اعتراض سه کارگردان به خانه سینما/ «عصر یخبندان» ضد یخ جشنواره
در چهارمین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؛
اعتراض سه کارگردان به خانه سینما/ «عصر یخبندان» ضد یخ جشنواره
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، چهارمین روز خود را با فیلم های متفاوتی سپری کرد که اعتیاد، خیانت، جنگ و زندگی را در برداشت.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۷
به گزارش هنرنیوز، در چهارمین روز جشنواره سی و سوم فیلم فجر، «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سانس اول اکران، با حضور لیلا حاتمی و شهاب حسینی، توانست چهره ای تازه در سینمای خانواده را به نمایش بگذارد، فیلمی که رئیسیان آن را از مفهوم خیانت مبرا دانست و شکل یک بحران اجتماعی را در آن متذکر شد.

«فیه مافیه» عنوان مستندی ساخته صادق داوری فر است که در بخش سینما حقیقت اکران شد؛ مستندی که درباره زندگی روحانیون برجسته است.

در روز چهارم جشنواره فیلم فجر، «بدون مرز» به کارگردانی امیرحسین عسگری با عبور از مرز زیستن و جنگ، مفهوم «ضد جنگ» را در شکلی نو از اثری بسیار بکر و غیر کلیشه ای به تصویر کشید؛ این فیلم در بخش نگاه نو اکران شد.

اما فیلم «عصر یخبندان» رکوردار فیلم های تا به امروز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد بود که با ازدحام و استقبال گسترده مخاطبان روبه رو شد. «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی آمیزه ای از معضلات روز اجتماع است که با ریزه کاری هایی از طنز، طعم گس بحران را به مخاطب می چشاند. این فیلم همانطور که در نظرسنجی ها و آرا مردمی در صدر انتخاب ها قرار داشت در سینمای رسانه نیز با اقبال عمومی مواجه شد؛ نشست پرسش و پاسخ «عصر یخبندان» به رغم تلخی های فیلم با خنده و مزاح برگزار شد.

فیلم «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی دومین فیلم چهارمین روز کاخ جشنواره بود که به مفهوم جنگ می پرداخت؛ البته این فیلم در ژانر دفاع مقدس تفاوت های بسیاری با «بدون مرز» به عنوان یک فیلم ضد جنگ داشت و در نشست پرسش و پاسخ آن نیز به این موضوع اشاره شد.

«داره صبح میشه» فیلمی از یلدا جبلی است که در بخش سینمای هنر و تجربه در سانس آخر روز چهارم جشنواره اکران شد و حضور یک کارگردان زن در بین فیلم های روز چهارم جشنواره بود.

کاخ جشنواره، روز چهارم خود را در ازدحام جمعیتی که برای دیدن فیلم «عصر یخبندان» آمده بودند گذراند؛ همچنین به دلیل تنوع فیلم های روز چهارم، چهره های زیادی از بازیگران سینما در سالن همایش های برج میلاد حضور داشتند؛ البته در این میان، جای شهاب حسینی بازیگر فیلم «دوران عاشقی» که چندی پیش پدرش در گذشت، خالی بود.

در روز چهارم سی و سومین جشنواره فیلم فجر خانه سینما اعلام کرد که براساس تبصره ذیل ماده ۴ آیین‌نامه دریافت و شمارش آرای تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر مشعر بر «در صورت ورود فیلمی از روز چهارم برگزاری جشنواره آن فیلم در چرخه ارزیابی آرای تماشاگران قرار نخواهد گرفت» به این ترتیب فیلمهای «مزار شریف» ،‌ « روباه» ، «طعم شیرین خیال» مورد ارزیابی رای تماشاگران قرار نمی‌گیرند. این مسئله اعتراض کمال تبریزی، برزیده و بهروز افخمی را در پی داشت.

همچنین «عصر یخبندان»، «کوچه بی نام» و «رخ دیوانه» در صدر آرا مردمی قرار دارند که در برنامه سینماهای مردمی در حال اکران هستند.

جلسه معرفه هیات داوران بخش سودای سیمرغ نیز در روز چهارم جشنواره سی و سوم فیلم فجر با حضور رضا داد دبیر جشنواره انجام و داوری ها آغاز شد.

م.خ
کد خبر: 79012
Share/Save/Bookmark