چرا تصویب "سند سینما" با تاخیر درحال انجام است؟
چرا تصویب "سند سینما" با تاخیر درحال انجام است؟
بیش از دو سال است که مراحل تصویب «سند سینما»، طول کشیده است، ایمانی خوشخو معتقد است: «یکی از دلایل به تعویق افتادن این سند می‌تواند تغییرات مدیران عالی در وزارت ارشاد باشد. در واقع زمانی که ما به نتیجه نزدیک می‌شدیم، مدیری تغییر می‌کرد و چون متولی و مجری این سند سازمان سینمایی است، باید به نظرات آنها نزدیک می‌شدیم تا ضمانت اجرایی کار بیشتر باشد.»
 
تاريخ : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱
به گزارش هنرنیوز ، از سال ۱۳۹۵ تهیه و تصویب «سند سینما» در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، در این مدت زمان که حدود دو سالی از آن می‌گذرد بارها گزارشاتی از جلسات این شورا منتشر شده ولی تاکنون اقدام جدی‌ای برای تصویب این سند صورت نگرفته است با این حال قرار است جلساتی از اواخر همین هفته برگزار تا این سند، جدی‌تر بررسی شود.

به گفته‌ی برخی از فعالان عرصه سینما، در صورتی که تنظیم‌کنندگان این سند بتوانند به صورتی آن را تهیه کنند که جامع و پویا باشد، می‌تواند راهگشای تعدادی از مشکلات امروز سینماگران شود.

نکته‌ی دیگری که سال‌هاست تبدیل به یکی از دغدغه‌های سینماگران شده است، بحث پذیرش و نگاه صنعتی به سینما از طرف دولت و نهادهای اقتصادی است که گفته می‌شود در این سند به آن پرداخته شده است.

با نگاهی به فعالیت‌های سینمای ایران پس از انقلاب و موفقیت‌هایی که در رویدادهای بین‌المللی داشته، ضرورت آن حس می‌شود که چهل سال دوم انقلاب اسلامی به نحوی پیش برود که در حوزه سینما شاهد هماهنگی‌های بیشتر و فضای مناسب‌تری برای توسعه سینما باشیم و این امر ممکن نمی‌شود مگر آنکه یک سند بالادستی وجود داشته باشد تا دستگاه‌ها را ملزم به اجرای آن کند.

مسئولیت اصلی اجرای این سند بر عهده سازمان سینمایی است. این در حالی است که در سال‌های اخیر ما با جابه‌جایی و تغییر مدیران عالی وزارت ارشاد مواجه بوده‌ایم و همین امر یکی از دلایل به تعویق افتادن تصویب این سند شده است. البته برای هرچه بهتر اجرا شدن این سند نیاز مبرمی به هماهنگی و نزدیک شدن نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سینمایی است.

محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تهیه این سند به ایسنا توضیح داد: سند سینما حدود دو سال است که جز دستور کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. این سند بر سه محور استوار است؛ مردم، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران سینما. قرار است با حفظ حقوق و نقش هر سه حوزه این سند تنظیم شود تا صنعت سینمای کشور بتواند راهش را بهتر و سریع‌تر پیش ببرد و به اهدافش نزدیک شود و مشکلات به حداقل برسد. اگر بتوانیم به خوبی وظایف و حقوق هر سه بخش را ببینیم این سند می‌تواند کامل شود.

او با اشاره به مشکلاتی که تاکنون بر سرراه تصویب این سند وجود داشته بیان کرد: چندین بار این سند ویرایش شده و در دوره جدید وزارت ارشاد و از زمان وزارت آقای صالحی و معاونت آقای حیدریان بار دیگر گفت‌وگوهایی با سازمان سینمایی داشتیم تا نظرات آنها را دراین خصوص داشته باشیم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه یک کارگروه سه نفره برای بررسی بیشتر و سریع‌تر این سند تشکیل شده است، گفت: اکنون در ویرایش ماقبل آخر این سند هستیم و کارگروهی متشکل از محمود اربابی به عنوان رابط اصلی سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه و محمد خزایی اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کارگروه حضور دارند تا بتوانیم تصویب این سند را سریع‌تر و دقیق‌تر به سرانجام برسانیم.


او درباره علت به تعویق افتادن مراحل تصویب این سند نیز توضیح داد: تعداد زیاد دستور جلسات یکی از دلایل به تعویق افتادن تصویب نهایی این سند شد. بیش از یکسال درگیر تهیه سند معماری اسلامی بودیم که خوشبختانه به تصویب رسید. سپس طرح دانشگاه استاد فرشچیان را داشتیم و همچنین بررسی جشنواره‌های هنری که در طول یکسال برگزار می‌شود. یکی دیگر از دلایل به تعویق افتادن این سند هم می‌تواند تغییرات مدیران عالی در وزارت ارشاد باشد. در واقع زمانی که ما به نتیجه نزدیک می‌شدیم مدیری تغییر می‌کرد و چون متولی و مجری این سند سازمان سینمایی است باید به نظرات آنها نزدیک می‌شدیم تا ضمانت اجرایی کار بیشتر باشد.

