برخلاف تلاش مخالفان پژوهشگاه پابرجا ماند
بهشتی در دیداربا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد :
برخلاف تلاش مخالفان پژوهشگاه پابرجا ماند
مخالفان فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت پیشین برای نابودی آن از هیچ کاری دریغ نکردند ولی در دولت جدید در تلاشیم کارهای پژوهشگاه را رونق بخشیم .
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
به گزارش هنرنیوز؛سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،این مطلب را در حاشیه امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در محل پژوهشگاه انجام شد مطرح ساخت .

او افزود :پژوهشگاه میراث فرهنگی از ۵ پژوهشکده باستان شناسی ، زبان شناسی کتیبه ها و متون ، ابنیه و بافت های تاریخی –فرهنگی ،مردم شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی و دو گروه پژوهشی هنرهای سنتی و گردشگری تشکیل شده است .

بهشتی گفت : یکی ازویژگی هایی که پژوهشگاه میراث فرهنگی در مقایسه با سایر پژوهشگاه ها دارد وظایف حاکمیتی آن است به نحوی که تمامی فعالیت های باستان شناسی و تدوین اطلس های موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی به عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است .

او با اشاره به سرگذشت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت پیشین تصریح کرد :مخالفان فعالیت پژوهشگاه هر کاری کردند تا اینجا را مضمحل کنند ولی موفق نشدند .

وی گفت: در سالهای اخیر و با فعالیت دولت جدید درتلاشیم تا رفته رفته فعالیت پژوهشگاه را رونق بخشیده و با توجه به حرکت های نوینی که در پژوهشکده ها در حال شکل گیری است در قالب استانداردهایی که قانون بر عهده پژوهشگاه گذاشته کاری شایسته انجام دهیم .

بهشتی خاطر نشان ساخت :با اشرافی که به مسائل مطرح در حوزه کاری پژوهشگاه و اطلاعاتی که از نحوه فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم گمان داریم این دو نهاد بتوانندهمکاری های مشترک زیادی با یکدیگر داشته باشند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه علومی که در پژوهشگاه با آن سرو کار داریم به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شوند تصریح کرد : پرسش تمامی این علوم کیستی و کجایی سرزمین ایران و دستیابی به پاسخ آن است .

به گفته او ، دردوران معاصر یعنی از زمان رضاخان به بعد فعالیت هایی که در حوزه توسعه شکل گرفته همواره از طرح این پرسش که این سرزمین کجاست و مردم آن دارای چه ویژگی هایی هستند مستغنی بوده است .

زمانیکه از توسعه سخن می گوییم باید بدانیم که چه جور توسعه ای به قامت این سرزمین و مردمان آن مناسب است .
بهشتی گفت :این همان پرسشی است که در پژوهشگاه به دنبال پاسخ آن هستیم.

به گفته او ، هیچ دانشگاهی در کشور نیست که رشته باستان شناسی داشته باشد و با پژوهشگاه ارتباط نداشته باشد زیرا که باستان شناسی یک فعالیت میدانی است که انجام آن مستلزم همکاری پژوهشگاه است .

او تصریح کرد :دانشگاه ها بیشتر به این موضوع نگاه آموزشی دارند و تلاش ما این است که دانشگاه ها به این اکتفا نکرده و فعالیت پژوهشی و تولید علمی هم بصورت مستمر داشته باشند .

استفاده از تکنیک های جدید در باستان شناسی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه سرزمین و تمدن ایران از ابتدای تاریخ وجود داشته است تصریح کرد : بزرگترین سرمایه ای که داریم سرمایه فرهنگی و تاریخ چند هزار ساله است .

وی با تأکید براین نکته که باید به سرمایه های فرهنگی مان بیش از پیش اهمیت دهیم گفت : در این مسیر استفاده از فناوری های مدرن ازمواردی است که می تواند به ما کمک کند .

او با بیان اینکه نفوذ تکنولوی در حوزه باستان شناسی بسیار زیاد است و ما از آن عقبیم افزود :بسیاری از تکنیک ها در حوزه های مختلف پیشرفت کرده اند که قابل تعمیم برای تشخیص در حوزه باستان شناسی هستند .

