دلیل شباهت در نوازندگی؛ تقلید کورکورانه است
فربد یداللهی با حضور در غرفه هنرنیوز:
دلیل شباهت در نوازندگی؛ تقلید کورکورانه است
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۲
فربد یداللهی با حضور در غرفه هنرنیوز دلیل شباهت در نوازندگی؛ تقلید کورکورانه است.

فربد یداللهی با حضور در غرفه پایگاه اطلاع‌رسانی هنرنیوز و در گفتگو با خبرنگار موسیقی این پایگاه با اشاره به اینکه ساز اودو ریشه آفریقایی دارد گفت: طراحی که من برای این ساز انجام داده‌ام شامل اضافه کردن پوست در محلی خاص و نزدیک به کار و همینطور ایجاد کف مقعر در «اودو» (در آفریقا از اودو برای آیین های نمادین خود استفاده می‌کنند از جمله درمان‌گری، جادوگری...) که موجب رنگ صوتی جدیدی در این ساز شده ‌است.

وی همچنین در رابطه با این ساز توضیح داد: بدنه «اودو» معمولاً از سفال و دارای یک ورودی و یک خروجی است که با استفاده از کف دست و با ضربه‌زدن بر روی این سوراخ‌‌ها هوا را داخل اودو فشرده می‌کنیم و به این ترتیب صدایی زیبا تولید می‌‌‌شود؛ پوست اودوهای پوستی از بز یا گوسفند است.یداللهی با اشاره‌ به حضور خود در هیات داوران جشنواره موسیقی جوان ابراز داشت: امسال از من دعوت شد تا در این جشنواره شرکت کنم و در مورد رقابت تنبک نوازان قضاوت کنم که البته سعی خودم را کردم تا اتفاقی که در جشنواره‌های قبلی رخ داده بود تکرار نشود. چون در جشنواره‌های گذشته رسم بر این بود که کمانچه نواز، تار نواز و ... در مورد رقابت‌های تنبک اظهار نظر می‌کردند که خوشبختانه در این جشنواره این اتفاق نیافتاد و قضاوت خیلی تخصصی پیش رفت.

این مدرس موسیقی در رابطه با نوازندگی تنبک توضیح ‌داد: همه واقفند که استاد تهرانی از بنیانگزاران نوازندگی به سبک فعلی است البته تکنیک‌های این ساز خیلی تکامل یافته‌‌اند و این یک امر طبیعی است؛ اما تکنوازی‌های امروز خیلی نمایشی‌تر از گذشته شده است.

وی در مورد کیفیت نوازندگی در ایران اظهار داشت: معمولاً همه شبیه به هم ساز می‌زنند؛ دلیلش هم تقلید کورکورانه است، تکنوازی‌ها با تولید یکسری سر و صداهای غیر موسیقیایی و عجیب غریب شروع می‌شود و با ریتمهای مرسوم ادامه پیدا می‌کند که می‌شود اینطور نتیجه گرفت که اغلب نوازنده‌های تنبک فقر دورنوازی و ریتمیک دارند و در خانه یکسری اتود را روزی 10 ساعت تمرین و حفظ می‌کنند و همان‌ها را روی صحنه اجرا می‌کنند و خیلی هم خوشحال هستند چون تماشاچی‌ها کلی برایشان کف می زنند!

این نوازنده تنبک در رابطه با کتابهایش گفت: سال‌هاست که در حیطه ریتم و فرم، تنبک نوازان کم کار بوده‌اند و همینطور این اولین کتاب آموزشی تنبک است که از اول آموزش برای دو دست طراحی شده شاید نقاط روشن این کتاب همین دلایل است. یعنی هر تکنیکی که برای دست راست وجود دارد را دست چپ هم باید اجرا کند یا بالعکس خوب کتاب دوم تنبک هم شخصاً مربوط به ریتمهای لنگ است و از نام آن پیداست.

وی ادامه داد: آخرین کاری هم که در دست انتشار دارم یک آلبوم صوتی و یک کتاب سوم تنبک که طیف وسیعی از ریتمهای غیر معمول را در بر خواهد گرفت.اما در مورد کتاب «اودونوازی»‌ام باید بگویم متأسفانه نوازنده‌های سازهای کوبه‌ای هر طور که می‌خواهند با این ساز رفتار می‌کنند و صداهای غیر استانداردی از این ساز تولید می‌کنند که این باعث شد بنده این کتاب آموزشی را بنویسم تا علاقمندان به این ساز بتوانند بطور صحیح به نوازندگی با این ساز بپردازند و با تکنیک‌های درست این ساز آشنا شوند.

فربد یداللهی تنبک نواز و مدرس سازهای کوبه‌ای از آثار مهم او آلبوم گفتگوی چپ و راست و سه کتاب آموزشی برای سازهای کوبه‌ای که دو کتاب آن مربوط به ساز تنبک به نام‌های «آموزش تنبک به روایت فربد یداللهی» «لنگار» (نگارش ریتم‌های لنگ) و همینطور کتابی آموزشی در رابطه با ساز اودو (کوزه) به نام اودونوازی به روایت فربد یداللهی است. از کارهای وی طراحی و ساخت ساز اودو برای اولین بار در ایران و همینطور طراحی و ساخت ساز جدیدی بنام فرودو که از دو اودوی متصل به هم و با قابلیت‌های صوتی بالا ساخته‌شده و برای اولین بار در دنیا طراحی می‌شود.

امیرحسین مکاریانی

کد خبر: 19233
Share/Save/Bookmark