رایزنی برای ثبت ملی ورزشگاه امجدیه/ حریم مجموعه چوگان «فرح آباد» به زودی تعیین می‌شود
معاون میراث فرهنگی خبرداد:
رایزنی برای ثبت ملی ورزشگاه امجدیه/ حریم مجموعه چوگان «فرح آباد» به زودی تعیین می‌شود
مجموعه سوارکاری گنبد کاوس ثبت ملی شد
معاون میراث فرهنگی از اقدامات این سازمان با موضوع «میراث ورزش» در سال ۹۵ خبرداد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷
به گزارش هنرنیوز، امتداد خیابان پیروزی و در شرق اتوبان شهید عباس دوران مجموعه‌ی چوگان و سوارکاری «فرح‌آباد» که دوره‌ی صفویه ساخته شد و ناصرالدین شاه در آن تفریح و بازی می‌کرد، پذیرای علاقه‌مندان به وزرش‌های سوارکاری است. جالب است بدانیم در بیشتر نقشه‌های تاریخی تهران نام «فرح‌آباد» در کنار دوشان‌تپه و میدان اسب‌دوانی آمده است. سرانجام در دهم خرداد ماه سال ۹۴ این مجموعه زیبا به شماره‌ی ۳۱۲۵۱ در فهرست آثار ملّی غیرمنقول ایران ثبت شد.

محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی کل کشور- با تأکید بر این که این منظر و چشم‌انداز در تهران بسیار استثنائی است و ثروتی برای کشور به شمار می‌رود؛ افزود: به همین دلیل معاونت میراث با توجه به ثبت ملی بودن این مجموعه تصمیم گرفته به سرعت برای آن یک حریم تعیین کند. چرا که اگر این چشم‌انداز مخدوش شود دیگر آن منظر طبیعی را نخواهد داشت.

وی همچنین درباره عمارت کلاه فرهنگی فرح آباد که در زمان سلطنت مظفرالدین شاه توسط یک فرانسوی طراحی و به دست معماران ایرانی در سال ۱۳۲۲ ه . ق در سه طبقه ساخته شد، توضیح داد: در مورد بخش‌های قاجاری مجموعه فرح آباد هم کمک خواهیم کرد تا موضوعات میراث فرهنگی آن در برنامه سالانه معاونت قرار گیرد تا برای مرمت و ... اگر نیاز به اقدامی بود سازمان میراث فرهنگی بتواند کمک کند مخصوصاً با توجه به این که امسال را ایکوموس «میراث ورزش» نامگذاری کرده است سعی ما بر این است مسائل مربوط به این موضوع در الویت قرار گیرد.

او درباره سایر مجموعه‌های ورزشی ارزشمند با توجه به سال میراث ورزش با اشاره به دیدار خود و ارزیاب از برج گنبد کاووس برای ثبت جهانی این اثر تاریخی گفت: در شهر گنبد کاووس نیز مجموعه‌ای وجود دارد که اسب را پرورش می‌دهند و برای سوارکاری تربیت می‌کنند. معماری این مجموعه نیز جزو معماری ارزشمند معاصر است که به تازگی به ثبت ملی رسیده است. و امیدواریم در آینده بتوانیم پرونده آن را برای فهرست در انتظار ثبت جهانی آماده کنیم.

معاون میراث فرهنگی تأکید کرد: ثبت این اثر چند حسن دارد. نخست آن که مردم محلی به ارزش و مهم بودن آن اثر توجه می‌کنند. دوم این که در پناه قانون می‌توان از آن محافظت کرد. سوم این که توجه‌ها به سوی آن جلب می‌شود و این نشان می‌دهد که ابعاد میراث فرهنگی چقدر گسترده است و می‌تواند چه حوزه‌هایی را در بربگیرد.

وی ادامه داد: به نظرم امسال ایکوموس ( شورای بین‌المللی بناهای تاریخی) به دلیل فضایی که در سطح جهان بوجود آمده انتخاب خوبی برای موضوع «میراث ورزش» داشته است. نه فقط مکان‌های ورزشی بلکه رویدادهای ورزشی ارزشمند نیز جزئی از میراث فرهنگی هستند.

طالبیان به جلسه خود با دکتر سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: قرار شد در مورد ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه ) واقع در خیابان مفتح تهران نیز سازمان میراث فرهنگی و وزارت ورزش همکاری جهت حفظ و ثبت آن داشته باشند چرا که رویدادهایی ورزشی که به قهرمانی منتج شد در این ورزشگاه بی‌نظیر است و هم جزو میراث ناملموس هستند و هم مکان‌شان می‌تواند جزو میراث ملموس قرار گیرد.

وی اظهار کرد: مجموعه ورزشی آزادی نیز جزو میراث معاصر به شمار می‌آید و می‌توان در مورد آن نیز اقدامات میراثی خوبی انجام داد.


معاون میراث فرهنگی با اشاره به زورخانه‌ها و ثبت ملی تعدادی از آنها گفت: علاوه بر حفظ و احیا این ورزش پهلوانی که میراث فرهنگی در ثبت بناهای آن فعالیت خوبی داشته است موضوع اشیا ورزشی نیز وجود دارد. حتی می‌توان نمایشگاهی با موضوع میراث ورزش در موزه‌ها برگزار کرد چرا که ما آثاری با نقش و نگارهای ورزشی و حتی خود اشیای ورزشی داریم که ارزش موزه‌ای دارند.

او یادآور شد: توجه کردن به موضوعاتی که باعث صلح و افزایش اخلاق انسانی می‌شود بدون شک برای ایکوموس، یونسکو و همه مردم حائز اهمیت است و از این رو باید از موضوع میراث ورزش استقبال کرد چرا که در فرهنگ ما ورزش باعث افزایش کرامت انسانی ، خلق و خوی پهلوانی و جوانمردی نیز می‌شود.
کد خبر: 91009
Share/Save/Bookmark