هنرمندان از کتاب «عکس های اربعین» رونمایی کردند
با حضور مسجد جامعی در موزه ملک؛
هنرمندان از کتاب «عکس های اربعین» رونمایی کردند
کتاب «عکس‌های اربعین» مجموعه‌ای از تصویرهای گروهی از عکاسان‌ در راهپیمایی میلیونی اربعین در سال گذشته، با حضور جمع کثیری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، رونمایی شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
به گزارش هنرنیوز، مراسم رونمایی از کتاب عکس اربعین، مجموعه‌ای از تصویرهای گروهی از عکاسان از راهپیمایی میلیونی اربعین سال گذشته، عصر دیروز، با حضور هنرمندانی چون رخشان بنی‌اعتماد، مجید مظفری، حمید فرخ‌نژاد، دانش اقباشاوی و حجت‌الاسلام محمود دعایی و علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، در کتابخانه و موز‌ه‌ی ملی ملک برگزار شد.

در این مراسم احمد مسجد جامعی که مقدمه این کتاب را به رشته تحریر درآورده است در سخنانی مطرح کرد: این کتاب محصول کار جمعی عکاسان است و کتاب دوم را نیز نویسندگان نوشتند. امیدوارم گزارش تصویری این کتاب، در قالب اثری سینمایی با کمک خانم بنی‌اعتماد ارائه شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه آداب اربعین بیش از هزار سال در حال انجام است، عنوان کرد: این کتاب ۲ تفاوت با سایر کتاب ها دارد که اولین آنها نگاه متفاوت و دوم توانایی در ثبت آن نگاه متفاوت است.

او اتفاقی که باعث انتشار سریع‌تر این کتاب شد را علاقه‌ی رئیس انتشارات فرهنگ و هنر گویا، بیان کرد که به دلیل تقارن چهلم مراسم پدرش با ولادت امام حسین (ع) ابراز علاقه کرده بود تا به دلیل این اتفاق، او کار انتشار کتاب را سرعت بخشد و سرانجام این اتفاق افتاد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مقدمه‌ای که بر کتاب «عکس‌های اربعین» نوشته است اظهار کرد: در مقدمه‌ای که بر کتاب می‌نوشتم بر اساس عکس‌های موجود، کتاب را در چهار گروه «باب ولایت و محبت (ورود به نجف)»، «صفای جان و مروه دل»، «در حریم یار» و «از پنجره‌ای کوچک» طبقه‌بندی کردم.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمود دعایی در سخنانی با اشاره به ۱۱ سال زندگی در کربلا و نجف اظهار کرد: تاسف می خورم که در دوران قبل از انقلاب ما طلبه های ساده بودیم و با امکانات محدودی که وجود داشت، توانایی ثبت آن لحظه ها را نداشته و خاطره آن تنها در ذهن ما باقی مانده است.

او تصریح کرد: اگر در شکوه مندترین مراسم حج سه میلیون نفر حضور دارند،‌ در اربعین امام حسین (ع) تعداد زائران بالای ۲۰ میلیون نفر است.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد مدیر کتابخانه تخصصی آیت الله سیستانی نیز با بیان اینکه جاودانه ساختن جلوه های شور و شعور مسلمانان بسیار ارزشمند است گفت: هر چیزی در قالب هنر در تاریخ ماندگار می شود و کتاب اربعین از این دست هنر هاست.

وی با تاکید بر اینکه کتاب اربعین تلاشی برای درست و هنرمندانه ارائه کردن محتوای دین است تصریح کرد: هنر جایی برای خود راه باز می کند که قلم توانایی ثبت لحظات را نداشته باشد.

مهدوی راد افزود: اگر مراسم حج را با شکوه ترین مراسم بدانیم، می بینیم که تنها ۳ میلیون نفر در آن حاضر می شوند اما در مراسم اربعین سال امسال ۲۰ میلیون نفر با پای پیاده شرکت کردند؛ دلیل این امر آن است که هرچه اباعبدالله حسین (ع) داشت در هر راه خدا داد و خداوند نیز به ایشان عزت اعطا فرمود.

گفتنی است تصاویر منتخب این کتاب توسط حسن نمکدوست، یونس شکرخواه، محمد خوشرو، مجتبی آقایی، محمد فرنود و عبدالله گیویان داوری و با همکاری موسسه فرهنگی و هنری آل البیت(ع)، العتبه الحسینیه المقدسه و التعبه العباسیه المقدسه تهیه شده است.

همچنین در این کتاب علاوه بر تصاویری که از عکاسان رضا یوسفی، حمید فروتن، داوود قهردار، مهدی نصرتی، محسن سجادی، جواد گلزار و سید بهاالدین بنی طبا به چشم می‌خورد، عکس‌هایی نیز از علی‌رضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی و خبرنگاران معصومه اصغری، الهه ابراهیمی، فاطمه علی‌اصغر، سعید برآبادی، محبوبه حقیقی، مونا اسلامی، نرگس رئیسی، محسن دلیلی، سارا کریمیان و زهرا گلشن، محمد مرادخانی و حجت و کاظم مسجد جامعی وجود دارد.
کد خبر: 81180
Share/Save/Bookmark