خوشخو با اشاره به اینکه برای تنظیم این سند با اصناف خانه سینما هم گفت‌وگوهایی شده است، اضافه کرد: وظیفه هماهنگی با صنوف خانه سینما به سازمان سینمایی واگذار کردیم، به همین دلیل نظراتی که سازمان سینمایی در نشست‌ها مطرح کرد حاصل گفت‌وگوی آنها با اصناف بود.

وی ادامه داد: صنعت در نظر گرفتن سینما از نکات بسیار مهمی بود که باید در سند به آن پرداخته می‌شد. امروزه سینما شاخصه‌های یک صنعت را از لحاظ گردش مالی و تولید محصول دارا است و نقشی که در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند، حایز اهمیت است. البته ما در ایران در این زمینه پیشرفت زیادی نداشتیم اما باید خودمان را به جایی برسانیم که سینما به یک بخش مولد در اقتصاد کشورمان تبدیل شود. بر همین اساس ما اقتصاد سینما را به عنوان یکی از محورهای این سند درنظر گرفته‌ایم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضرورت تنظیم و تهیه چنین سندی نیز توضیح داد: سینما تأثیرگذاری و نقش زیادی در جوامع دارد. در این چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد سینمای ایران ضمن موفقیت‌های درخشان که داشته فراز و نشیب‌های زیادی را نیز پشت سرگذاشته است اما آنگونه که باید به عنوان یک بخش تأثیرگذار دیده نشده است. گاهی سلایق مدیریتی این روند را تحت تأثیر قرار داده و هنوز جایگاه مناسبی در دیگر بخش‌ها ندارد و همچنین تأثیرات کمک آموزشی نداشته است. علت همه این موارد هم می‌تواند این باشد که تاکنون سیاست‌گذاری واحدی نداشتیم.

ایمانی خوشخو افزود: صدا و سیما، سازمان سینمایی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری و... مانند جزایری هستند که برای خودشان کار می‌کنند ولی این سیاست‌ها تحت یک مدیریت و برنامه واحدی که بتواند برآیندشان را به سمت هدفی که بتواند سینما را در جایگاه رفیع خودش قرار دهد نبوده است. بر همین اساس باید یک مرجع بالا دستی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که همه این دستگاه‌ها به نحوی تحت نظارت آن فعالیت می‌کنند وارد عمل می‌شد و از این ظرفیت قانون‌گذاری هم در سینما استفاده می‌کرد. در نهایت وحدت رویه می‌تواند یکی از دستاورهای مهم این سند باشد.

او در پایان بیان کرد: همسویی با سیاست‌های فرهنگی و نقشه مهندسی کشور از محورهای قابل توجه در تنظیم مواد این سند بوده است.

غلامرضا موسوی: این نقشه‌ی راه می‌تواند از اعمال سلیقه جلوگیری کند

سید غلامرضا موسوی عضو شورای عالی تهیه کنندگان سینما هم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ضرورت تصویب سند سینمای ایران بیان کرد: داشتن سندی راهبردی می‌تواند به عنوان یک نقشه راه عمل کند و مسئولین برمبنای آن برنامه‌ریزی کنند، این نقشه راه از انحرافات و اعمال سلیقه جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: در این سند فقط کلیات راه مشخص می‌شود و جزئیاتی در آن وجود ندارد اما همین که راه اصلی سینما پیش‌بینی می‌شود که قرار است از چه نقطه‌ای به کجا برسد و چند سال به نتیجه خود نزدیک شود، قطعا نتایج خوبی را برای سینما به وجود می‌آورد.

موسوی با اشاره به اینکه در این مدت جلسات متعددی با اصناف خانه سینما برگزار شده است، گفت: نکته اصلی آنجاست که خانه سینما پیگیر نظام‌نامه صنفی است. چیزی که شبیه به نظام پزشکی یا نظام مهندسی است. این نظام‌نامه در ابتدا قرار بود فقط سینما را دربر بگیرد اما اکنون پیش‌بینی شده که آن را کامل‌تر کنند و شامل همه هنرمندان شود. بنابراین برای رسیدن به چنین نظام نامه‌ای باید با تمام اصناف مشورت و هماهنگی صورت بگیرد. در این میان نظام نامه سینما و سند سینما از هم مجزا و بی ربط نیستند. وقتی از سند سینما صحبت می‌شود بخشی از آن شبیه نظام‌نامه سینماست و همپوشانی‌هایی دارد و در نهایت می‌توانند نقاط خالی را پُر هم کنند.

این تهیه کننده در پایان گفت: امیدوارم در این سند صنعت سینما به عنوان یک هنر صنعت از طریق دولت به رسمیت شناخته شود، این اتفاق هرچه زودتر اتفاق بیفتد به نفع سینمای ایران خواهد بود. اکنون بخش هنری آن قابل قبول همه است اما در بخش صنعتی، نه دولت‌ها از آن اطلاع دقیقی دارند و نه اینکه ارتباط مناسبی با منابع اقتصادی و بانکی وجود دارد.

طبق پیگیری‌های ایسنا، محمود اربابی،معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری هم ترجیح داد فعلا درباره‌ی «سند سینما»، گفت‌وگوی نداشته باشد.
کد خبر: 97129
Share/Save/Bookmark