رنج‌های «آل احمد» بودن
درباره مستند «نویسنده بودن»؛
رنج‌های «آل احمد» بودن
مستند «نویسنده بودن» به کارگردانی مصطفی آل احمد دیروز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ساعت ۱۸ در تالار ناصری خانه هنرمندان روی پرده رفت.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴

فیلم با استفاده از دست نوشته های جلال روایت و با عکسهای به جای مانده از دوران کودکی و جوانی او شروع می شد. در ادامه شاهد فعالیتهای جلال در کوران حوادث سیاسی کشور و کانون نویسندگان، ازدواج او با سیمین دانشور هستیم. در این اثر شخصیت‎هایی چون عبدالله انوار، انورخامه‏‎ای، جواد مجابی، محمد علی عمویی، علی دهباشی، اصغر خبره‎زاده، ناصر تقوایی، لیلی گلستان درباره شخصیت جلال و فعالیتهای او صحبت می کنند. 

نظرات کارشناسان حاضر در فیلم درباره برخی از ترجمه های جلال مانند آثار یونسکو و کامو و سارتر و مقالات و دست نوشته های جلال و همچنین بخشهایی از ویدئوی سخنرانی او، در دانشگاه تهران، در فیلم گنجانده شده است. کارگردان بدون وارد کردن قضاوت‌ها و نظرات شخصی‌اش و اجازه دادن به نقد جلال توسط اطرافیانش تصاویر غیرواقعی ساخته شده پیرامون او را کنار می زند و خودِ خود جلال را به دور از تعصبها به تصویر می کشد. مصطفی آل احمد که با صرف زمانی نزدیک به هفت سال این مستند را ساخته خاطرات جالبی را هم در فیلم آورده است، از جمله ملاقات جلال با امام خمینی، ملاقات او با سیمین دانشور و سفر او به سراسر ایران. 

جلسه نقد و بررسی آن با حضور پدرام اکبری (مدیر و مجری نشست)، سیّد مصطفی آل احمد (کارگردان) و علی دهباشی (نویسنده و منتقد ادبی) برگزار شد که با پرسش حضار و پاسخ کارشناسان همراه بود.

کد خبر: 70903
Share/Save/Bookmark