بخشی از بودجۀ دولت از مالیات ما کارمندان است من راضی نیستم
درد دل‌های یک مدرس دانشگاه
بخشی از بودجۀ دولت از مالیات ما کارمندان است من راضی نیستم
دکتر محمود فتوحی در صفحه فیس بوک خود نوشته است: من از این نهاد‌ها و متولیان آن‌ها می‌پرسم چرا وضعیت فرهنگی کشور این قدر خراب است که صدای امام جمعه‌های محترم تهران و مشهد حضرت آیت الله احمد خاتمی و حضرت آیت الله علم الهدی در آمده است؟ بخشی از بودجۀ دولت از مالیات ما کارمندان است. من راضی نیستم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
همیشه فرهنگ مظلوم است؛ این جمله را فراوان شنیده‌ایم و البته که پیرو آن اهالی فرهنگ هم مظلومند و بی‌ادعا. نهاد‌ها و سازمان‌ها هر جا بودجه‌ای کم می‌آید از بخش‌هایی می‌زنند که قرار است با آن فعالیت‌های فرهنگی انجام شود. البته الی ماشالله هم که تعریف از فرهنگ داریم. معلوم نیست این فرهنگ عمومی که وزارت ارشاد نهادی هم با این نام در زیر مجموعه دارد چه کرده برای تعریف فرهنگ که هر جا هر سخنی از دهان متکلم بیرون می‌آید یک جایی تعبیر فرهنگی پیدا می‌کند و هر کس هم از هر جا بخواهد می‌تواند تعریفی از فرهنگ ارائه دهد. تا اینجای کار حالا اشکالی وجود ندارد؛ مشکل از اینجا آغاز می‌شود که نهادهای فراوانی به نام فرهنگ بودجه می‌گیرند به کام بخش‌های دیگر هزینه می‌کنند. هنوز فراموش نکرده‌ایم اکسپوی تهران را که قرار بود به دستور رئیس جمهور وقت همه دستگاه‌ها ملزم به خرید آثار هنری باشند. آخر کار «علی ماند و حوض‌اش»؛ فقط وزارت ارشاد و چند نهاد پایین دستی؛ چند نقاشی خریداری کردند و کار با بی‌توجهی کامل بخش‌های اقتصادی به انتهایی در حد فاجعه انجامید. هنوز فراموش نکرده‌ایم موضوعی که بار‌ها طرح شد و قرار بود یک دهم درصد از بودجه نهاد‌ها صرف حوزه فرهنگ شود؛ و البته که هیچ وقت این امر محقق نشد؛ بار‌ها مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که موضوع فرهنگ موضوعی است کلیدی اما انگار گوش‌ها سنگین و مدیران فکر کارهای دیگر!.
در بیانات اخیر ایشان در هفته دولت هم در این مورد تاکیداتی شد؛ ایشان فرمودند: نکته بعدى که مى خواهم سفارش کنم، این است که از بخش فرهنگ رفع مظلومیت کنید. بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومى است. الان در گزارش آقاى رئیس جمهور، اصلاً اسمى از فرهنگ نیامد؛ یا در اولویت بندی‌ها این اولویت فداى اولویت هاى دیگر شد و آن‌ها تقدم پیدا کرد که در کوتاهى وقت، بیان بشود! این مظلومیت است دیگر. واقعاً مسأله فرهنگ را دست کم نگیرید. خیلى از مشکلات جامعه ما با فرهنگ سازى حل مى شود. توجه بکنید که امروز، عمده قواى دشمنان ما در جبهه فرهنگى دارد کار مى کند. این جنگ هاى روانى، این فعالیت هاى فرهنگى، این بودجه هاى پنهان و آشکارى که براى منحرف کردن ذهن‌ها مى گذارند، همه‌اش مربوط به مسئله فرهنگ است. فرهنگ مثل هواست که انسان وقتى که این هوا را استنشاق کرد، با هوایى که استنشاق کرده و با آنجانى که گرفته، مى تواند دو قدم بردارد و جلو برود؛ بقیه کار‌ها همه برخاسته از آن چیزى است که شما استنشاق کرده‌اید. اگر چنانچه یک جایى، هواى مسمومى تزریق بشود، نتیجه اى که در اندام‌ها دیده خواهد شد تابع آن مسمومیتى است که در این هواست. اگر فضا را با دود یا مخدرى تخدیر کنند، وقتى شما آن را استنشاق کردید، رفتار شما متناسب با آن چیزى خواهد شد که استنشاق کرده‌اید؛ فرهنگ یک چنین حالتى دارد. فرهنگ را دست کم نگیرید؛ خیلى مهم است. بنابراین صرف وقت کنید و در بودجه هم برایش پول و فصول قابل توجهى بگذارید تا جهتِ ارزشى به فرهنگ بدهید. از جمله ى کارهایى که مسؤولین فرهنگى دولت خیلى باید به آن بپردازند و واقعاً یک دقیقه را در آن فروگذار نکنند، این است که به فرهنگ عمومى جامعه و ابزار‌ها و وسائل فرهنگى، جهت ارزشى بدهند. چون تلاش زیادى شده تا جریان هاى فرهنگى و عامل هاى فرهنگى - هنر و ادبیات و شعر و سینما و بقیه - در جهت غیر ارزشى حرکت کنند و راه بیفتند. شما باید کمک کنید و همه تلاشتان را بکنید که به تحرکات فرهنگى کشور در جهت ارزشى جهت بدهید.

