نفس‌های بافت تاریخی شیراز به شمارش افتاد
ماحصل حضور مسوولان میراث در شیراز چه بود؟
نفس‌های بافت تاریخی شیراز به شمارش افتاد
درحالی که مسوولان میراث فرهنگی در شیراز حضور داشتند، بخش‌های باقیمانده از کاروانسرای قرار گرفته در بافت تاریخی «اسکندریه» که کاربری نانوایی داشت وهنوز در حال پخت بود، توسط لودرها در منطقه شاهچراغ (ع) تخریب شد این در حالی است که بر اساس آخرین اخبار حاصله تخریب بافت تاریخی شیراز همچنان ادامه دارد.
 
تاريخ : جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۵
به گزارش هنرنیوز، کمتر از یک سال پیش حدود پنج خانه تاریخی در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) تخریب شد و در پی آن مسعود سلطانی‌فر ۵ نامه‌ی جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استانداری و تولیت آستان حرم شاهچراغ (ع) ارسال کرد و توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد. سرانجام پس از فراز و فرودهای فراوان بالاخره با پادرمیانی وزیر راه لودرها برای حدود شش ماه متوقف شدند، و براساس توافق سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حرم مطهر شاهچراغ مقرر شد هر اقدامی در بافت تاریخی بر اساس برنامه و طرح مصوب باشد که به قول پیروز حناچی – معاون وزیر راه و شهرسازی – طرح تفضیلی و تغییراتش به جاهای خوبی هم رسیده بود. اما از یک هفته‌ی گذشته با وجود تعهدات سال گذشته وزیر راه به مالکان این بخش از بافت تاریخی «اسکندریه»، دومین دور تخریب خانه‌های تاریخی در محدوده‌ی ضلع شرقی حرم مطهر آغاز شد.

پیگیری ‌های رسانه‌ای نشان از تخریب بافت تاریخی داشت اما رییس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز صنایع دستی استدلال جالبی برای این اقدامات بیان کرد:« تا به حال خانه ای که ثبت ملی باشد تخریب نشده است. تخلیه به معنی تخریب نیست. ما الان بعد از مراسم، سالن میلاد (محل برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی) را تخلیه می کنیم آیا این به معنی تخریب سالن است؟!» اما وی هرگز عنوان نکرد عدم رضایت در تخلیه بافت تاریخی و خانه‌ی ابا و اجدادی و پافشاری بر حفظ آن را چه باید معنا کرد؟ و از آن مهمتر چگونه می‌توان چنین قیاس مع الفارقی را در مورد سالن نمایشگاه و بافت تاریخی شیراز به کار برد؟!

اما شاید اقدامات روز پنجشنبه به کمک رییس سازمان میراث فرهنگی آمده باشد چرا که چهارمین بنای تاریخی این بافت هم به مدد لودرها تخریب شد، بناهائی که هر چند به قول مسئولان میراث فرهنگی به ثبت ملی نرسیده بودند، اما همه‌ی این بناها در بافت تاریخی اسکندریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، قرار دارد و اهالی رسانه احتمال تخریب آن ها را به مسوولان ذی ربط گوشزد کرده بودند.

لودرها در حالی بخشی از کاروانسرایی قاجاری را که هنوز معماری و طاق‌های ضربی آن باقی مانده بود، تخریب کردند که بخشی از این بنا  تبدیل
از سوی دیگر براساس آخرین خبرهای رسیده از شیراز، به سه خانه‌ی ثبت شده در فهرست آثار ملی در خیابان ۹ دی خانه‌های «قلم‌فرسا»، «عشقی» و «رفیعی» دستور تخلیه به منظور تخریب ابلاغ شده است .
به نانوایی شده بود و هنوز پخت می‌کرد و ابزارآلات کار  داخل مغازه بود. مغازه‌ای که هرچند ثبت ملی نبود اما کارشناسان در تاریخی بودن آن شک نداشتند و از آن مهمتر بهنام زند، مالک این نانوائی راضی به فروش مغازه‌اش به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان نبود.


