با گل بهار نمی شود
با گل بهار نمی شود
افرادی که فکر می کنند باید دیگران کاری کنند که آنها نیز برای انجام کارشان اقدام کنند در واقع متوجه نیستند که با اولین گلی که می شکفد خبر بهار می آید .
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۶
به گزارش هنرنیوز؛عبارت "با یک گل بهار نمی شود" دارای چند اشتباه است از جمله اینکه با گل بهار نمی شود بلکه با بهار گل شکوفا می شود .

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را امروز "دوشنبه "دردیدار نوروزی اعضای پژوهشگاه مطرح ساخت .

بهشتی گفت :هنر پژوهشگاه این نیست که در طبقه بندی های وزارت علوم در رتبه اول قرار گیرد بلکه ما وظیفه ای ذاتی نسبت به شناخت و شناساندن فرهنگ به جامعه داریم و باید با این کیفیت عملکرد خود را بسنجیم .

او تصریح کرد : البته این رتبه بندی هم می تواند اتفاق بیافتد حتی اگروظیفه یمان را نیز انجام نداده باشیم زیرا که با کمی شدن مسائل که امروزه رخ داده می توان با دست خالی نیز از نردبان ترقی بالا رفت .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او یکی از وظایف پژوهشگاه را بازشناسی مظاهر فرهنگی کشور و معرفی آن به جامعه دانست و افزود :در این موضوع اولین مخاطبین خود ما هستیم و نوروزیکی از مظاهر فرهنگی در کشور است که باید شناسایی و شناسانده شود .

همانطور که شاعر می گوید :ذات نایافته از هستی ،بخش .....چون تواند که شود هستی بخش

وی گفت : خودمان باید اولین مصداق فهم این مظاهر فرهنگی باشیم و از خلال آنها کمک کنیم به اینکه فرهنگمان را شناخته و نسبت به فرهنگ ایرانی مظهریت پیدا کنیم .

او با طرح این پرسش که نوروز برای ما که عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم چیست ؟ گفت :اگر بتوانیم امسال قدم هایی برای یافتن پاسخ به این پرسش برداریم کار مهمی انجام داده ایم .

بهشتی افزود : در تلقی عامیانه می گویند با یک گل بهار نمی شود که البته دارای چند اشتباه است نخست اینکه با گل بهار نمی شود بلکه با بهار است که گل شکوفا می شود دوم اینکه اتفاقا با یک گل است که خبر بهار می آید .

او اظهار داشت: یعنی افرادی که فکر می کنند باید دیگران کاری کنند که آنها نیز برای انجام کارشان اقدام کنند در واقع متوجه نیستند که با اولین گلی که می شکفد خبر بهار می آید .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار امیدواری کرد که اعضای این پژوهشگاه همه اولین گلی شوند که آمدن بهار را خبر دهند .

بهشتی با تشبیه نوروز به پاگردی در یک پلکان طولانی افزود: با توقف در آن می توان به راهی که پشت سر گذشته ایم و راهی که پیش رو داریم با تأمل نگریسته و تلاش کنیم امسال بهتر عمل کنیم .

او با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه در دو سال و نیم گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید ، تصریح کرد :در این شرایط می توان توقع داشت که کارهای بنیادی تر و اساسی تری در حوزه فرهنگ صورت گیرد .

وی افزود : البته تمام امیدمان این بود که در برنامه پنجساله ششم یک گشایش جدی در حوزه میراث فرهنگی و به تبع آن در پژوهشگاه اتفاق افتد که به دلیل مشکلاتی که دولت با آن مواجه است نشانه های متقاعد کننده ای در این موضوع مشاهده نشد ولی ما در دوره های گذشته این را تجربه کرده ایم که بدون امکانات و با تلاش نیز می توانیم راه ها را باز کنیم .

او با اشاره به سالهای ابتدای فعالیتش در سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد :مشکل بزرگی که آن زمان داشتیم این بود که موضوع میراث فرهنگی به خود سازمان منحصر بود ولی الان خوشبختانه بسیاری از دستگاه های دیگر به امر فرهنگ توجه پیدا کرده اند و آماده همکاری هستند و می توان با کمک آنها فضای بهتری برای فعالیت ایجاد کرد .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تدوین اطلس ها و ارتقای استاندارد های فعالیت های پژوهشی را از اولویت های امسال پژوهشگاه اعلام کرد و گفت : در کنار فعالیت های دیگر پژوهشی با تلاش همکاران باید کارنامه خوبی در پایان سال ارایه دهیم .

بهشتی گفت : همانگونه که سال گذشته اعلام کردم در حوزه انتشارات محدودیتی نداریم و همانند سال گذشته از هیچ فعالیتی در این حوزه به بهانه محدودیت های منابع جلوگیری نخواهیم کرد .

بهشتی در پایان محقق شدن تمام موفقیت ها را موکول به فعالیت همه همکاران پژوهشگاه دانست و تصریح کرد : در این نمایش فرهنگی نقش تمامی اعضا مهم است زیرا همگی مانند اعضای یک ارکستر هستیم که با همکاری سازهای کوچک و بزرگ اجرا می شود وهمه در سرنوشت آن تأثیر گذارند .

گفتنی است ، اطلس های مردم شناسی، سکه های ایران ، کتیبه های پیش از اسلام و دوران اسلامی ، گویش ها ، بناها و بافت های تاریخی و نقشه باستان شناسی کشور اطلس های در دست تدوین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را تشکیل می دهد .
کد خبر: 90433
Share/Save/Bookmark