خریداری بیش از ۲ هزار کتاب، سند و نسخه خطی در سال جاری /  نصب سردیس های اهدا کنندگان اسناد
در نشست اشرف بروجردی با رسانه ها عنوان شد؛
خریداری بیش از ۲ هزار کتاب، سند و نسخه خطی در سال جاری / نصب سردیس های اهدا کنندگان اسناد
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به هنرنیوز گفت: برای کسانی که داوطلبانه اسنادی را ارائه دهند سردیس های آنان را در سالن اسناد طراحی و نصب و اسامی آنان را نیز بر روی دیوار این سازمان حک خواهیم کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت آغاز هفته نکوداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری با اصحاب رسانه حضور یافت. بروجردی در این نشست گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امروز که هشتادساله شده است، یک کتابخانه منحصر به فرد در منطقه غرب آسیا است و می‌تواند فرصتی استثنایی برای استفاده اندیشمندان و اصحاب دانش و فرهنگ از منابع غنی و بعضاً منحصر به فرد موجود در آن باشد.

وی تعداد منابع دیداری، شنیداری و عمدتاً مکتوب موجود در مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را ۸ میلیون و ۹۶۴ مورد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امسال و با حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه ای که با دستور آقای روحانی برای خرید منابع خطی در اختیار این سازمان قرار گرفت، بیش از ۲ هزار کتاب، سند و نسخه خطی خریداری شد.

رئیس کتابخانه ملی افزود: کتابخانه ملی علاوه بر منابع غنی اعم از دست نوشته ها و مکتوبات اندیشمندان ایرانی که در مخازن آن نگهداری می‌شود، فرصتی بی‌بدیل را برای تعامل افکار و تبادل اندیشه میان پژوهشگران و اندیشمندان فراهم آورده است و این امید وجود دارد که کتابخانه ملی به مرجعی برای همه اندیشمندان تبدیل شود.

رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران با اشاره به رویکردهای مختلف این سازمان در ارائه خدمات به اصحاب فرهنگ مکتوب در کشور، گفت: اولین رویکرد این بوده که چگونه از سرقت و قاچاق آنچه به عنوان مخطوطات و کتب خطی در کشور وجود دارد، به خارج جلوگیری کنیم که خوشبختانه دولت آقای روحانی با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تهیه و نگهداری از این منابع منحصر به فرد، اقدام قابل توجهی را در این زمینه انجام داد که این در تاریخ کتابخانه ملی بی سابقه بوده است.

بروجردی همچنین به تلاش مجموعه مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای بازگرداندن بخشی از اسناد مهم کشور به آرشیو ملی ایران اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینها، تلاش هایی هم در حوزه های زیرساختی از جمله در جهت ایمن سازی و ایجاد فضای امن برای حفظ و نگهداری از منابع موجود در کتابخانه ملی صورت گرفته است.

وی تجلیل از راویان تاریخ شفاهی با رونمایی از کتب تاریخ شفاهی، تقدیر از اهداگران اسناد نسخ خطی، رونمایی از نرم افزار کتابخانه ملی «نما»، وب سایت این سازمان، سایت مارک ایران، برپایی نمایشگاه اوراق زرین، رونمایی از مکتوبات کتابخانه ملی، رونمایی از دانشنامه ایران زمین و معجم المخطوطات العراقیه، برگزاری جشن هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی با حضور مقامات کشوری و لشگری و سفرای خارجی و برپایی مراسم ثبت «جامع التواریخ» در حافظه جهانی یونسکو را از جمله برنامه‌های جشن هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی عنوان کرد که از امروز شنبه ۵ اسفند تا چهارشنبه ۹ اسفند در نقاط مختلف تهران از جمله ساختمان های قدیمی و جدید کتابخانه ملی و همچنین کاخ گلستان، برگزار می‌شود.

بروجردی در عین حال با اشاره به آنچه به عنوان نقیصه در دیجیتال‌سازی منابع موجود در مخازن و تالارهای کتابخانه ملی یاد کرد، گفت: امیدواریم با همکاری دولت این نقیصه نیز برطرف شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه «اوراق زرین» که فردا در موزه کتاب و میراث مستند ایران افتتاح خواهد شد، گفت: این نمایشگاه مشتمل بر منابع خطی اهدایی به کتابخانه ملی است و علت تاکید ما برای برپایی چنین نمایشگاهی، این بوده که این آثار در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد؛ یک هدفش فرهنگ‌سازی است و هدف دیگر این بوده که حقیقتاً خرید این آثار برای ما کار سختی بوده است.

به گفته بروجردی، یکی از مهم‌ترین منابعی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ماه‌های گذشته خریداری کرده و در نمایشگاه یاد شده هم در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، مجموعه محدث قمی مشتمل بر ۳۵۰ جلد کتاب و مخطوطات اوست که با رقم بسیار بالایی تهیه و خریداری شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید: آیا برای کسانی که اسنادی را داوطلبانه به سازمان اسناد ارائه می دهند در نظر گرفته اید یا خیر؟ گفت: برای این منظور سازمان های مردم نهادی شکل گرفته است اما ما نیز از کسانی که فروشنده باشند آنان را خریداری می کنیم و برای کسانی که داوطلبانه اسنادی را ارائه دهند سردیس های آنان را در سالن اسناد طراحی و نصب خواهیم کرد و اسامی آنان را نیز بر روی دیوار این سازمان حک خواهیم کرد که تصور می کنم افتخاری برای آنان و خانواده های آنها خواهد بود.

فریبرز خسروی معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خصوص حد و مرز دسترس پذیر کردن منابع موجود در کتابخانه ملی و همچنین منابع دیجیتال از جمله کتابهای صوتی و آثار دیداری و شنیداری گفت: ما تلاش می کنیم با رعایت ضوابط کپی رایت، هر آنچه را که در حوزه کتاب و کتابت دسته بندی می شود، در دسترس پژوهشگران و عموم مردم قرار دهیم. طبیعتاً قالب اثر اعم از اینکه کتاب کاغذی باشد یا صوتی و یا دیجیتال، تفاوتی نمی کند و مهم ضوابط کپی رایت این آثار است.
کد خبر: 96068
Share/Save/Bookmark