متاسفانه صمیمیت و دوستی بین سینماگران کم رنگ شده است
«حسن ایوبی» در گفتگو با هنرنیوز:
متاسفانه صمیمیت و دوستی بین سینماگران کم رنگ شده است
 
تاريخ : شنبه ۴ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۲
حسن ایوبی، تدوینگرسینما گفت: متاسفانه کشمکش ها وتنش هایی که در چند ماه اخیر بین اهالی سینمابوده باعث شده که صمیمیت و دوستی بین سینماگران کم رنگتر شده وتمرکز هنرمندان در زندگی وساخت آثارهنریشان از بین برود.

حسن ایوبی، تدوینگر مطرح سینما درگفتگوبا خبرنگار سینمایی هنرنیوزاظهارداشت: مشغول تدوین فيلم سينمايی «سلام بر فرشتگان» به كارگردانی« فرزاد اژدری» هستم که داستان دختربچه‌ای به نام شادی را روايت می‌كند كه برای زنده ماندن مادربزرگش دست به كارهای خارق‌العاده‌ای می‌زند و در فضايی معصومانه با عالم فرشتگان ارتباط برقرار كرده و از آنها می‌خواهد تا او را در اين كار كمک كنند.

وی افزود: این فیلم با توجه به اینکه درژانرماورایی ساخته می شود . تدوین ومونتاژ متفاوتی نسبت به دیگر آثار سینمایی وکلاسیک دارد. چون بیشتر فیلم از دریچه ذهن دختربچه روایت می شود. فیلمبرداری و جلوه‌های بصری فیلم (ويژووال افکت) با استفاده از پرده آبی وسبز انجام می شود و دردو زمان گذشته وحال می گذرد.

ایوبی به جلوه‌های ویژۀ رایانه‌ای این فیلم اشاره می‌کرد و گفت: حدود 30 تا 40 درصد از کل فیلم جلوه‌های ویژۀ رایانه‌ای دارد که از هر پنج نمای فیلم، یک نما دارای جلوه‌های ویژه است که ممکن است در نگاه اول به چشم نیاید. خوشبختانه اژدری کارگردان فیلم سر صحنه فیلمبرداری با بازیگران و دیگر همکاران خود مشورت می‌کند تا در صورت لزوم برخی دیالوگ‌ها و صحنه‌ها را متناسب با شرایط صحنه تغییر دهد . ازطرفی با توجه به فضای موزیکال فیلم « سلام برفرشتگان » تدوین ومراحل فنی فیلم تا دو ماه دیگر ادامه داد و تلاش می کنیم که فیلم را به بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم‌های كودكان و نوجوانان كه پاييز امسال در همدان برگزار می‌شود، برسانیم.

وی در توضیح ويژووال افکت های این فیلم تصریح کرد: سیستم جلوه های ویژه فیلم«سلام برفرشتگان» در ایران وجود دارد. منتها شدیدا با کمبود ابزارودستگاها روبه رو هستیم . ازطرفی آدمهای متخصص در این زمینه را داریم که باید با استفاده از دستگاه ها وسایل روز سینمای دنیا تجربه کنند تا بتوانند به سینمای ایران کمک کنند.خوشبختانه لابراتووارهایی که در چند سال اخیر به سینمای ایران وارد شده توانسته تاحدودی کمبودها را جبران کند اما باید دوباره یک سری امکانات سینمای ایران را ارتقا دهیم تا توانایی رقابت با دیگر کشورهای دنیا را داشته باشیم.

این تدوین گر سینما ابرازداشت: هنرمندان واهالی سینما از یک طبقه خاص هستند وآدمهایی خیلی زودرنج هستند. البته نه اینکه با مردم خیلی تفاوت وتافته جدابافته هستند. بلکه منظور من این است که حساس ترند ووظیفه اجتماعی سنگینی نسبت به دیگران دارند. متاسفانه کشمکش ها وتنش هایی که در چند ماه اخیر بین اهالی سینمابوده ودیالوگهایی که ردوبدل شده باعث شده که صمیمیت ، دوستی وگذشت بین هنرمندان کم رنگتر شده وتمرکز هنرمندان در زندگی وساخت آثارهنریشان از بین برود.

وی ادامه داد: از بین رفتن تمرکز هنرمندان سینمایی وهنری در حین ساخت آثارشان باعث شده تا در فیلمها شاهد یک نوع عصبیت وخشونت درروایت آثارباشم. همان طور که می دانیم اگر کارگردان وتهیه کننده یک فیلم در حین ساهخت فیلم کمتر حاشیه ودرگیری داشته باشند ومی توانند با ایجاد آرامش دربین عوامل فیلم به موفق شده فیلم چه در حین ساخت وارتباط مخاطب با اثرکمک فراوانی کنند.پس اهالی سینما به نظر من باید به عنوان یک خانواده فرهنگی بزرگ در کنار همدیگر وبا هم برای هم باشند تا بتوانند با تمرکز بیشتر فیلمهای موفقی رابرای سینمای ایران بسازند.

