نباید تلویزیون به‌طرف انحصارگرایی چهره برود / سلبریتی‌ها پذیرش مفاهیم و پیام‌ها را به حداقل می‌رسانند
عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کرد؛
نباید تلویزیون به‌طرف انحصارگرایی چهره برود / سلبریتی‌ها پذیرش مفاهیم و پیام‌ها را به حداقل می‌رسانند
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما معتقد است وقتی صداوسیما آ‌ن‌قدر به‌دنبال چهره می‌رود یک نوع اسطوره‌سازی چهره حاکم می‌شود. این رویه را مفید نمی‌دانم که تلویزیون پشت چهره‌ها قایم بشود. تلویزیون باید خودش چهره‌سازی کند..
 
تاريخ : شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۲۸
به گزارش هنرنیوز ، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گفتگویی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره رویکرد جدید سیما و این‌که بایستی در خصوص مابقی سلبریتی‌های تلویزیون هم تصمیمات جدی گرفته شود، گفت: البته این موضع درست را میرباقری ــ معاون سیما ــ به‌خوبی دریافت کردند و کاش این اقدامات زودتر صورت می‌گرفت و در وهله بعدی انتظار داریم این اقدامات فراگیر شوند، به‌طوری که در جایی سلبریتی‌ها نباشند و در جایی باشند و این یک مقداری ایجاد دوگانگی می‌کند، پس برای رفع دوگانگی باید شفافیت وجود داشته باشد. من به این شفافیت موضع‌گیری‌ها خیلی معتقدم که آن موقع به ورطه حاکمیت سلیقه کشیده نشود.

پژوهشی وجود ندارد که یک خواننده مجری رمضان می‌شود

وی تأکید کرد: راجع به اتفاقی که افتاد یک خواننده روی آنتن برود که هیچ نسبتی با اجرای یک برنامه متناسب با ماه رمضان ندارد باید بگویم اگر هدف‌گیری‌های این‌گونه برنامه‌ها مشخص شود به چنین انتخاب‌هایی نمی‌رسند. معضل از جایی به‌وجود می‌آید که هیچ پژوهشی وجود ندارد. تمام این موارد چه از ایده و طرح و چه اجرا باید در اتاق‌های فکر و طرح برنامه پیش‌بینی شوند، درواقع یک اقدام آنی نباشد! طرف با یک تصمیم بیاید و با یک تصمیم برود این به‌نظر من در بستر افکار عمومی خیلی ویژگی خوبی پیدا نمی‌کند.

سلبریتی‌ها پذیرش مفاهیم و پیام‌ها را به حداقل می‌رسانند

این عضو شورای نظارت بر صداوسیما افزود: متأسفانه امروز برنامه‌سازان ما به‌واسطه چهره‌هایی از جمله چهره‌های موسیقی و سینمایی می‌خواهند یک‌سری مفاهیم معارفی یا دیگر مفاهیم را تبلیغ کنند این عدم تناسب‌سازی در باورپذیری مردم یک مقداری اثر سوء می‌گذارد، چون بلافاصله مردم به حوزه احوالات شخصی و حریم خصوصی این سلبریتی‌ها ورود می‌کنند و آن اثرگذاری روانی برای پذیرش مفاهیم و پیام‌ها را به حداقل می‌رساند و موجب یک مایه‌های طنز نزد افکار عمومی می‌شود. به‌خاطر این‌که این اتفاقات نیفتد بایستی این فرآیندها مبتنی بر یک کار کارشناسی باشند و شاهد چنین رفت و برگشت‌های این‌چنینی نباشیم.


پای تبلیغات را چهره‌ها به تلویزیون باز کردند

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال که چرا این روزها آن‌قدر تلویزیون دغدغه حضور سلبریتی‌ها را دارد؛ سلبریتی‌هایی که با حضورشان مفاهیم، محتوا و پیام را قربانی می‌کنند در صورتی که در دهه‌های گذشته تلویزیون آن‌قدر وابسته به سلبریتی نبود و بیشتر به محتوا، تحقیق و پژوهش می‌پرداخت، خاطرنشان کرد: این سؤال پرسش درستی است، چرا که کنار همه این تبعات، وقتی سلبریتی به تلویزیون می‌آید تلویزیون برای اجرای هر برنامه باید هزینه چند ده برابر یک نیروی جوان را بپردازد. برای اینکه هزینه‌های چند ده‌برابری پرداخته شود آن ورطه \\\"ستاره‌مربع‌ها\\\" و حضور اسپانسرهای رنگارنگ به‌وجود می‌آید، سلبریتی‌هایی که محتوای پیام را کاهش می‌دهند و در واقع آن اثرگذاری‌ برنامه‌سازی هم از بین می‌رود.


رویه درستی نیست که تلویزیون پشت چهره‌ها قایم بشود!