او تصریح کرد :به عنوان نمونه در حوزه های اکتشافات تکنیک های خوبی وجود دارد که می تواند از آنچه زیر خاک و پشت دیوارها پنهان شده اطلاع دهد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به گفته ستاری امروزه حوزه های لیزر توسعه پیدا کرده است که می توان از آن هابرای نقشه برداری از اماکن تاریخی استفاده کرد .

او با بیان اینکه آی. سی. تی در حوزه های موزه داری در حال رشد است گفت : آمادگی داریم در ستاد های معاونت در حوزه نانو و بیو که در بحث شناسایی پیش رفته اند را در اهداف دیگر نیز به کار گیریم که باستان شناسی نیز می تواند یکی از آن موارد باشد .

خطیر ترین وظیفه پژوهشکده باستان شناسی

در ادامه حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه حفظ میراث باستان شناسی یکی از خطیرترین وظایفی است که پژوهشکده باستان شناسی به عهده دارد تصریح کرد : باستان شناسی از آن جهت که تولید علم می کند از جایگاه خاصی در سطح بین المللی برخوردار است .
او با بیان اینکه تقاضاهای زیادی برای انجام فعالیت های باستان شناسی از واحد های علمی و دانشگاه های سراسر جهان مطرح است گفت :شاید کمتر موسسه ای در کشور وجود دارد که چنین ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه ها داشته باشد.

به گفته چوبک بیش از ۷۰درصد از پروژه های باستان شناسی پژوهشگاه با همکاری دانشگاه ها انجام می شود.

او افزود : مافقط با ۲۰نفر هیأت علمی که در پژوهشکده باستان شناسی مستقر هستند کار پروژه های باستان شناسی کشور را مدیریت نمی کنیم بلکه تمامی جامعه باستان شناسی ایران و جهان درگیر این مسئله هستند و با تمام حداقل ها فعالیت می کنند .

چوبک باستان شناسی را ابزاری برای ایجاد صلح و امنیت در جهان دانست و اظهار داشت :قصد داریم در چهار چوب وظایفمان فراتر از مرزهای کنونی سیاسی حرکت کرده ودر کشورهایی که جز مرزهای فرهنگی سرزمینمان است مانند افغانستان ، آذربایجان ، بلغارستان و ... فعالیت های گسترده باستان شناسی انجام دهیم .

وی تأکید کرد :نباید فعالیت های باستان شناسی ایران را محدود به سرزمینمان کنیم زیرا که فرهنگ و تمدن ایران گستره بزرگتری دارد و فعالیت های باستان شناسی می تواند ابزار مهمی برای ارتباط با فرهنگ های دیگر باشد.

چوبک افزود :پژوهشکده باستان شناسی با دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس، مشهد ، اصفهان ، شیراز ومراکز پژوهشی کشور ارتباط وهمکاری دارد .

عبدالکریم شادمهر معاون توسعه و منابع انسانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: ۳۹۰پست سازمانی، ۲۰۰پژوهشگرو ۸۰عضو هیأت علمی در پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند .

او بیشترین پروژه های در دست اقدام پژوهشگاه را فعالیت های باستان شناسی و نجات بخشی در راستای اجرای طرح های توسعه کشور اعلام کرد .

منیر خلقی مدیر ارتباطات و همکاری های بین الملل نیز گفت :پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سطح بین الملل با ۶۰ موسسه علمی درکشورهایی نظیر آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، چین ، ژاپن ،اسپانیا و...همکای می کند .

به گفته وی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سطح داخلی نیز با ۳۰دانشگاه داخلی و موسسه پژوهشی در ارتباط است .

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان از مجموعه آزمایشگاه ها و کارگاه های پژوهشکده حفاظت و مرمت ، موزه ملی ایران باستان ،موزه دوران اسلامی و اسناد تاریخی خلیج فارس بازدید کرد.
کد خبر: 90163
Share/Save/Bookmark