کتاب قره العین: زندگی، عقیده و مرگ منتشر شد
کتاب قره العین: زندگی، عقیده و مرگ منتشر شد
 
تاريخ : پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۹

به گزارش هنرنیوز کتاب (قره العین: زندگی، عقیده و مرگ)، نوشتۀ مهدی نورمحمدی توسط انتشارات علمی به چاپ رسید.
یکی از شخصیت­های تاریخی که تا کنون چهرۀ واقعی او به درستی شناخته نشده، ام­السلمۀ برغانی ملقب به طاهرۀ قرة­العین است. شگفت­­انگیز است که در مورد بسیاری از وقایع سرگذشت وی و از جمله: نام حقیقی، تاریخ تولد، چگونگی ایمان آوردن به باب، تاریخ عزیمت به کربلا، چگونگی کشته شدن و محل دفن وی دانسته­های روشنی وجود ندارد و منابع موجود، اطلاعات یکسانی را در این خصوص ارائه ننموده­اند که همین مسئله، باعث شده است چهرۀ واقعی او بیشتر در غبار ابهام­ها، افسانه­ها و دروغ­ها پنهان گردد.
با توجه به این که تا کنون تحقیق جامع و عاری از تعصبی که دربرگیرندۀ تمامی وقایعِ سرگذشت این شخص باشد انجام نشده است، نگارنده بر آن شد با بهره­گیری از کتب تاریخی (موافق و مخالف) و اسناد نویافته، چهرۀ واقعی او را ترسیم نماید.
در کتاب حاضر که کامل­ترین و جامع­ترین اثر در خصوص قرة­العین محسوب
می­شود، علاوه بر شرح حال، اشعار وی نیز به چاپ رسیده و با توجه به اسناد متقن اثبات گردیده که شعر «گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو» به طور قطع و یقین از طاهرای کاشی است و سرودۀ طاهرۀ قرة­العین نمی­باشد.
همچنین با دلایل غیر قابل انکار ثابت گردیده است که نقاشی­ای که مادام دیولافوآ در کتاب خود به چاپ رسانده، به طور قطع و یقین، تصویر قرة­العین نیست، چون دیولافوآ 30 سال بعد از کشته شدن قرة­العین وارد ایران شده و نقاشی یاد شده به هیچ وجه نمی­تواند مربوط به قرة­العین باشد.
از ویژگی­های این کتاب، تحلیل و جمع­بندی نهایی است که با عنوان «سخن پایانی» در آخر سرگذشت قرة­العین به چاپ رسیده است. یکی از موارد مهم این نتیجه­گیری، اثبات وابسته نبودن او به بهائیت است که این موضوع، به شدت مورد بهره­برداری تبلیغاتی این آیین ساختگی قرار دارد. کتاب «قرة­العین: زندگی، عقیده و مرگ»، در 274 صفحه به قطع وزیری، جلد گالینگور و قیمت 35 هزار تومان به چاپ رسیده است.­
مرکز پخش: تهران – خیابان انقلاب – خیابان 12فروردین – خیابان شهدای ژاندارمری – پلاک 103 – انتشارات علمی – تلفن 66463072
کد خبر: 84106
Share/Save/Bookmark