هنر و صنایع دستی ناجی جامعه بشری است
رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی:
هنر و صنایع دستی ناجی جامعه بشری است
یوشا کریشنا رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی گفت:هنر همواره به عنوان ناجی جوامع عمل کرده است و این شانس را برای همه کشورها به ارمغان آورده که در صلح و دوستی زندگی کنند.
 
تاريخ : جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۳
به گزارش هنرنیوز؛ یوشا کریشنا- رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی- امروز در همایش صنایع دستی ، صلح و خلاقیت که با حضور بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور و مسوولان استانی در شهر تبریز برگزار شد،با اشاره به این که می‌توان یک جامعه را از کارهای دستی و روش زندگی آن شناخت، گفت: اگر به تاریخ، هنر و صنعت بپردازیم، هنر برای معاش نیست بلکه روشی برای بیان خلاقیت، زیبا سازی محیط و برون ریزی وجودی انسان است که با استفاده از ابزار تجاری موجب گسترش فرامرزی صنایع دستی می‌شود.

وی افزود: تمدنهای زیادی از بین رفته و می‌روند اما صنایع دستی حاصل این تمدن‌ها را در موزه‌های زیادی به تصرف خود درآورده است و تنوع شگفت‌آوری را از ماحصل تمدن‌ها به نمایش می‌گذارد.

مشاور عالی شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به این که در طول زمان نسل‌ها پی در پی به پیشرفت در صنعت پرداختند و مشاغل پردرآمدی را برای مردمان در سطح داخلی و خارجی پدید آوردند، گفت: حفظ افراد در مشاغل برابر با صلح و دوستی است. وقتی افراد مشغول به کار در حوزه صنعت، تجارت، فرهنگ و هنرباشند دیگر نیازی جز صلح، رفاه و شادی نیست.

وی با بیان این که همچنان دنیا پر از مبارزات و نابسمانی‌ها و کشمکش ها است، تأکید کرد: هنر همواره به عنوان ناجی جوامع عمل کرده است و این شانس را برای همه کشورها به ارمغان آورده که در صلح و دوستی زندگی کنند.

کریشنا برای اثبات سخن خود به جنگ در روآندا و قبیله هوتی اشاره کرد و گفت: در قتل عام‌های رخ داده در این مناطق خون‌های زیادی ریخته شد و مردان بسیاری کشته شدند. فقر فلاکت‌باری این مناطق را در بر گرفت در چنین حالتی زنان برای نجات خود و کودکانشان از گرسنگی مجبور به انتخاب راهی دیگر شدند و آن روی آوردن به صنایع دستی بود. آنها با تولید سبدهای ساخته شده از نی‌زارها و پاپیروس‌ها با هنر دستشان و اراده‌شان برای ادامه زندگی راه دیگری را برگزیدند که نامش صلح بود.

وی افزود: این کار نه تنها به آنها کمک کرد تا گذشته تلخ خود را فراموش کنند بلکه التیامی تازه برای زخم‌های گذشته آنها ناشی از جنگ بود. این کار دو سود را در بر داشت یکی اشتی با زندگی و صلح و دیگری کسب درآمد و این نشان می‌دهد که هنر چه ابزار قوی برای صلح و تداوم زندگی است.

رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی مهمترین وظیفه دست‌اندرکاران کشورها را تلقین صلح دوستی هنرهای سنتی و آگاهی بخشی نسبت به تأثیر هنر در بین مردم مخصوصا جوانان است.

وی همچنین مهمترین ویژگی‌های صنایع دستی را ارزشمند بودن، مقرون به صرفه بودن، نیاز به سرمایه‌گذاری کم ، تسری اعتمادبه نفس بین افرادجامعه و فقرزدایی دانست.

او اظهار کرد: تلاش مسوولان برای ارائه آزادی، رفاه و تشویق زندگی مسالمت آمیز با رونق صنایع دستی در جوامع بیشتر امکان‌پذیر خواهد شد و این یکی از مهمترین مسئولیت‌های ماست.



کد خبر: 91153
Share/Save/Bookmark