چینیِ نشکستنی
به مناسبت تولد «جکی چان»؛
چینیِ نشکستنی
جکی چان: «هیچ وقت نمی خواستم بروسلی دوم باشم. فقط می خواستم اولین جکی چان باشم.»
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱

«جکی‌ چان‌» درسال‌ ۱۹۵۴ در هنگ‌ کنگ‌ از «چارلز چان‌» پدرش که آشپز بود و «لی‌لی‌ چان‌» مادرش که کارگر خانه های مردم بود متولد شد. چیزی نمانده بود به دلیل وضعیت‌ مالی‌ نامناسب خانواده‌ مادر و پدر جکی ۵ ساله‌ را به‌ یک‌ دکترانگلیسی‌ بفروشند. او توسط پدر و مادر خود به آکادمی دراماتیک چین(مدرسه اپرا) فرستاده شد و آنجا رقص و موسیقی و هنرهای رزمی سنتی چین را فرا گرفت. در بازدید فیلمسازی از مدرسه به دلیل شیرین کاری هایش مورد توجه او قرار گرفت و مدرسه را ترک کرد. ۸ ساله‌ بود که‌ در فیلم‌ «هفت‌ شانس‌کوچولو» نقش‌ کوتاهی‌ را بازی‌ کرد. مدتی هم در فیلمهای موزیکال بازی کرد. در همان دوران در ۱۱ فیلم ظاهر شد. «ببرکوچولوی‌ کانوتن‌» اویلن حضور او را در دوران بزرگسالی در سال ۱۹۷۱ رقم زد. در همین سال به استرالیا رفت تا کنار والدینش قرار بگیرد، مدتی هم آنججا به ظرف شویی پرداخت. 

بازگشت او به هنگ کنگ مصادف شد با حضورش در استودیوی برادران شاو غول های رسانه ای هنگ کنگ، او به عنوان بدلکار و بازیگر نقش چندم و با نام «چن‌ یوان‌لانگ‌» به بازی مشغول شد. او در سال‌ ۱۹۷۲ در فیلم‌ «مشت‌ خشم‌» که‌یکی‌ از فیلم‌های‌ مشهور بروس‌لی‌ بود، به ‌عنوان‌بدل‌ کار بازی‌ کرد. پس از مرگ بروسلی همه به دنبال بازیگری بودند که به همان میزان روی مخاطبان تاثیر بگذارد بنابراین در این موقعیت به هنرمندان جوان فرصت داده شد تا خود را بیازمایند. چان تصمیم گرفت به جای تقلید از لی، برای خود سبکی جدید دست و پا کند. 

او سال‌ ۱۹۷۸ در فیلم‌ «مار در سایه‌عقاب‌» و «استاد مست‌» بازی‌ کرد و به سرعت به یک بازیگر معروف تبدیل شد. در سال‌ ۱۹۸۰ برای‌ اولین‌ بار در یک‌ فیلم‌آمریکایی‌ به‌ نام‌ «دعوای‌ بزرگ‌» ظاهر شد و اولین فیلم خود را با نام «استاد جوان» کارگردانی کرد که نقطه عطفی در فیلمهای رزمی بود که به طور موثری کمدی و اکشن را با هم ترکیب کرده بود. درسال‌ ۱۹۸۶ سومین‌ فیلم‌ پرفروش‌ دهه‌ ۸۰ هنگ‌ کنگ‌ را با نام‌ «زره‌ خدا» بازی‌ کرد. در همین‌ فیلم‌ بود که‌ هنگام‌ یک‌ بدل‌کاری‌ در زمان‌ فیلمبرداری‌ در یوگسلاوی‌ سقوط کرد و استخوان‌جمجمه‌اش‌ خرد شد و شنوایی‌اش‌ دچار مشکل‌ شد. البته این اولین باری نبود که این اتفاق برایش می افتاد، بینی اش سه بار، مچ پایش یک بار، اغلب انگشتان دستش و هر دو استخوان گونه اش شکسته است. چیزی نمانده بود روز ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ جان‌ خود را از دست‌ بدهد. آن روز قرار بود نقش‌ یک‌ شیشه‌ پاک‌ کن‌ را ایفاکند، اما برنامه‌ فیلمبرداری‌ لغو شد و جان‌ جکی‌چان‌ به‌ این‌ ترتیب‌ نجات‌ یافت‌. 

جکی‌ چان‌ هنرپیشه‌ فیلم‌های‌ اکشن‌ سینمای‌آمریکا، از سوی‌ سازمان‌ ملل‌ متحد به‌عنوان‌ سفیرحسن‌ نیت‌ صندوق‌ حمایت‌ از کودکان‌بی‌سرپرست‌ (یونیسف‌) و انجمن‌ کمک‌ به‌ کودکان‌مبتلا به‌ بیماری‌ ایدز این‌ سازمان‌ انتخاب‌ شد. او چارلی چاپلین، باستر کیتون و هارولد لوید را الگوی خود می داند. چان همچنین از دوستان خوب «استیون سیگال»، «جیمز لو»، «سیلوستر استالونه» است. جکی چان در سال ۱۹۷۶ تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت تا پلکهایش را شبیه غربی ها در آورد. با وجود تحصیلات کم جکی چان دانشکده هنگ کنگ به وی دکترای افتخاری علوم اجتماعی اهدا کرده است. او با شوخی به طرفدارانش گفته: «تلاش نکنید مانند جکی چان باشید. فقط یک جکی وجود دارد...به جایش کامپیوتر بخوانید.»

کد خبر: 70371
Share/Save/Bookmark