نظرات میراث فرهنگی درباره «لسان‌الارض» به جد مدنظر قرار گیرد
مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌:
نظرات میراث فرهنگی درباره «لسان‌الارض» به جد مدنظر قرار گیرد
مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌ گفت: پیش از ورود من به این اداره کل، توافقات درباره‌ی ساخت سالن اجتماعات در تخت‌فولاد اصفهان انجام و حتی بخش‌هایی از کار نیز آغاز شده بود، از سوی دیگر بستگان متوفیان دفن شده در این محوطه‌ی تاریخی اعتراض داشتند که نباید این کار انجام شود آنها اعتراض خود را به صورت مکتوب به دستگاه‌های مرتبط منعکس کردند اما هنوز بلاتکلیفی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، براساس طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ شهرداری اصفهان، چهار هزار قبر از تکیه‌ی تاریخی «لسان‌الارض» تخت فولاد زیر سالن اجتماعات شش هزار متری دفن می‌شود این درحالی است که شهردار منطقه ۶ اصفهان نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی بر این موضوع صحه گذاشت. پس از پخش این برنامه تلویزیونی معترضان به این طرح که حاضر نیستند این قبرستان تاریخی حذف و قبر پدر، مادر یا اقوام درجه یک‌شان زیر سالن اجتماعاتی که قرار است فقط با یک موزائیک نام مدفون شده‌گان را جانمائی کند، دفن شود، جلوی شهرداری منطقه ۶ اصفهان تجمع کردند و اجرائی شدن این پروژه را توهین به خود و خانواده‌هایشان عنوان می‌کردند. از طرفی به دنبال شکایتی که بستگان متوفی در «لسان‌الارض» در ۲۹ فروردین امسال از شهرداری داشتند و به دنبال آن دادسرا عملیات اجرائی را متوقف کرد، براساس دستور بازپرس، شهرداری منطقه ۶ (فضل‌الله محلوجی) باید جواب اقدامات در دست انجام را تا یک ماه بعد یعنی ۲۹ اردیبهشت به کلانتری منطقه اعلام می‌کرد، اما چون این اتفاق رخ نداده بود، روز گذشته (شنبه ۹ خرداد) ابلاغیه ی دیگری از طرف کلانتری به شهرداری ارسال شده و وی باید سه شنبه ۱۲ خرداد در کلانتری توضیحات خود را ارائه کند.

از سویی این تکیه در قبرستان تاریخی تخت فولاد مکان دفن «یوشع نبی (ع)» و یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شیعه، در حالی منتظر وقوع چنین اتفاقات شگفت‌انگیزی است که تنها رای مخالف در کمیسیون ماده ۵ از آن میراث فرهنگی بوده که به کمک حال زار این قبرستان ثبت ملی نیامده است.

اما در این میان فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان درمورد سکوت این اداره کل به خبرنگار هنرنیوز توضیح می‌دهد: پیش از ورود من به این اداره کل، توافقات درباره‌ی ساخت سالن اجتماعات در تخت‌فولاد اصفهان انجام و حتی بخش‌هایی از کار نیز آغاز شده بود، از سوی دیگر بستگان متوفیان دفن شده در این محوطه‌ی تاریخی اعتراض داشتند که نباید این کار انجام شود آنها اعتراض خود را به صورت مکتوب به دستگاه‌های مرتبط منعکس کردند اما هنوز بلاتکلیفی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به این که تاکنون میراث فرهنگی استان اصفهان نظرات خود را در این زمینه منعکس کرده است،‌ می‌گوید: اصولا باید حساسیت‌های اجتماعی در چنین پروژه‌هایی مدنظر قرار گیرد، نظر کارشناسی میراث فرهنگی نیز باید در این زمینه مطرح باشد. ظاهرا بنیاد شهید قصد ایجاد این سالن اجتماعات را دارد، ما نیز اکنون منتظر اقدام بعدی آنها هستیم.

هرچند گفته می شود کارشناس حاضر شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی در جلسه‌ی تصویب این طرح در سال ۹۱ نسبت با عملیاتی شدن آن مخالفت کرده است، اما الهیاری معتقد است که اگر کارشناس میراث فرهنگی که در زمان تصویب این طرح در کمیسیون ماده ۵ حضور داشت‌، برمواضع خود پافشاری می‌کرد، می‌توانست جایگاه قانونی خود را داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با تأکید بر این که اگر هرکدام از نهادهای متولی در این زمینه از ما نظرخواهی کنند، ما اعلام نظر می‌کنیم، می‌افزاید: «باید نقطه نظرات میراث فرهنگی نیز در این زمینه به جد مدنظر قرار گیرد.»
کد خبر: 81172
Share/Save/Bookmark