در سینمای منفعل ایران مسائلی مانند فرصت دادن به جوان ها مرده است
نادر طریقت :
در سینمای منفعل ایران مسائلی مانند فرصت دادن به جوان ها مرده است
یک کارگردان سینما درباره اوضاع فعلی سینمای ایران گفت: به جوان ها برای عملی کردن ایده های جدید باید کمک کرد ولی انگار در سینمای ایران تمام این مسائل مرده است، هر وقت که عدالت فرهنگی به وجود بیاید اوضاع بهتر خواهد شد و رو به جلو حرکت خواهد کرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
به گزارش هنرنیوز ، نادر طریقت کارگردان سینما با اشاره به اینکه سینمای ایران عقب مانده است، گفت: اوضاع سینمای ایران به حدی بد است که من به عنوان یک کارگردان رغبت نمی کنم فیلم دیگر کارگردان ها را ببینم.

وی افزود: سینمای دهه 40 ایران شرف دارد به این چیزی که حالا به نام سینما داریم، فکر می کنم افکار مردمی که در در آن دهه بودند از حالا جلوتر بوده است.

طریقت با اشاره به اینکه تکنیک و خلاقیت فیلم ساختن در ایران بالارفته ولی متخصص کم است توضیح داد: در آمریکا زمانی که کارگردان می خواهد تصویر بهشت یا جهنم را بسازد به متخصص این کار را می سپارد و او طوری آن را طراحی می کند که بیننده تصویری که می بیند را باور کند، آنها هرچیزی را که تصور کنند به نمایش می کشند.

موضوعات کثیف سینمای ایران را پر کرده است

وی همچنین درباره موضوع فیلم هایی که اخیرا ساخته شده است گفت: فیلم هایی که جدیدا تولید شده است درباره موضوعاتی مانند خیانت یک دوست با همسر وی است یا خانواده ای را نشان می دهد که بعد از اینکه فقیر می شوند به یاد فاحشگی می افتند، در صورتی که مردم ایران اینطوری نیستند که تا وقتی فقیر می شوند کفش و کیف قرمز بپوشند و به خیابان بروند، این موضوعات کثیف، سینمای ایران را پر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این فیلم ها تاثیرشان را از جامعه گرفته اند بیان کرد: این موضوعات مربوط به 5 درصد از جامعه می باشد برای همین می گویم که این موضوعات کثیف هستند البته سینماگران به تنهایی برای ساختن این موضوعات مقصر نیستند بلکه جریانی که پشت این قضیه هست مقصر است.

کارگردان فیلم «سوت دل» با اشاره به سیستم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما را به این سمت سوق می دهد و اگر کسی بخواهد که فیلم شریف و سالم تولید کند جلوی آن را می گیرند درواقع سیستم حکومتی وزارت ارشاد اشکال دارد.

این کارگردان با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این موضوع تفکرات جدید باید روی کار بیایند تصریح کرد: برای بهبود بخشیدن به اوضاع فاجعه سینمای ایران باید تفکرات جدید و قشنگ بیایند، لزومی ندارد کسی که در شورای پروانه دادن کار می کند در شورای فارابی و حتی سیاست گذاری فارابی و چند شورای دیگر هم باشد.

وی افزود: این مملکت پر از افکار خوب است، کسانی را داریم که واقعا در کارشان ماهرند و می توانند فیلم های درست بسازند ولی همان کسانی که چیزی از فیلم ساختن متوجه نمی شوند سینمای ایران را گرفته اند و وضعیت سینما را به اینجا کشانده اند.

یک تغییر عمده باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود بیاید

طریقت با اشاره به اینکه باید شوراهای جدیدی برای سینماگران به وجود بیاید گفت: شوراهای بسیار بزرگ تری از سینماگران باید به وجود بیاید آنهم از کسانی که دغدغه شان سینما است نه تجارت! خیلی ها در این سینما فعالیت کرده اند که امروز به فراموشی سپرده شده اند، یک تغییر عمده باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه در ایران عدالت فرهنگی وجود ندارد تصریح کرد: به جوان ها برای عملی کردن ایده های جدید باید کمک کرد ولی انگار در سینمای ایران تمام این مسائل مرده است، هر وقت که عدالت فرهنگی به وجود بیاید اوضاع بهتر خواهد شد و رو به جلو حرکت خواهد کرد.

فیلم های اصغرفرهادی جرقه ای بودند در کورسوها

این کارگردان با اشاره به فیلم های اصغر فرهادی بیان کرد: فیلم های او جرقه ای بوده در کورسوها، زیرا سینمای ایران منفعل است و هیچ چیزی به مردم نمی دهد.

طریقت درباره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فکر می کنم عباس صالحی می تواند به این اوضاع کمک کند، محمد مهدی حیدریان که رییس سازمان سینمایی شده است پیشینه سینما را می شناسد و می توانند تغییراتی در سینما به وجود بیاورد.

وی با اشاره به نامناسب بودن فیلم هایی که به تازگی تولید شده اند برای تماشای خانوادگی بیان کرد: در گذشته مخاطب می دانست که به تماشای چه چیزی خواهد نشست ولی حالا گول می خورد و با خانواده به دیدن فیلم های سینما می رود و بعد از دیدن آنها خجالت خواهد کشید.

شوراها نام اسلام را یدک می کشند

وی درباره کسانی که در شوراهای مختلف کار می کنند گفت: اکثر کسانی که در شوراها کار می کنند فقط ادعای مسلمان بودن دارند درحالی که نام اسلام را یدک می کشند.

وی که با پانا گفتگو می کرد در پایان سخنانش با اشاره به اینکه دیگر در مقابل این مسائل دیگر سکوت نخواهد کرد تصریح کرد: اگر ببینم که سینما باز هم به این سمت می رود به عنوان اعتراض وسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهم نشست و به این موضوع اعتراض خواهم کرد.
کد خبر: 95483
Share/Save/Bookmark