** درد دل‌های یک معلم
بخشی از بودجۀ دولت از مالیات ما کارمندان است من راضی نیستم

دکتر محمود فتوحی در صفحه فیس بوک خود نوشته است:
الف) من و همسرم هر دو معلمیم ماهی ۱۰% از حقوقمان را به دولت مالیات می‌پردازیم.
حتی به عنوان یک پژوهشگر، هر قرارداد پژوهشی که با یک سازمان دولتی می‌بندم و کار را در خانه‌ام با قلم و کاغذ خودم انجام می‌دهم و هیچ حمایتی توسط دولت نمی‌شوم باز هم از مبلغ کل قرارداد ۱۰% را بابت مالیات می‌دهم.




ب) طبق بودجه امسال دولت ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال به سازمانهای فرهنگی زیر می‌دهد:

۱ - مرکز خدمات حوزه‌های علمیه: ۴۲۰۰ میلیارد ریال
۲ - شورایعالی حوزه‌های علمیه: ۴۱۲۰ میلیارد ریال
۳ - سازمان تبلیغات اسلامی: ۲۳۵۰ میلیارد ریال
۴ - سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: ۱۸۰۰ میلیارد ریال
۵ - جامعه مصطفی العالمیه: ۱۷۵۰ میلیارد ریال
۶ - نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: ۹۳۰ میلیارد ریال
۷ - سازمان اوقاف و خیریه: ۸۰۰ میلیارد ریال
۸-  دفتر تبلیغات اسلامی: ۷۵۰ میلیارد ریال
۹ - کانون فرهنگی و نوجوانان: ۶۰۰ میلیارد ریال
۱۰ - حوزه هنری (تبلیغات اسلامی): ۴۳۰ میلیارد ریال
۱۱ - شورایعالی انقلاب فرهنگی: ۴۰۰ میلیارد ریال
۱۲ - شورای برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه خراسان: ۳۷۰ میلیارد ریال
۱۳ - شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: ۲۵۰ میلیارد ریال
۱۴ - موسسه نشر آثار حضرت امام خمینی: ۱۹۰ میلیارد ریال
۱۵ - موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی: ۱۲۰ میلیارد ریال
۱۶ - صدا و سیمای جمهوری اسلامی: ۹۷۰۰ میلیارد ریال
و نیز خیلی سازمان‌های فرهنگی که نمی‌دانم بودجه‌شان چقدر است مثل:
*دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
*دانشگاه اصول الدین
*بنیاد پانزده خرداد
*بنیاد انقلاب اسلامی
*بسیج مستضعفین
*بخشهای فرهنگی سپاه پاسدارن
*اداره جات سیاسی - عقیدتی
*بخشهای فرهنگی شهرداری‌ها
این بودجه (۳۰ هزار میلیارد ریال) ۵ برابر بودجه وزارت ارشاد (۶ هزار میلیارد ریال) است. با بودجه ارشاد می‌شود ۳۶ هزار میلیارد ریال. من از این نهاد‌ها و متولیان آن‌ها می‌پرسم چرا وضعیت فرهنگی کشور این قدر خراب است که صدای امام جمعه‌های محترم تهران و مشهد حضرت آیت الله احمد خاتمی و حضرت آیت الله علم الهدی در آمده است؟


بخشی از بودجۀ دولت از مالیات ما کارمندان است. من راضی نیستم.

** درباره دکتر فتوحی:
محمود فتوحی رودمعجنی، روز دوم شهریور ۱۳۴۳ در رودمَعجَن از روستاهای تربت حیدریه در خراسان به‌دنیا آمد. دبیرستان را در شهر خود گذراند و در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تربیت معلم تهران درجۀ کار‌شناسی ادبیات فارسی گرفت. کار‌شناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند و دورهٔ دکتری ادبیات فارسی را در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران با نگارش پایان‌نامه با عنوان «دیدگاه‌های نقد ادبی در عصر صفوی» زیر نظر دکتر عبدالحسین زرین کوب و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به پایان برد.
در سال ۱۳۷۵ در سمت استادیاری دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز به کار کرد. مدت دو سال (۱۳۷۹-۱۳۸۱) مدیریت کتابخانهٔ مرکزی این دانشگاه را بر عهده داشت. در همین سال‌ها دورهٔ آموزشی روش‌های تأمین مدارک الکترونیک کتابخانه‌ای را در کتابخانه بریتانیا در لندن گذراند. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در دانشکدهٔ فیلولوژی دانشگاه بلگراد زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد.
او از سال ۱۳۸۶ به دانشگاه فردوسی مشهد رفت. فتوحی در سال ۲۰۱۲ به مدت یک‌سال با رتبهٔ استادی دردانشگاه ملی استرالیا تدریس کرد. فتوحی هم‌اکنون در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس می‌باشد.
فعالیت‌های فتوحی در مطبوعات دانشگاهی نیز قابل ذکر است. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ در هیئت تحریریۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه به سردبیری علی اصغر محمدخانی همکاری فعّال داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۸۷ سردبیر مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم بود و از سال ۱۳۸۷ سردبیری فصلنامهٔ نقد ادبی را به‌عهده دارد. فتوحی در سال‌های ۱۳۸۹-۱۳۹۱ پس از درگذشت استاد علی‌محمد حق‌شناس به ریاست انجمن علمی نقد ادبی ایران برگزیده شد. در همین زمان نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران (اسفند ۱۳۹۰) با دبیری وی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
پژوهش‌های محمود فتوحی بیشتر در قلمروهای نظریه‌های بلاغت، سبک‌شناسی، تاریخ ادبیات و ادبیات عصر صفوی یا سبک هندی است. فتوحی در شعر نیز دستی دارد و دفتر شعری با نام «سیب پرتابی» ۱۳۸۱ منتشر کرده‌است.
کد خبر: 72199
Share/Save/Bookmark