شناسایی آثار دوران اسلامی در دهستان پترگان
رضا سلمان پور خبرداد:
شناسایی آثار دوران اسلامی در دهستان پترگان
بررسی و مطالعات باستان شناسی در دهستان پترگان زیرکوه خراسان جنوبی به شناسایی آثاری از دوران اسلامی تا دوران قاجار و پهلوی انجامید.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۳


به گزارش هنرنیوز، رضا سلمان پور سرپرست هیأت بررسی‌های باستان شناسی در دهستان پترگان با اعلام این خبر تصریح کرد: این پژوهش که در محوطه ای به وسعت ۳ هزار و ۲۴ کیلومتر مربع انجام شده است تا چند هفته آینده ادامه خواهد داشت.

او هدف اصلی از این بررسی‌ها را تهیه داده‌های مورد نیاز برای ترسیم نقشه باستان‌شناسی منطقه اعلام کرد .

این باستان‌شناس خاطر نشان ساخت که تحلیل الگوهای استقراری منطقه در ادوار مختلف زمانی هدف
دیگر گروه باستان شناسی است .

سلمان پور اظهار داشت: از آثار شاخص شناسایی شده در این منطقه می‌توان به قلعه حسن به ای
خان شاهرخت و شهر قدیم شاهرخت از دوره سلجوقیان تا دوران صفوی اشاره کرد .

این باستان‌شناس  با اشاره به اینکه اقلیم این منطقه موجب مدفون شدن بیشتر محوطه‌های باستانی زیر ماسه شده است خاطرنشان ساخت که به‌این‌علت تعداد آثار و محوطه‌های باستانی در این منطقه بسیار اندک است .

او تصریح کرد: شاهرخت ازجمله محدود محوطه‌های تاریخی است که به دلیل برخورداری از منابع آبی و
درختان بزرگ به عنوان یک محوطه باستانی باقی‌مانده است.

گفتنی است،روستای شاهرخت در فاصله ۱۲۰کیلومتری شهر قاین در استان خراسان جنوبی و شهرستان زیرکوه واقع شده است. این روستا مرکز دهستان پترگان است که از طریق این دهستان ۱۱۶ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و همچنین بازارچه مرزی یزدان در این منطقه واقع شده است.

قلعه حسن بای خان که متعلق به قرن پنجم هجری و مقر اسماعیلیان است بر فراز قله‌ای ساخته شده و با تونلی به طول ۲ کیلومتر مرتبط است. این قلعه کمینگاهی در شمال شرق شاهرخت و در مسیر راه هرات و غوریان به قاین به عنوان مرکزی گمرکی و برخوردار از موقعیت استراتژیکی و برج نگهبانی برای قلعه حسن بایخان بوده است.
کد خبر: 81261
Share/Save/Bookmark