرگ اش، که این امر ضربه زیادی به بازی اش در تابلوی پایانی ایجاد کرده است.

کارگردان به رغم تلاش‌های خود در حیطه کارگردانی نتوانسته اثری ماندگار را به روی صحنه بیاورد و با انتخاب خودش در مقام بازیگر در نقش نویسنده ورشکسته نمایش، بخشی از دور شدنش را سبب شده و تاثیر نامطلوبی در کارگردانی متن «سوکاریس» ایجاد کرده است .

حامد هوشیاری

کد خبر: 28530
Share/Save/Bookmark