ایوبی در مورد ورود تدوینگران جدید به عرصه سینما یادآورشد: من کارم را از سینمای جوانان شهرستان سبزوار شروع کردم و سلها درزمینه تدوین و عکاسی، فیلمسازی وموسیقی تجربه کردم و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ در محضر مرحوم روح الله امامی تدوینگر باسابقه سینما به عنوان دستیارمشغول فعالیت بودم و از سال ۱۳۷۸ کار حرفه ای خود را در تدوین شروع کردم و تاکنون بیش از ۳۵ فیلم در سینما و تلویریون تدوین کردم . پس با پارتی و رشوه وارد نشدم .الیته در همه جای دنیا بحث وارد شدن غیرقانونی یک عده به سینما مطرح است ومختص به ایران نیست.

وی ادامه داد: هنربا تجربه وکارمداوم برای هنرمند اتفاق می افتد ونمی توان با پول به جایی رسید. در بخش فنی سینما ورود افراد بی تجربه وغیرتخصصی نسبت به کارگردانی وبازیگری خیلی کمک است وچون واقعا تخصص می خواهد وشوخی بردارنیست. هنرمند باید با خودش فکر کند که آیا توانایی انجام کاری را دارد یا نه ، چرا که صرفا به دلیل کسی شیفته سینما است نمی توان اورا وارد سینما کردو انتظارداشت موفق باشد. متاسفم که بگویم در سینمای ما خیلی چیزها کنترل نمی شود وهمه با هم درگیرند. این بیش ازآن که مربوط به مسئولین سینمایی باشد مربوط به تهیه کنندگان ودیگر عوامل سینما است که اجازه ورود بی تخصص ها را می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعه ای که تدوین از آنالوگ به سمت دیجیتال حرکت کرد یک سری تهیه کنندگان برای اینکه هزینه های فیلمهایشان را کم کنند از یک سری افراد بی تخصص واپراتور برای مونتاژوتدوین استفاده کردند ودیدند به جای صرفه جویی در هزینه های فیلم بدتر مدت زمان کار طولانی ویا به شکل مبتدیانه ای انجام شدومتوجه اشتباره خود شدند .

ایوبی که تدوینگر چهار فیلم سینمایی «آسمان هشتم» ، «سیب و سلما» ، «سی و سه روز» و «شور شیرین» در جشنواره فیلم فجرسال گذشته بود افزود: برایم جذاب بود که در این فیلم‌ها فضاهایی متفاوت را تجربه کردم. تدوین «آسمان هشتم» به دلیل تجربه‌گری و فرم متفاوتی که داشت برای من اتفاقی ویژه بود. ازطرفی برایم تعداد فیلم‌هایم مهم نبود، بلکه مهم فعالیت حرفه‌ای و دیده شدن این آثار در جشنواره فجر سال گذشته بود.

وی ابرازداشت: گاهی در نشستهای نقد و بررسی فیلم ها در سینمای مطبوعات راجع به نكات فنی فیلم ها نیز بحث می شود اما این بحث ها كافی نیست و فقط با برگزاری نشست های ویژه می توان به كاستی های فنی و تكنیكی فیلم ها پی برد و نكاتی را آموخت. برای كار كردن در بسیاری از رشته های سینمایی، باید نگاهی به پیچیدگی ها، نوآوری ها و تجربیات انداخت و از ابزارهایی كه به ارتقاء علمی و فنی كارها كمک می كند بهره برد. نباید خودمان را در حصار ببینیم بلكه باید به همفكری و همكاری با دیگر همكاران بپردازیم.

این تدوینگر باتجربه سینما درپایان گفت:از دید من تدوین فیلم سینمایی، تله فیلم وسریال تلویزیونی تفاوتی ندارند. شاید درزمان وتایم آنها تفاوتی باشد اما در کلیت آن تفاوت وجودی ندارد. من یک یا دوتله فیلم بیشتر تدوین نکردم . چرا که متاسفاته اکثر این تله فیلمها با استفاده از عوامل غیرحرفه ای و به لحاظ محتوا وساخت سطحی وپیش پا افتاده هستند وتدوین گردر اتاق تدوین نمی تواند شاهکار کند تا یک فیلمی که سطحی است تبدیل به کاری قوی شود. درثانی اکثر این فیلمها به دلیل اینکه مشکل زمان بندی دارند وتهیه کنندگانشان می خواهند سریع کار را ببندند، با دقت تدویگرجوردر نمی آید.

کد خبر: 28847
Share/Save/Bookmark