سازمان میراث فرهنگی میزبان رودوزیهای اصیل کرمان (پته)
19 تا 23 اردیبهشت؛
سازمان میراث فرهنگی میزبان رودوزیهای اصیل کرمان (پته)
به منظور معرفی و شناخت بیشتر صنایع دستی استان کرمان نمایشگاهی از آثار رودوزیهای اصیل کرمان (پته) در محل ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپاشده که با استقبال خوبی از سوی علاقمندان همراه بوده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
به گزارش هنرنیوز، این نمایشگاه به همت اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور برگزار و در آن مجموعه‌ای متنوع از هنر اصیل کرمان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته و تا ۲۳ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. 

پته یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی این استان است که حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و زمینه پارچه از شال بوده و از نخ پشم بر‌ای ایجاد طرح بر روی آن استفاده می‌شود، در زمانهای گذشته از نخ قرقره استفاده می‌شده ولی در حال حاضر از نخ پشم برای خلق اثر استفاده می‌کنند. 

میترا معین‌زاده که از پیشکسوتان رشته پته دوزی با ۳۰ سال سابقه فعالیت در هنر پته دوزی در مورد خلق یک اثر گفت: ایجا یک اثر بستگی به اندازه آن داشته که حدود یکسال طول می‌کشد تا یک اثر به سرانجام برسد و نیز هر یک از کارهایی که روی یک پته انجام می‌شود از قبیل خط دوزی،پتک،نگین دوزی،گل دوزی، برگ هریک به طور کجزا توسط یک هنرمند انجام می‌شود. 

معین‌زاده هدف از شرکت در این نمایشگاه رامعرفی و ترویج صنایع دستی استان کرمان اعلام کرد و گفت: متاسفانه هنوز پته آن طور که باید شناخته نشده است و به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است. 

وی همچنین در مورد آثار به نمایش گذاشته شده گفت: در مورد خلق یک اثر از طرحهای قدیمی استفاده کرده و با خلاقیت و نوع آوری طرحهای جدید به آن اضافه می‌کند. هنرمندان د رکارهای قدیمی از ۷، ۸ رنگ بیشتر استفاده نمی‌کردند اما در حال حاضر از تنوع رنگی بیشتری و در حدود ۴۰ رنگ استفاده می‌شود که کارهای ارائه شده به کارهای قدیمی بیشتر نزدیک باشد. 

لازم به ذکر است حدود ۶۰ اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و از تنوع بی‌نظیری بخوردار است، همچنین این هنرمند که بیش از ۳۰۰ اثر از دست آفریده‌های اوست مجموعه اثرات هنری خود را به نام پته میترا به ثبت رسانده است. 

گفتنی است این نمایشگاه از روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه تا۲۳ اردیبهشت ماه برپا است و علاوه بر رومیزی و روتختی محصولاتی چون مفشو (لیفه یا کیسه پارجه‌ای)،کوسن،جانماز،زیرانداز،رانر ارائه شده و علاقمندان می‌توانند در محل ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری از این آثار دیدن فرمایند.
کد خبر: 80730
Share/Save/Bookmark