جشنواره فیلم فجر یک مهمانی دور همی است / با تغییر «وزیر» ، «مسیر» هم عوض می شود
در نشست آسیب شناسی 34 دوره جشنواره فیلم فجر عنوان شد؛
جشنواره فیلم فجر یک مهمانی دور همی است / با تغییر «وزیر» ، «مسیر» هم عوض می شود
مدیر سابق خانه سینما با بیان اینکه همواره معتقدم حلقه مفقوده مدیریت فرهنگی «جسارت» بوده است با اشاره به دولت یازدهم عنوان کرد: روی حرف مدیران فرهنگی دولت یازدهم نمی توان خیلی حساب کرد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر روز گذشته 29 دیماه نشست «آسیب شناسی و تحلیل عملکرد34 دوره جشنواره فیلم فجر» با حضور محمد مهدی عسگرپور دبیر دو دوره جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل اسبق خانه سینما و عباس رافعی کارگردان سینما در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم سرچشمه برگزار گردید.

مهدی عسگرپور با اشاره کلی به برگزاری جشنواره در طول سی و چهار دوره و با بیان اینکه گاهی اوقات برخی ارزیابی جشنواره فیلم فجر را با تولیدات سینمای ایران قیاس می کنند گفت: شما نمی توانید شبیه جشنواره فیلم فجر را در هیچ کشوری پیدا کنید چرا که جشنواره فیلم فجر مختصات سینمای ایران را دارد. معمولا با تغییر دولتها همه سیاست های کلان فرهنگی و سینمایی نیز به یکباره تغییر می کند و با جابه جایی دولتها گویا ما با اتوبوس هایی روبرو هستیم که مسئول بردن مدیران قبل و آوردن مدیران جدید را برعهده دارند!

وی ادامه داد: در کشوری که با تغییر هر مدیریتی ، حتی آبدارچی ها نیز عوض می شوند چگونه می شود سیاست کلان و دراز مدت برای جشنواره فیلم فجر تعریف کرد این درحالی است که بدانیم جشنواره برلین با نزدیک به هفت دهه قدمت، تاکنون بیشتر از 5 مدیر به خود ندیده است یعنی طول عمر هر مدیر نزدیک به 15 سال بوده است درحالی که عمر مدیریت جشنواره فیلم فجر گاهی به دو سال هم نمی رسد.

عباس رافعی کارگردان سینمای ایران نیز در این برنامه با بیان اینک متاسفانه ما سیاست های واحدی در مورد فرهنگ ، هنر ، سینما و تئاتر نداریم اضافه کرد: سینمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس سلیقه و شناخت دبیران جشنواره از سینما تعریف می شود! و بر همین اساس است که ما تاکنون شاهد تنظیم سند چشم انداز چندین ساله برای سینما نبودیم.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به تغییرهای پی درپی دبیران جشنواره فیلم فجر ، این موضوع را یک آفت بزرگ برای سینمای ایران یاد کرد و اظهار داشت: مدیران ما همواره در بیم و امید برای تغییر مدیریت بسر می برند و این وضعیت مدیران را به سمتی سوق می دهد که نتوانند برنامه ای مدون برای سیاست های کلان جشنواره تعریف کنند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات برگزاری جشنواره فیلم فجر نوعی عزا برای دبیران جشنواره محسوب می شود ادامه داد: چرا که دبیران جشنواره فیلم فجر مجبورند همه فیلمسازان را راضی کنند و هنگامی که این امر محقق شود بی شک جشنواره بیشتر به یک آش شله قلمکار شبیه خواهد بود تا یک جشنواره واقعی.

به گفته عباس رافعی ، هنگامی که از سوی مدیران ارشد فرهنگی کشور ، سیاست کلانی برای جشنواره فیلم فجر تعریف نشده باشد حتما این جشنواره از نگاه مدیران رده پایین تر تبدیل به یک دورهمی خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی« فصل فراموشی فریبا» تاکید کرد: وضعیت مدیریت جشنواره فیلم فجر آنقدر آسیب پذیر است به طوری که هرگاه وزیر و مدیری عوض می شود متاسفانه مسیر جشنواره هم عوض می شود.

وی هیات های انتخاب جشنواره فیلم فجر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: درحالی سرنوشت سینما به دست هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر می افتد که بدانیم این افراد خودشان در دوره های قبلی که داور نبودند، فیلم شان رد شده بوده است!

محمد مهدی عسگرپور در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: بسیاری از مسئولین جشنواره فیلم فجر هیچگاه نیامدند این «جشنواره» را به «مسابقه» نزدیک کنند و شاید مهمترین راهکارش این باشد که می بایست داوری جشنواره را تخصصی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی« مهمان داریم» تصریح کرد: معتقدم جشنواره فیلم فجر از حد خودش خارج شده و بیشتر به یک مهمانی تبدیل شده است درحالی که باید جشنواره فیلم فجر یک «مسابقه» باشد نه یک مهمانی دورهمی.

مدیر سابق خانه سینما با بیان اینکه همواره معتقدم حلقه مفقوده مدیریت فرهنگی «جسارت» بوده است با اشاره به دولت یازدهم عنوان کرد: روی حرف مدیران فرهنگی دولت یازدهم نمی توان خیلی حساب کرد.

عسگرپور درعین حال معتقد است که جشنواره فیلم فجر با تمام مشکلات و محدودیت ها ، همواره با یک حرکت قهرمانانه روبرو بوده است و همین که جشنواره فیلم فجر در همه دوره ها برگزار شده است خودش یک حرکت قهرمانانه محسوب می شود.

کارگردان فیلم سینمایی«قدمگاه» در خاتمه گفت : نباید فراموش کنیم که جشنواره فیلم فجر در بخشی از دوره ها بر روند تولیدات سال بعد سینمای ایران موثر بوده است و در رشد و بالندگی برخی از سینماگران تاثیرگذار بوده است.
کد خبر: 93908
Share/Save/Bookmark