حالا از  پنج شنبه شب به مدد لودرها، زند و ۷ کارگرش از کار بی‌کار شدند تا مجتمع‌های تجاری سر به فلک کشیده با قیمتی چند برابر قیمت پیشنهادی به آنها، چندی دیگر بر زندگی امثال زند، نیشخند بزنند و به اثبات برسانند در این منطقه اراده‌ای برای حفاظت از بافت تاریخی و زندگی ساکنانش وجود ندارد.

به گزارش هنرنیوز، از سوی دیگر براساس آخرین خبرهای رسیده از شیراز، به سه خانه‌ی ثبت شده در فهرست آثار ملی در خیابان ۹ دی خانه‌های «قلم‌فرسا»، «عشقی» و «رفیعی» دستور تخلیه به منظور تخریب ابلاغ شده است ( البته می‌توان همچنان بنا بر استدلال رییس سازمان میراث فرهنگی فرض را بر این گذاشت که تخلیه‌ی به معنای تخریب نیست مخصوصاٌ که این آثار ثبتی هستند و تنها جرم آثار تاریخی دیگر ثبت ملی نبودن است.) دو روز پیش نیز خبر رسید سه خانه‌ی تاریخی «یدالله منتصری»، «شهرام بهرامی» و «شمس سلیمی» با هدف تخریب در روزهای آینده تخلیه شده بود.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دو روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره‌‌ی تخلیه‌ی سه خانه‌ تاریخی و ثبت ملی شده در این بافت تاریخی و صحبت‌هایی که درباره‌ی تخریب آن‌ها تا چند روز‌ آینده مطرح شده بود، اعلام کرده بود: خانه‌ای که ثبت ملی شده است تاکنون تخریب نشده و نخواهد شد و اگر خدایی ناکرده کسی بخواهد این کار را انجام دهد ما به عنوان دستگاه مسوول موظف هستیم پیگیری‌های لازم را انجام دهیم و با این مسئله برخورد کنیم.

او حتی درباره‌ی تخریب‌های انجام شده در روز نخست آغاز تخریب‌ها، اظهار کرده بود: در دو سه شب گذشته یکی، دو مورد اتفاقاتی افتاده بود که ما خودمان را موظف می‌دانیم از طریق قانونی و به کمک مراجع قضایی، سیاسی و اجرایی این موضوع را پیگیری کنیم و انشاءالله پیگیری‌های ما به فوریت جواب خواهد داد و نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

طالبیان نیز که از روز گذشته در شیراز حضور دارد، افزون بر شرکت در همایش ملی مرمت و راه‌اندازی کارگاه مرمت سنگ در تخت‌جمشید ،جلسه‌ای هم با مسوولان ذی ربط در موضوع بافت تاریخی شیراز داشت و بیشتر بر این موضوع تأکید کرد که از بی‌انضباطی‌ها ناراحت است و این بافت را فاقد نیاز به جراحی آن هم از نوع کنونی می‌داند. اما در صحبت‌های معاون میراث فرهنگی نشانی از روند توقف تخریب‌ها دیده نشد.

به گزارش هنرنیوز، طبق اخبار واصله همچنان و با وجود تأکید رییس سازمان میراث فرهنگی بر پیگیری قضایی و قانونی تخریب بافت، این اقدامات رو به گسترش است و حتی دیگر هشدار رسانه‌ها و کارشناسان نیز افاقه نمی‌کند. اکنون نفس‌های بافت تاریخی شیراز به شماره افتاده و هر لحظه انتظار می‌کشد تا سه خانه‌ی تاریخی ثبت ملی شده هم به فرجام چهار بنای تاریخی غیر ثبتی گرفتار شوند.
کد خبر: 81379
Share/Save/Bookmark