پایتخت نرسید؛ برنده باش حاشیه‌ساز شد
هفته پُر سر و صدای سیما ؛
پایتخت نرسید؛ برنده باش حاشیه‌ساز شد
در هفته‌ای که گذشت یکی از مراجع اعزام نسبت به مسابقه تلویزیونی «برنده باش» واکنش تندی نشان داد، رییس مرکز طرح و برنامه سیما رفت و تهیه کننده «پایتخت» از نرسیدن این پروژه برای نمایش در عید فطر خبر داد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۹
به گزارش هنرنیوز ، در هفته ای که گذشت رویداد های مهمی در صدا و سیما رخ داد که در این بسته خبری آنها را مرور می کنیم.

** پایتخت به عید فطر هم نمی رسد
الهام غفوری تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در هفته گذشته درباره اپیزود ویژه «پایتخت» که پس از منتفی‌شدن ساخت آن برای نوروز ۹۸ قرار بود برای عید فطر آماده شود، بیان کرد: ما فعلاً درگیر ساخت سریال «خواب‌زده» هستیم و نمی‌توانیم پروژه دیگری را شروع کنیم.

وی بیان کرد: اپیزود ویژه «پایتخت» بیشتر فضای نوروزی دارد و اگر قرار باشد برای مناسبت دیگری ساخته شود داستانش تغییر می‌کند بنابراین ساخت این اپیزود را در عید فطر در دستور کار نداریم.

اپیزود ویژه «پایتخت» که قصه آن به ماجرای خانواده نقی معمولی یک سال پس از حوادث سوریه و جنگ با داعش می‌پرداخت، قرار بود برای شب تحویل سال ۹۸ به کارگردانی سیروس مقدم آماده شود که با درگذشت زنده‌یاد خشایار الوند نویسنده سریال، ساخت آن به تعویق افتاد.

پیش از این مرتضی میرباقری طی یک نشست خبری اعلام کرده بود که احتمال دارد این اپیزود به ماه رمضان برسد اما بنا به گفته‌های الهام غفوری فعلاً ساخت این اپیزود که فضایی نوروزی هم دارد منتفی شده است.

** برنده باش حاشیه ساز شد
روز دوم اردیبهشت ماه متن استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی که در آن مطرح شده بود «مسابقه‌ای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برنده‌باش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف 100 میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از 5 میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، 4 نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟» اعلام کرده بودند که «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.»
روز سوم اردیبهشت ماه روابط عمومی مسابقه «برنده باش» نسبت به انتشار استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی درباره این مسابقه توضیحی ارائه کرد. در این توضیحات عنوان شد: در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.
در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی چهارشنبه (4 اردیبهشت) از برخورد صریح اپراتورها با مسابقات غیر مشروع تلویزیونی خبر داد.
وی در این باره نیز گفت: روز گذشته طی دستوالعملی، مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه را موظف کردم شخصا بر روند مسابقات غیرمشروع و بخت‌آزمایی در تلویزیون و غیر آن نظارت کنند و جلوی این پدیده سوء را بگیرند.
او تاکید کرد که رعایت نکردن این دستورالعمل برای اپراتورها عواقب جدی درپی خواهد داشت.

** اکران «رالی ایرانی» به نفع سیل زدگان
در ایام جشن نیمه شعبان و با هدف جمع آوری کمک برای هم وطنان ایرانی در مناطق سیل‌زده کشور، تهیه‌کنندگان و گروه کارگردانی مجموعه فیلم - مسابقه «رالی ایرانی»، اقدام به برپایی مراسم رونمایی از این مجموعه کرده‌اند تا بتوانند به این وسیله ضمن ادای احترام به هموطنان آسیب دیده و گروه‌های داوطلبی که در این کمک رسانی شرکت داشته‌اند، امکان جمع آوری کمک‌های مردمی از طریق هلال احمر در این مراسم را مهیا سازند.

بخش‌هایی از این مجموعه رئالیتی شو در مناطقی از شمال و جنوب کشور ضبط شده است که در فروردین ماه دچار سیل شده‌اند.
مراسم رونمایی مجموعه «رالی ایرانی 2» که با هدف توزیع در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است، با حضور بازیگران و عوامل پشت دوربین و دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری ساعت 18 دوشنبه دوم اردیبهشت در 2 سالن سینمای پردیس ملت همزمان برگزار شد.

در این مجموعه بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی، امیر حسین رستمی، کامبیز دیرباز، کامران تفتی، ترلان پروانه، فرزاد حسنی، امیر عباس گلاب، فردین ناجی، سیاوش خیرابی، نیما شاهرخ شاهی، بهناز شفیعی، متین ستوده، سمیرا حسینی، امیر کربلایی زاده و بازیگر لبنانی سالی باسما و چند چهره جدید حضور دارند.

** جزئیات سریال رمضانی «دل‌دار»
نوید محمودی یکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سریال «دل‌دار» درباره این مجموعه که قرار است ماه رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن برود گفت: «دل دار» یک قصه عاشقانه است که در بستر عشق و اتفاقات اجتماعی که جوانان درگیر آن هستند مثل ازدواج، شغل و انتخاب‌های نادرست اتفاق می‌افتد. جنبه عاشقانه این سریال مخاطب را با خود همراه می‌کند و اجازه می‌دهد که در بستر این روایت عاشقانه نکات دیگری را هم که دغدغه‌مان است درباره‌اش حرف بزنیم.

