«اسب سفید سرزمین من» بیانگر ارادت اهل سنت به امام حسین علیه السلام
نمایش در شبکه مستند؛
«اسب سفید سرزمین من» بیانگر ارادت اهل سنت به امام حسین علیه السلام
 
تاريخ : شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۳
شبکه مستند سیما در دهه اول ماه محرم مستند «اسب سفید سرزمین من» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس مهاجران را برای مخاطبان به نمایش می گذارد.

به گزارش هنرنیوز، عباس مهاجران درباره مستند «اسب سفید سرزمین من» گفت: در مقتل خوانی‌های به‌جامانده نام و آوازه ذوالجناح دیده می‌شود و اقبال برخی از اسب‌های سفید سرزمین‌های شیعه بر آن شده است تا در بسیاری از مراسم تعزیه‌خوانی جا پای اسبی بگذارند که چشمانش بی‌رحمانه‌ترین واقعه تلخ تاریخ را شاهد بوده است.

وی افزود: مستند «اسب سفید سرزمین من» روایتی است از اسب سفیدی که در روستایی کویری در جنوب خراسان نگهداری می‌شود، اسبی که برای مراسم عاشورا خریداری‌شده است و در طول سال نگهداری و تیمار می‌شود تا چندساعتی مرکب تعزیه‌خوان‌ها شود و نقش ذوالجناح را بازی کند. بیشترین فعالیت این اسب سفید تمرین و آموزشی است که در طول سال به او داده می‌شود.

به گفته وی، این اسب در سفر تعزیه‌گردان‌های روستا، از منطقه مرزی جرگلان خریداری‌شده منطقه‌ای در خراسان شمالی و گنبد در استان گلستان از مهم‌ترین مراکز پرورش اسب در ایران است.

مهاجران ادامه داد: در میان خریداران، تعزیه‌گردان‌ها نگاه متفاوتی به اسب‌ها دارند آن‌ها به دنبال اسب سفیدی می‌گردند که بتواند نقش‌آفرین ذوالجناح در مراسم تعزیه‌خوانی باشد. پرورش‌دهندگان اسب ترکمن هم اگرچه مسلمانان اهل سنت هستند اما برخی از آن‌ها به دلیل احترامی که برای امام حسین علیه‌السلام قائل هستند علاوه بر فروش اسب به تعزیه‌گردان‌ها در بسیاری از موارد اسب‌های سفید خود را برای مراسم تعزیه امانت می‌دهند.

وی گفت: اسب‌های ترکمن در کنار نژادهای کرد و عرب از مهم‌ترین نژادهایی هستند که در خدمت تعزیه‌گردان‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد، این پایان کار نیست و ازاین‌پس این اسب‌ها باید برای تعزیه، تربیت شود. پس از سپری شدن یک سال از آخرین حضور در مراسم عاشورا، بار دیگر محرم فرامی‌رسد و تعزیه‌گردان‌ها اسب را آماده تمرین می‌کنند و تا رسیدن عاشورا تمرین فشرده و فشرده‌تر می‌ شود.

وی گفت: در صبح عاشورا اسب آن‌گونه که باید برای شرکت در مراسم زین می‌شود، زمانی اسب سفید مرکبی می‌شود برای تعزیه‌خوان که او را درصحنه نبرد می‌تازاند و زمانی مانند اسبی تیرخورده و خونین در میان عزاداران ظاهر می‌شود. (نماد و نشانه‌ای از شهادت امام حسین علیه‌السلام) و درحالی‌که اجتماع عزاداران او را همچون ذوالجناح مورداحترام قرار می‌دهند، کارش پایان می‌پذیرد. در برخی از تعزیه‌خوانی‌ها و مراسم روز عاشورا اسب‌ها و شترهای زیادی حضور دارند، اما اسب سفیدی که ذوالجناح خوانده می‌شود جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم او را به نام می‌شناسند.

مهاجران افزود: مستند «اسب سفید سرزمین من» در ساختاری روایی با محور قرار دادن اسب سفیدی در منطقه‌ای کویری به آیین سوگواری شیعیان استان گلستان و جنوب خراسان شمالی در ماه محرم می‌پردازد.

به گفته این فیلمساز، تصویربرداری و تدوین مستند در حدود یک سال انجام‌شده و در آن به حاج علی‌اکبر زنگانه مدیر هیات بیت العباس(ع) علی آباد کتول، احمد زنگانه تعزیه‌خوان، مرضان زنگانه تعزیه‌گردان، مصطفی زنگانه تعزیه‌خوان این هیئت و سید جواد شاکری تعزیه گردان روستای قوژد گناباد، علی رشادتی مالک اسب تعزیه روستای بیمرق گناباد، جواد رجایی کارگردان تعزیه قتلگاه و سعدی ملایزدانی پرورش دهنده اسب ترکمن از روستای کاریزجرگلان گفتگو شده است.

وی در پایان گفت: برای موسیقی این مستند هم از آثار محلی ترکمنی و جنوب خراسانی و مرثیه‌خوانی استاد رسول نجفیان استفاده‌شده است.

عباس مهاجران تصویربرداری و تدوین این مستند را نیز عهده‌دار بوده و از دیگر عوامل آن می‌توان به صدابرداران امیر روحانی و مسعود مهاجران، عکاس میثم نظری زاده، گوینده رضا باقری، مجری طرح ماهرخ ملکی و ... اشاره کرد.
کد خبر: 97003
Share/Save/Bookmark