دغدغه دفتر ادبیات كودك‌ونوجوان فرهنگ‌سازی است نه آموزش مستقیم
الوندی :
دغدغه دفتر ادبیات كودك‌ونوجوان فرهنگ‌سازی است نه آموزش مستقیم
دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری معتقد است كه تاثیر فرهنگ‌سازی برای مخاطب كودك و نوجوان از آموزش مستقیم بسیار عمیق‌تر و ماندگارتر است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۸
به گزارش هنرنیوز، عزت‌الله الوندی، نویسنده و دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری، درباره رویكرد آموزشی در خلق و تولید آثار كودك و نوجوان در این دفتر به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: به طور كلی سیاست‌ها و كارشناسی‌های متخصصان امر به شكلی بوده كه حوزه هنری در بخش كتاب‌های كودك و نوجوان رویكردهای آموزشی مستقیم نداشته باشد.

وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست كه مخاطبان آثار از آثار این دفتر هیچ چیزی یاد نمی‌گیرند، بلكه به این معنا است كه شیوه آموزش و یاد دادن مستقیم نیست و به صورت كار بنیادین فرهنگ‌سازی انجام می‌شود.

دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری اظهار كرد: چیزی كه به نظر من در خلق آثار در كودك و نوجوان پررنگ و بارز بوده است و در این زمینه برجستگی خاصی داشته، فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینكه كتاب های آموزشی تعریف خاصی دارند، افزود: این‌ كتاب‌ها معمولا آثاری هستند كه بر مبنای آن ها آموزش گام به گام صورت می‌گیرد و همه چیز به طور كلاسیك و مرحله به مرحله انتقال داده می‌شود. مانند آموزش گام به گام الفبا یا موسیقی و نقاشی و... . از این گونه آثار بسیار زیاد منتشر می‌شوند و ناشران به وفور در این زمینه كار می‌كنند.

الوندی افزود: اما چیزی كه به نظر من ارجحیت و اصالت دارد، همان قضیه فرهنگ‌سازی و آموزش غیرمستقیم و پرورش نگاه و اندیشه كودكان و نوجوانان است كه از اهداف ما در دفتر ادبیات كودك و نوجوان بوده است.

دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری در پایان گفت: از طریق این فرهنگ‌سازی است كه ما می‌توانیم مثلا برای «سبك زندگی» كارهای مفید انجام دهیم كه به نظرم نتیجه آن از آموزش مستقیم بسیار عمیق‌تر و ماندگارتر خواهد بود.
کد خبر: 84593
Share/Save/Bookmark