وی تأکید کرد: وقتی صداوسیما آ‌ن‌قدر به‌دنبال چهره می‌رود یک نوع اسطوره‌سازی چهره حاکم می‌شود. این رویه را مفید نمی‌دانم که تلویزیون پشت چهره‌ها قایم بشود. تلویزیون باید خودش چهره‌سازی کند. تلویزیون باید از بین این‌همه استعداد جوان، استعدادهای نویی را برگزیند و آن‌ها را محک بزند، زمینه‌سازی کند و چهره‌های جدید تحویل بدهد، حتی اگر برای جا افتادن آن برنامه‌ها، چند سال زمان لازم باشد؛ یعنی ممکن است یک‌شبه حاصل نشود پس برای این موضوع یک مقدار باید آن صبر و شکیبایی در مدیران تلویزیون ایجاد شود و این تغییر نسلی هم صورت بگیرد.


من به تغییر نسل در صداوسیما اعتقاد دارم

عضو شورای نظارت بر صداوسیما اظهار کرد: من که خودم از ابتدا طراح اصلی منع به‌کارگیری بازنشستگان بودم به‌نظرم می‌رسد تلویزیون باید از مدیران،‌ برنامه‌سازان و چهره‌های قدیمی فاصله بگیرد و افکار نویی را به برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون بیاورد. فکر نو این نیست که باز دست به دامن یک‌سری چهره‌های قدیمی‌تر بشوند و بعد بخواهند آن‌ها را برجسته‌سازی کنند. این برجسته‌سازی را که پشت برجسته‌بودن آن‌ها پنهان باشند خیلی مفید نمی‌دانم. اعتقاد دارم اگر چهار مجری، گوینده، تهیه‌کننده یا کارگردان جوانی هم وارد این عرصه بشوند نسل جوان هم با نسل خودش راحت‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کند و ممکن است خطا هم داشته باشند، خطایشان هم بایستی تحمل شود و زمان بدهند تا جا بیفتند؛ من به این تغییر نسلی واقعاً اعتقاد دارم.

نباید تلویزیون به‌طرف انحصارگرایی چهره برود

وی در پاسخ به این سؤال که تلویزیون چگونه بایستی مخاطب خودش را حفظ و مخاطبان دیگری را هم جذب کند، خاطرنشان کرد: جذب مخاطب الزاماً با حضور یکی دو چهره نیست و من اصلاً برخی اوقات افسوس می‌خورم تلویزیون مخصوصاً در برنامه‌های مناسبتی و عید نوروز چهار تا سوپراستار و سلبریتی می‌آورد با آن‌ها گفتگو می‌کند، در صورتی که در برنامه «عصر جدید» استعدادهایی که می‌آیند و استعداد خودشان را برای یک برنامه معرفی می‌کنند این‌ها همه سوپراستارند منتها دیده نشدند. این دیده‌نشدن یعنی تلویزیون زمانی موفق می‌شود که بتواند یک نورافکنی در آن نقاط تاریک بیندازد تا آن چهره‌ها و یاقوت‌هایی را که در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان هستند درخشان و برجسته بکند. بعد از برجسته کردن می‌تواند از آن‌ها استفاده کند؛ ما استعداد کم نداریم و کشور 80میلیونی ما پُر از استعداد در همه عرصه‌هاست، در واقع نباید تلویزیون به‌طرف انحصارگرایی برود و بایستی چهره‌های جدیدی معرفی کند. این عامل خودش بین جوانان کشور، مولد امیدآفرینی است.

رنگ و لعاب برنامه‌ها تغییر می‌کند نه کیفیت محتوایی!

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آماده شدن برنامه‌ها خصوصاً مناسبتی‌ها در دقیقه 90 بدون پژوهش و یا سریال‌هایی که آن سرمنزل درست و قابل قبول را ندارند، افزود: به‌نظرم شاید یکی از علل اصلی این ضعف در برنامه‌سازی و بدون پژوهش وارد ساخت سریال شدن همین حجم گسترده‌ای از شبکه‌ها و کنداکتوری است که باید به هر قیمتی پُر شود. اگر برنامه کیفی با کیفیت بالا در تلویزیون تولید شود خود به خود مخاطب خودش را جذب می‌کند. مخاطب خودش انتخاب می‌کند در واقع در این عرصه متنوعی که برایش وجود دارد. اما امروز متأسفانه برنامه‌ها بیشتر به تکرار می‌افتند و سوژه و موضوع جدیدی ندارند و فقط قالب‌ها و رنگ و لعاب‌شان را تغییر می‌دهند، مثل اینکه کتاب مؤلف و کتاب‌سازی داریم. ما می‌توانیم اینجا بگوییم با دو عامل برنامه مؤلف و برنامه‌سازی مواجه هستیم.

