بی برنامه گی در اکران بهار؛ تقابل شبکه نمایش خانگی با سالن سینما و آرزوی فروش خوب!
«افزایش مخاطب سینما» آرزوی دست یافتنی
بی برنامه گی در اکران بهار؛ تقابل شبکه نمایش خانگی با سالن سینما و آرزوی فروش خوب!
هنگامی که یک فیلم بلافاصله بعد از اکران عمومی با قیمت ارزن تر از سینما، وارد شبکه نمایش خانگی می شوند که می توان آن را بارها و بارها دید. آیا به لحاظ اقتصادی ، صرف نمی کند که خانواده ها به جای پراخت مثلا چند ده هزارتومان پول بلیت سینما ، منتظر نسخه DVD آن باشند؟
 
تاريخ : چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱
طبق آمارهایی منتشر شده، تعداد مخاطبین فصل بهاره امسال سینما – هم در تهران و هم در شهرستانها - با ۴۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به تعداد ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که اگر چه این آمار، جای بسی امیدواری است، اما این آمار نسبت به کل جمعیت ۷۵ میلیونی ایران، حدود ۱۸ درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود که نمی تواند نقطه امیدوارکننده ای باشد.

بی برنامه گی در اکران بهار

ضمن اینکه اکثر مخاطبین این فصل از سالِ سینما نیز، مخاطبین فیلم های نوروزی بودند که امسال برای نخستین بار۴ فیلم پر فروش سینمای ایران همچون
«معراجی ها»، «طبقه حساس»، «خط ویژه» و «چ» اکران شدند. این درحالی است که با توجه به هشدار کارشناسان سینما که معتقد بودند نباید تمام فیلم های پرفروش سینما را به یکباره اکران کرد این ۴ فیلم پر فروش اکران شدند و به صورت طبیعی، دیگر فیلم پرفروش چندانی برای طول سال وجود نخواهد داشت و به طبع آن نیز، دیگر خبری هم از مخاطبین میلیونی ایام بهار نخواهد بود.
با توجه به پیشینه فرهنگی ایرانیان و علاقه مندی آحاد ملت به حوزه سینما، باید آسیب شناسی دقیقی بشود که چرا آمار سینما رفتن مردم ایران با وجود طرح هایی مثل نیمه بها بودن قیمت بلیت سینماها در روزهای سه شنبه یا کارت بلیت و یا رایگان بودن سینماها در دو روز از سال و طرح های دیگر، باز هم همچنان باید شاهد روند کاهشی مخاطبین سینما باشیم. - هرچند که استقبال مقطعی از برخی از فیلم ها را نمی توان ملاک قرار داد – بنابراین اگر بخواهیم چرخ صنعت سینمای ایران همچنان با قوت به چرخش خود ادامه دهد باید برای افزایش آمار مخاطبین سینما چاره اندیشی شود وگرنه همچنان با بحران مخاطب روبرو خواهیم بود. بحرانی که فقط به افزایش ساخت فیلم هایی با رانت های دولتی کمک خواهد کرد.این درحالی است که فیلم هایی که با پول دولت ساخته می شوند به دلیل اینکه تهیه کنندگان آنان، پول خود را از« تولید» و نه از«اکران» کسب می کنند تلاش چندانی هم برای جذب بیشتر مخاطب و کیفیت فیلم ها انجام نمی دهند و کم فروش بودن این فیلم ها و حتی ورود آنان به انبارهای آرشیو برای این تهیه کنندگان امری طبیعی است.
فراهم کردن بستر مناسب برای ساخت فیلم برای همه فیلمسازان با طیف های فکری مختلف، گسترش سوژه ها و مضامین فیلم ها و به نوعی ورود به مضامین نو، پرهیز از بکارگیری بازیگران تکراری در فیلم ها، بهره گیری از تجارب مدیران سینمایی ادوار گذشته، آشنایی مردم با فرهنگ سینما رفتن و حتی افزودن دروسی مثل رفتن به سینما در کتب فارسی دانش آموزان و ده ها عنوان دیگر می تواند قدری؛ کفه ی ترازوی مخاطبین سینما را سنگین تر سازد.

ورود سریع فیلم های سینمایی به شبکه نمایش خانگی

شاید یکی از دلایل کم فروغی سینماها به لحاظ مخاطب، ورود زود هنگام فیلم های سینمایی به شبکه نمایش خانگی باشد. هنگامی که یک فیلم بلافاصله بعد از اکران عمومی با قیمت ارزن تر از سینما، وارد شبکه نمایش خانگی می شوند که می توان آن را بارها و بارها دید. آیا به لحاظ اقتصادی ، صرف نمی کند که خانواده ها به جای پراخت مثلا چند ده هزارتومان پول بلیت سینما ، منتظر نسخه DVD آن باشند؟ هنگامی که نسخه DVD و Blueray فیلم «معراجی ها» به فروش بالاتری از حد انتظار دست پیدا می کند به گونه ای که در نمایش خانگی به تیراژ دوم می رسد. آیا این نشان نمی دهد که تماشاگر فیلم های سینمایی، به صورت بالقوه در جامعه وجود دارند اما به دلیل گران بودن بلیت سینما یا فرصت نداشتن برخی از مخاطبین برای رفتن به سینما و یا دلایل دیگر، فقط منتظر نسخه ویدئویی آن هستند.
اگر می خواهیم شاهد تعطیلی هرروزه برخی از سینماها نباشیم و فضای سینماهای کشوربه لحاظ معماری و کیفیت ساختمان درحد و شان مخاطبین باشد باید مدیریت جدید سینما چاره ای منطقی و نه احساسی و مقطعی برای افزایش مخاطبین سینماها بکند تا هرساله شاهد روند افزایش تماشاگران سینماها باشیم.
کد خبر: 72883
Share/Save/Bookmark