محمودی درباره قصه اصلی این سریال توضیح داد: خط اصلی داستان درباره آرش جوان نخبه دانشگاهی است که به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند.

اضافه کرد: رونا و آرش با بازی سوگل خلیق و محمدرضا غفاری در بستر قصه با اتفاقاتی مواجه می‌شوند که به نظرم عاشقانه جوان و جذابی پیش رو داریم. داستان عاشقانه دیگری هم در این سریال داریم که مربوط به شادی خواهر آرش با بازی الناز حبیبی است که در محل کارش به جوانی (حسام محمودی) علاقه‌مند می‌شود و درواقع مخاطب دو داستان عاشقانه را در این سریال می‌بیند.

محمودی در ادامه درباره رقابتی که بین سریال‌های درام در ماه رمضان رخ می‌دهد، بیان کرد: ما به این بخش ماجرا فکر نمی‌کنیم که همزمان چه سریال‌هایی ساخته می‌شود بلکه به قصه‌ای فکر می‌کنیم که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و انرژی می‌گذاریم تا به بهترین شکل اجرایش کنیم. به هر حال در هر دوره زمانی نیز درام‌ها و عاشقانه‌ها برای مردم جذاب بوده‌اند و شما نمی‌توانید یک ملودرام و قصه درست پیدا کنید که مخاطب جذبش نشده باشد.

** مجوز صدا و سیما به هشت اپراتور
معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما درباره سازوکار عملکرد سرویس های ارائه محتوای «شی جام»، «شی نما»، «شی نمک» در فضای مجازی توضیحاتی ارائه کرد.

علیدادی معاون توسعه و فناوری صداوسیما در درباره اپراتورهایی که همچون شبکه‌های تلویزیون در فضای مجازی و تحت اپلیکیشنهای پخش برنامه‌های تلویزیونی در دسترس مخاطب قرار دارند گفت: سازمان صداوسیما با هشت اپراتور قرارداد دارد تا بتواند شبکه‌های خود را سرویس دهی کند، این اپراتورها مثلآیو، لنز و شیما (که مرتبط با صداوسیماست) وظیفه سرویس رسانی به مردم در فضای اینترنت را بر عهده دارند.

وی با اشاره به شبکه‌هایی مثل «شیء جام»، «شی نما»، «شی نمک» که دراپلیکیشنهایی مانند تلوبیون در دسترس قرار گرفته ادامه داد: سرویس‌های شبکه‌های زنده تلویزیونی و همچنین پخش برنامه‌های ضبط‌شده شبکه‌ها در فضای مجازی از جمله فعالیت‌های این اپراتورهاست. این مجوز سال گذشته توسط رئیس صداوسیما به هشت اپراتور سپرده شد که البته فعالیت‌هایشان زیر نظر معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تعریف می‌شود.

علیدادی همچنین عنوان کرد: این سرویس‌ها برای فضای مجازی در نظر گرفته شده‌اند و همانطور که فرستنده‌ها وظیفه سیگنال رسانی را بر عهده دارد اینها هم وظایفی در فضای مجازی دارند که هم زنده و هم تولیدی به پخش محتوا می‌پردازند، همچنین محتوای وی او دی نیز بر عهده آنهاست.
معاون توسعه و فناوری صداوسیما با اشاره به اینکه اینها شبکه‌های جدیدی نیستند عنوان کرد: اما ممکن است سرویس دهی های جدیدی هم داشته باشند مثلاً شیء جام پخش فوتبال را بر عهده دارد و یا اپراتوری برای پخش برنامه‌های کودک و سریال‌ها طراحی شده است که همه اینها به مخاطب قابلیت‌های زیادی می‌دهد که بتواند در فضای مجازی از این اپراتورها استفاده کند.

**تغییر در مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما
عبدالکریم خیامی رییس مرکز طرح و برنامه سیما از ریاست این مرکز خداحافظی کرده است.
عبدالکریم خیامی که پیش از این توسط مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی به عنوان رییس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما منصوب شده بود دیگر در این مرکز حضور ندارد.
هنوز سرپرست جدیدی برای این مرکز منصوب نشده است با این حال خیامی دیگر قرار نیست عهده‌دار ریاست این مرکز باشد و این روزها در آخرین جلسات این مرکز شرکت می‌کند.
مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما تا سال 96 با عنوان مرکز طرح و برنامه فعالیت داشت و سال 96 بخش ارزیابی نیز به این مرکز اضافه شد.
میرباقری در حکمی درباره عملکرد و رویکردهای این مرکز عنوان کرده بود که «تدوین سیاست‌های محتوایی برنامه‌های سیما»، «احیای فرآیند بررسی و تصویب پیشینی طرح و برنامه‌های تلویزیونی و صدور مجوز تولید»، «ارزشیابی عملکرد شبکه‌ها» از جمله این وظایف است.
همچنین احیای دبیرخانه جشنواره و هماهنگی و انسجام بخشی جشنواره‌های متعدد تلویزیون، تشکیل شورای راهبردی، محتوایی و اندیشه ورزی سیما و نظارت بر روند فعالیت آنها از توصیه‌های معاون سیما به رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی این معاونت در آن حکم بوده است.
کد خبر: 97337
Share/Save/Bookmark