برنامه‌های خالی از ایده و جریان فکری یک‌شبه می‌آیند و می‌روند

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به دو نوع رویکرد در برنامه‌سازی یکی برنامه مؤلف و دیگری برنامه‌سازی متکی به تکرار و کپی‌برداری، خاطرنشان کرد: برنامه مؤلف، برنامه‌ای است که صاحب ایده، اندیشه و پیگیری‌کننده یک راهبرد مشخص است و برنامه‌سازی نوع دیگری از برنامه‌ است که صرفاً تکرار یا کپی‌برداری از سایر برنامه‌ها را به‌رخ می‌کشد. وجه تمایز این دو برنامه را مخاطب تشخیص می‌دهد. این رویه در سریال‌سازی، برنامه‌های گفتگومحور، ترکیبی، مناسبتی و مستندسازی ما وجود دارد. به‌نظر من صداوسیما بایستی روی ایده‌ها، پژوهش‌ها و برنامه‌سازی کار کند و این‌طور نباشد به‌عنوان نمونه یک‌شبه روی آنتن برود و فرداشب همان برنامه از روی آنتن بیرون کشیده شود و آب از آب هم تکان نخورد! این یعنی ایده‌ و جریان فکری پشت آن نبوده است، در این صورت هیچ اتفاقی نمی‌افتد با بود و نبودش... و به‌واقع یک ضعف بزرگ برای سیمای ما به‌حساب می‌آید.

تبلیغات صداوسیما باید شفافیت داشته باشد

عضو شورای نظارت بر صداوسیما در پاسخ به این سؤال که با توجه به جلسه اخیر و اطلاعیه شورا، سیاست جدید مواجهه صداوسیما با تبلیغات و اسپانسرها چگونه است، تصریح کرد: در این جلسه که متولیان درآمدزایی صداوسیما در حوزه اداری مالی و بازرگانی رسانه ملی حضور داشتند، گفتیم که تبلیغات صداوسیما باید شفافیت داشته باشد. البته آن‌ها هم توضیحاتی داشتند که برای ما کامل نبود و قرار شد باز دوباره جلسه کامل‌تری با مسئولان بازرگانی و متولیان امر درآمدزایی صداوسیما بگذاریم، چرا که در توضیحات ارائه‌شده، سؤالات جدیدی در ذهن اعضاء پیش می‌آمد که نیازمند پاسخ‌های کامل‌تری است.

ما باید از تعارض‌های تبلیغاتی صداوسیما به نظام جامع شفافیت مالی برسیم

وی اضافه کرد: اقدامات عینی‌تری از آن‌ها مطالبه خواهیم کرد یعنی این اقدامات باید شفافیت منابع مالی، درآمدی و عدم ایجاد انحصار و البته برای حوزه بازرگانی هم از بیرون سازمان محدودیت‌هایی در جذب تبلیغات ایجادشده مخصوصاً توسط یکی دو دستگاه دولتی که آن هم پذیرفته شده نیست. ما باید از این تعارض‌ها و تنش‌ها در عرصه تبلیغات به یک نظام جامع شفافیت مالی در ورودیه منابع درآمد تبلیغاتی و در مصارف آن‌ها داشته باشیم، در این بین می‌توانیم آن‌هایی که آگهی سفارش می‌دهند، چه دولتی و چه اشخاص حقیقی و حقوقی در بستری روشن بشود و در یک سمت دیگری مصارف روشن بشود. هنوز آن سؤالات بنیادین در ذهن اعضای شورا وجود دارد و نیاز به شفاف‌سازی بیشتری است که بنا شد جلسه دیگری برگزار شود.

پول مردم برای مسابقات اپلیکیشنی تلویزیون چه می‌شود؟

وی در پایان پیرامون روشن شدن تکلیف پولی که مردم بابت مسابقات اپلیکیشنی پرداخت کرده‌اند تأکید کرد: این موضوع مهمی است که باید گزارش بگیریم واقعاً مسئولین ذی‌ربط در قبال وجوه دریافتی چه پاسخ روشنی دارند و همچنین درباره فرآیند حضور و درآمدهای مجموعه اپلیکیشن‌ها توضیحاتی را ارائه بدهند. به چه‌نحوی این مبالغ هزینه شده و به چه‌صورتی این درآمدها حاصل می‌شده، نیازمند سؤالات جدی است که باز این‌ها را دعوت می‌کنیم و جلسه‌ای در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهیم داشت. در این جلسه بیشتر بحث‌ها راجع به دو برنامه (نود و برنده‌باش) بود که توضیحاتی ارائه شده که برای ما پاسخ کامل و قانع‌کننده‌ای نبود و قرار شد یک جلسه تکمیلی راجع به مباحث مالی سازمان صداوسیما برگزار شود.
کد خبر: 97390
Share/Save/Bookmark