از یاد بردن نفت، از یادبردن سرنوشت خویش است/ بی تفاوتی اداره میراث فرهنگی نسبت به آثار دوران صنعت نفت
به مناسبت ۵ خرداد،
از یاد بردن نفت، از یادبردن سرنوشت خویش است/ بی تفاوتی اداره میراث فرهنگی نسبت به آثار دوران صنعت نفت
شهری که آثار دوران صنعت نفت آن جز اولین‌هاست به چه دلیل اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از تخریب آثار آن انجام نمی‌دهد ؟
 
تاريخ : سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
مسجدسلیمان در کنار تاریخ باستانی خود، تاریخ درخشان صنعت نفت را یدک می‌کشد. تاریخی که با فوران اولین چاه نفت خاورمیانه، این شهر را به عنوان پایتخت نفتی ایران و خاورمیانه معرفی کرد. بعد از اعطای امتیاز نفت از سوی مظفرالدین شاه به ویلیام ناکس دارسی استخراج این ماده گرانبها در مناطق جنوبی آغاز شد. دارسی رینولدز را به عنوان فرمانده عملیات استخدام کر.د بعد از بازدید و حفاری در چندشهر و به نتیجه نرسیدن اکتشاف نفت، درنهایت میدان «نفتون» را به عنوان مقصد حفاری خود انتخاب کرد. با وجود مشکلات و سختی‌هایی که در این منطقه جهت کشف نفت برای رینولدز وجود داشت، درنهایت با تلاش و پشتکار توانست در ساعت ۴ صبح ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ برابر با ۵ خرداد ۱۲۸۷ نفت را استخراج کند. ویلسن فرمانده نگهبانان کمپ رینولدز در گزارش رمزی کشف نفت به لندن چنین نوشت:« به جمله سوم آیه ۱۵ مزمور ۱۰۴ کتاب مقدس مراجعه کنید.» جمله مورد نظر این بود:« باشد تا او از دل زمین، نفت بیرون آورد تا شاد گردد.»

رهاورد اکتشاف نفت را اما باید احداث ساختمانهای مدرن، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌، کارخانجات، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های نمایش و مدارس ...دانست. هرکدام از ساختمانهای شرکت نفت همانند موزه‌ی ست که شکوه مسجد سلیمان را بیان می‌کند.اما متاسفانه طی چندسال اخیر بسیاری از آثار دوران نفت تخریب شد آثاری همچو مدرسه‌های طالقانی، حضرت زینب، مدرسه تِمبی بازار، ساختمان آتش نشانی، دبیرستان صنعتی نزاجا، قبرستان ارامنه نفتون، قبرستان خارجی‌ها، سه راه دانشگاه آزاد، منازل کارگری هشت بنگِله و... حال بنگله‌ها یکی پس از دیگری تغییر کالبدی داده می‌شوند و شرکت نفت بودجه ‌های کلانی برای تخریب بعضی از این آثار فرهنگی هزینه کرده است. حال سوال اینجاست شهری که آثار دوران صنعت نفت آن جز اولین‌هاست به چه دلیل اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از تخریب آثار آن انجام نمی‌دهد ؟

فاطمه یوسفی فعال حوزه میراث فرهنگی


(mis)
۱۲۸۷ خورشیدی

ماهی در آسمان نبود

حتا ستاره‌ای

انفجار

oil...oil...oil

این فریاد رینولدز بود

که بعد از آن

دارسی هم از خدا خواسته

سی دار

برفراز شهر

برافراشت

تافرضیه ی تجسد و نفت را

بر آیندگان

به اثبات برساند

کوچش آغاز شد

و پدران

پایان خود را

آغاز کردند

با سکه‌های شاهی در دست

و مادران

گیسوان شلال خود را

به آفتاب سپرده بودند

اما دریغا دریغ

و خلاصه ی چپاول

همین سه حرف

بیش نبود

که نبود

سال۱۳۸۷

خورشیدی در آسمان نبود

و کودکان

در میدان‌های سیانور

مرگ را به بازی می‌گرفتند

تاشهر همچنان

دلخوش از اختصار

سه حرف(mis)

میان هجاهای بلند آتش‌ها

بسوزد

آه ای آتش جاویدان

ریشه‌ی شعله‌هاتان

از کجاست؟!

رامین یوسفی
منظور از (mis) مخفف نام انگلیسی مسجد سلیمان است
کد خبر: 81081
Share/Save/Bookmark