شوی تبلیغی سیما با اعلام سریال‌های در حال ساخت!
حاشیه ای بر سخنان مدیرکل طرح و برنامه نظارت سیما؛
شوی تبلیغی سیما با اعلام سریال‌های در حال ساخت!
آیا محقق شدن بیش از ۲۵ سریال «الف» ویژه که از سوی مدیر کل طرح و برنامه نظارت سیما اعلام شده است و هزینه‌های سنگینی را می‌طلبد فقط یک شوی تبلیغی از سوی سیما است یا واقعا به مرحله عمل درخواهد آمد.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹
تشریح برنامه‌های نمایشی سیما از سوی مدیر کل طرح و برنامه نظارت سیما و اعلام برنامه ریزی برای ساخت سریال‌هایی مناسبتی سیما برای سال ۹۳ یک کار منطقی و قابل تحسین است چرا که اگر سیما برای ساخت سریالهای خود از قبل طرح و برنامه‌ای داشته باشد بی‌شک، از تعجیل در ساخت، آن هم در دقیقه ۹۰، جلوگیری خواهد شد و تهیه کنندگان و کارگردانان که معمولا به بهانه کمیِ فرصت، ضعف کار‌هایشان را در زیر سایه تعجیل و رساندن سریال به کنداکتور پخش، توجیه می‌کنند دیگر نخواهند توانست از این بهانه به نفع خود سوء استفاده کنند.
بنابراین کارگردانان زبده و کار بلد با این برنامه ریزی، از کارگردانان ضعیف و تهیه کنندگانی که معمولا با امدادهای پشت پرده ای! ساخت یک اثر مناسبتی را از آن خود می‌کنند نیز جدا خواهند شد. اما آیا ساخت بیش از ۲۵ سریال «الف» ویژه که از سوی مدیر کل طرح و برنامه نظارت سیما اعلام شده است فقط یک شوی تبلیغاتی است یا واقعا از سوی سیما محقق خواهد شد؟ با توجه به کمبود بودجه صدا و سیما در سالهای اخیر و همچنین با طولانی شدن صف طلبکاران سیما که حتی برخی از تهیه کنندگان، بعد از گذشت چند سالی از پخش سریال‌هایشان، هنوز هم موفق به دریافت دستمزدهای خود نشدند و بعضی از آنان برای اینکه مانع از شکایت و شکایت کشی عوامل خود شوند مجبور به پرداخت دستمزد‌ها از جیب خودشان شدند. آیا با وجود چنین مشکلاتی باز هم می‌توان امیدوار بود که این تعداد از سریال‌ها ساخته شود؟ اما تا آنجایی که ما سراغ داریم بار‌ها شاهد اعلام ساخته شدن فلان سریالی بودیم اما بعد به دلیل مهیا نشدن بودجه؛ یا این سریال‌ها اصلا ساخته نشدند یا در میان راه، از حرکت باز مانده‌اند. نمونه آن: سریال «نون خامه‌ای» ساخته کاظم راست گفتار است که اگر چه این سریال طنز، سال گذشته کلید خورد اما در میانه راه، به دلیل نبود بودجه، متوقف گردید و علی رغم تلاش کارگردان آن و مصاحبه‌های پی در پی ایشان به امید از سر گرفتن این سریال، هنوز که هنوز است این سریال از خوابِ بی‌پولی بیدار نشده است.
البته مدیر کل طرح و برنامه نظارت سیما، تولید این سریال‌ها را منوط به داشتن اسپانسر اعلام کرده است اما حتما ایشان می‌دانند که ورود اسپانسر به هر سریالی، موجب لغزیدن آن سریال به دام تبلیغات مربوط به آن اسپانسر خواهد شد و بیننده بینوا، باید لحظه به لحظه و به بهانه‌های مختلف، شاهد دیدن یا شنیدن نام این اسپانسر در سریال باشد که نمونه تهوع آور آن سریال «پایتخت ۳» بود که از بس که بیننده با ابتکارات خلق الساعه سیروس مقدم، نام اطلس مال را دید و شنید که دیگر از دیدن آن کم مانده بود بالا بیاورد.
نکته دیگر، این است که به نظر می‌رسد سریال‌هایی که از سوی این مدیر سیما اعلام شده است خیلی دقیق و جدی نیست مثلا وقتی با چند کارگردانی که نامشان در این لیست قرار داشت تماس گرفتیم آنان اعلام می‌کردند که هنوز کار خیلی جدی نیست و تنها صحبت‌های اولیه برای آن مطرح شده است یا اینکه هنوز فیلمنامه نوشته نشده است!. یکی از کارگردانان هم که نامش برای یک سریال دفاع مقدسی که قرار است برای هفته بسیج پخش شود اعلام کرد: «من اصلا روحم از اینکه قرار است فلان سریال را من کارگردانی کنم خبر ندارد و این خبر را همین الان از خبرنگاران و اصحاب رسانه شنیدم که می‌خواستند با من در این خصوص مصاحبه کنند!»
بهرحال امیدواریم تک تک این سریال‌ها که در یک نشت خبری اعلام شده است بزودی اجرایی شود چرا که ساخت این سریال‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را برای هنرمندان فراهم سازد بویژه اینکه برخی از بازیگران و عوامل تولید، ماه‌ها و حتی سال‌ها طعم بیکاری و بی‌پولی را با گوشت و پوست خودشان به خوبی لمس کردند و این سریال‌ها فرصت مغتنمی است تا بار دیگر آنان به شغل‌های خود امیدوار شوند اما به شرطی که تهیه کنندگان و کارگردانان این سریال‌ها به هنگام چیدن عوامل جلو و پشت دوربین، تنها شایسته سالاری و نه رفاقت و پورساند و درصد را ملاک قرار دهند.

مجید معافی
کد خبر: 71083
Share/Save/Bookmark