نقد ادبی یکی از شاخص های رشد و توسعه فرهنگی کشورهاست
گفتگوی هنرنیوز با رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛
نقد ادبی یکی از شاخص های رشد و توسعه فرهنگی کشورهاست
مجید راستی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: باید به نیازهای فکری و ذوقی کودک و نوجوان به عنوان یک مسئله واقعی مهم نگاه شود؛ زیرا نقد ادبیات کودک و نوجوان بخشی از مبحث مهم نقد علمی ادبیات است که یکی از شاخص های رشد و توسعه فرهنگی کشورهاست.
 
تاريخ : شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۶

راستی در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در خصوص آموزش شیوه های علمی نقد ادبی به کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه «رشد و توسعه نقد ادبی معیار توسعه یافتگی فرهنگی است» گفت: به هرحال گسترش نقد ادبی به نوعی با رشد و توسعه نوشته ها و آثار ارتباط مستقیم دارد که معمولا این دو پابه پای هم رشد می کنند اما اگر نقدها پویا باشند تاثیرگذاری جدی بر این حوزه خواهند داشت و آثار جدید و خلاق سبب می شوند که نقدها به رشد و تقویت ادبیات منجر شود.

وی با بیان این مطلب افزود: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اتفاقات خوبی افتاده است اما در حوزه نقد ادبی تلاش ها اندک بوده است؛

منتقدان عزیز تلاش کنند مقوله نقد را از زوایای گوناگون ببینند و به رشد و اعتلای آن کمک کنند
لذا این امر به طور جدی مستلزم این است که منتقدان عزیز تلاش کنند مقوله نقد را از زوایای گوناگون ببینند و به رشد و اعتلای آن کمک کنند.

راستی با اشاره به وظیفه مطبوعات در راستای اطلاع رسانی حوزه ادبیات و نقد ادبی اظهار داشت: نویسنده که اثری را می نویسد، اثرش دیر یا زود منتشر می شود اما نقدها چنین وضعی ندارند و بهترین جا برای انعکاس روند فعالیت هایشان فضای مطبوعات است لیکن در مجموع ادبیات در بستر مطبوعات انعکاس قابل توجهی نداشته است. 

وی تصریح نمود: وظیفه مطبوعات این است که به ادبیات بهای جدی تری بدهد چندانکه صفحه حوادث و سایر صفحات در مطبوعات باب مستقلی دارد ولی توجه به آن مقدار که شایان است در حوزه ادبیات وجود ندارد.

راستی در پاسخ به این پرسش که «بهتر است تولی امر آموزش نقد ادبی به کدامیک از نهادها در بخش دولتی یا خصوصی سپرده شود؟» اذعان داشت: اصلا حوزه فکر و اندیشه نباید انحصاری شکل بگیرد و بهتر آن است تا قوی ترین نهاد های کشور با فراهم آوردن امکانات و شرایط، نقادان را در همه جای کشور آماده به
وظیفه مطبوعات این است که به ادبیات بهای جدی تری بدهد
ارائه نظرات سازنده نمایند.

وی افزود: آموزش و پرورش، نشریات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و همه و همه باید در این امر سهم داشته باشند؛ زیرا نقد بیان فکر و برداشت از خواندن یک اثر است لذا باید امکان بیابیم نقد را در حوزه های مختلف به بروز و ظهور در شکل علمی و صحیح خود در آوریم.

این نویسنده کودک و نوجوان در تشریح شرایط عمومی نقد در سایر کشورهای جهان گفت: از تجمیع آثار کوچک در این حوزه نهایتا آثار بزرگتری شکل می گیرند، چندانکه در کشورهایی که در حوزه ادبیات در نقد به صورتی جدی تر پیش رفته اند تک تک کتاب ها یک کتاب نقد و بررسی ضمیمه خود دارند که به نقد و بررسی آن اثر پرداخته است که این امر معمولا پشتوانه خوبی است برای دانشگاه ها و دانشجویان می توانند از این منابع استفاده کنند. 

وی در خصوص رشته ادبیات کودک و نوجوان گفت: رشته
نقد بیان فکر و برداشت از خواندن یک اثر است لذا باید امکان بیابیم نقد را در حوزه های مختلف به بروز و ظهور در شکل علمی و صحیح خود در آوریم
ادبیات کودک و نوجوان باید به عنوان یکی از رشته های جدی علوم انسانی تلقی شود
و علاقه مندان این حوزه ها باید با مقوله خود ادبیات کودک و نوجوان آشنا شوند و سپس نقد این حوزه از ادبیات یکی از واحدهای درسی مهم این رشته محسوب شود.

وی اضافه نمود: برای نقد و نقد ادبی، شناخت و مطالعه کافی لازم است این در حالیست که هنوز کتابخانه تخصصی ادبیات کودک به تعدادی که نیاز است وجود ندارد و باید تعدادی مراکز تحقیقاتی کودک و نوجوان وجود داشته باشد چندانکه برخی موسسات، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سایر کشورها هستند که از دیگر کشورها مهمان می پذیرند و این مهمان در مراکز آنجا به مطالعه پرداخته و در نهایت یک نسخه اش از حاصل کار خود را به آنان تحویل می دهد.

راستی با تاکید برضرورت نگاه جدی به ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: باید به نیازهای فکری و ذوقی کودک و نوجوان به عنوان یک مسئله واقعی مهم نگاه شود؛ زیرا نقد ادبیات کودک و نوجوان بخشی از مبحث مهم نقد علمی ادبیات است که یکی از شاخص های رشد و توسعه فرهنگی کشورهاست.

رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از تالیف اثر تازه اش خبر داد و تصریح نمود: یک مجموعه دو جلدی متشکل از ۲۰ نمایشنامه کوتاه بر اساس حکایت های مثنوی برای گروه سنی نوجوان در دست تالیف دارم که پس از مراحل نگارش به دست ناشر سپرده خواهد شد. 

مریم خاکیان

کد خبر: 44119
Share/Save/Bookmark