سالن اجتماعات ۶ هزار متری وسط قبرستان تاریخی « تخت فولاد»
وقتی هایپرمارکت مهمتر از تاریخ می‌شود؛
سالن اجتماعات ۶ هزار متری وسط قبرستان تاریخی « تخت فولاد»
در حالی «لسان‌الارض» یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های جهان شیعه ثبت ملی شده تبدیل به سالن اجتماعات می‌شود که چند متر آن طرف‌تر در مکانی که قرار بود مصلی تخت‌فولاد شود، مجوز هایپرمارکت صادر شده است؟!
 
تاريخ : يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰
به گزارش هنرنیوز، تکیه لسان الارض مربوط به دوره دیلمیان - دوره صفوی است و در اصفهان، شرق تخت فولاد، بین خیابان سجاد و فیض واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.حال این تکیهدر  قبرستان تاریخی تخت فولاد مکان دفن «یوشع نبی (ع)» و یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شیعه، براساس رای کمیسیون ماده ۵ اصفهان، قرار است به سالن اجتماعات ۶ هزار متری تبدیل شود این در حالی است که تنها رای مخالف میراث فرهنگی نیز در این کمیسیون به کار نیامد.

اواخر سال گذشته بود که بازماندگان درگذشتگان غنوده در خاک تکیه‌ی «لسان‌الارض» صدای نارضایتی‌هایشان را به صدا و سیمای اصفهان هم رساندند و نسبت به اقدام شهرداری اصفهان برای تخریب ۲۰۰ قبر این تکیه اعتراض کردند اما ظاهراً شهرداری منطقه ۶ اصفهان این اعتراضات را نشنیده است چرا که شهرداری مذکور بنری را در این تکیه نصب و اعلام کرده است «قابل توجه شهروندان و خانواده‌های محترم متوفیان «لسان الارض‌»؛ با توجه به آغاز عملیات اجرای احداث سالن برگزاری مراسم‌های فرهنگی- مذهبی در قطعه «لسان الارض» هیچ کدام از قبور موجود آسیب یا تخریب نخواهد شد و جای سنگ قبرها موزائیکی به نام صاحب قبر پس از احداث سالن، نصب خواهد شد.»

تحقیقات نشان می‌دهد از دی ماه سال گذشته این طرح در حال اجرایی شدند است و تنها اطلاع‌رسانی در این موضوع به نصب یک بنر ختم شده است آن هم در ‌تکیه‌یی که متعلق به مردم است،‌ کسانی که پدران و اجدادشان سال‌ها پیش اقدام به خرید زمین‌های آن کرده‌اند و به خصوص «معین‌الاسلام» (سیدمحمدعلی موسوی لاریجانی) که بیش از نیمی از زمین‌های این تکیه متعلق به او و خاندان وی است.

حالا با رنگ قرمز و گچ برخی قبور را در محدوده‌ی ۲۰۰ قبر تاریخی، علامت‌گذاری کرده‌اند تا پایه‌های سالن اجتماعات روی دوش‌های برپا کننده‌ نخستین مدرسه‌ علمیه‌ اصفهان قرار داده شود،‌ آن هم در حالی که شهردای اصفهان خود را مالک این تکیه‌ی تاریخی می‌داند و حتی چند ماه پیش سیم‌خاردار دور برخی از قبرها کشیده و راه را برای عبور صاحبان عزا بسته است و مردم هم فنس‌ها را که نشان از تصرف هویت عزیزان به خاک سپرده‌شان دارد از دل زمین بیرون کشیدند.

اما چه کسی مسوول اجرای چنین طرحی است؟ یکی می‌گفت بنیاد شهید این طرح را اجرا می‌کند‌، دیگری می‌گفت قرار است نماد ۷۲ شهید به عنوان یک یادمان در این مکان ساخته شود‌، یکی دیگر می‌گفت قرار است روی قبرها مسجد بسازند! به نقل از دفتر امام جمعه‌ی اصفهان می‌گفتند: قرار است اینجا حسینیه شود و حالا شهرداری منطقه شش اصفهان با بنری که در این مکان نصب کرده‌، اعلام می‌کند قرار است سالن اجتماعات در این مکان ساخته شود.

حتی آن‌ها که هیچ‌کس نام‌شان را نمی‌داند اما بنری از سوی‌شان در مکان نصب می‌شود برای پیش بردن اقدام‌شان شبانه ۲۲ درخت را که خودشان در صورت قطع هر اصله مبلغ ۵ میلیون تومان از مردم می‌گیرند قطع کردند و روی برخی از دیوارها علامت‌هایی زدند که پایه‌های این سالن به چه میزان باید پایین برود، حتی جای شمع کوب‌ها را هم مشخص کرده‌اند.

چندین بار هم پا را فراتر از هر اقدامی گذاشته و با بستن آب به قبرها، باعث نشست قبر و از بین رفتن آن شده‌اند،‌ اقدامی که باعث وارد شدن شوکی عظیم به صاحبان عزای «لسان‌الارض» بود.

گفته می‌شود این طرح را در کمیسون ماده‌ی ۵ اصفهان بررسی کرده‌اند و تنها مخالف آن معاون میراث فرهنگی استان اصفهان بوده پس تنها رای مخالف طرح _ ناصر طاهری _ بوده که به گفته‌ی خودش به مالکان قبور، یک رای مخالف،‌کجا قدرت مخالفت با این طرح را دارد، با این وجود جالب است که رئیس شورای شهر اصفهان و حتی نزدیکان استاندار اصفهان او را مخالف طرح نشان می‌دهند. طرح برای قبرستانی که سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از خیلی وقت پیش رایزنی‌ها برای قرار گرفتن پرودنده‌اش در فهرست موقت یونسکو آغاز شده است.

حالا مالکان قبرها معترض‌اند که اگر به عنوان یک شهروند در انتخابات شورای شهر و حتی مجلس شرکت کرده و به نماینده‌ی منتخب خود رای داده‌اند تا شهرشان آباد شود، آن‌ها چرا حتی نمی‌توانند از ۲۰۰ قبر در چهار هزار متر حفاظت کنند؟

برخی از مالکان این قبور می‌گویند: «در اطراف تخت فولاد بافت‌های فرسوده و فضای خالی زیادی وجود دارد که آنها می‌توانند طرح خود را در آن مکان‌ها اجرایی کنند، ولی مشخص نیست چرا فقط انگشت‌شان به سمت این تکیه است و قبری که خودشان برای برخی از بزرگان اصفهان در این محدوده ساماندهی کرده‌اند را می‌خواهند خراب کنند؟ چه ضرورتی دارد که چنین طرحی را در مکانی مقدس که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده اجرائی کنند و این همه صاحب اموات را عزادار؟»

صاحبان عزای «لسان‌الارض» هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما از تهدیداتی که از سوی برخی نهادها می‌شوند هم واهمه دارند،‌ فقط می‌گویند «چرا باید این پروژه در چند متری «مصلی» اصفهان که بیش از ۱۰ سال است فقط اسکلت اولیه‌اش ساخته شده اجرائی شود، مصلائی که مدتی است مجوز هایپرمارکت گرفته است... یا ساختمان مدرسه‌ی متروکه‌ای که حدود ۱۰۰ متر با این تکیه فاصله دارد و مدت‌هاست به حال خود رها شده است.»

صاحبان عزای «لسان‌الارض» علاوه بر اعتراض به مسئولان مختلف شهری و نوشتن طومار و پیگیری از دستگاه‌های مختلف،‌ یکی از تنها اقداماتی که از دست‌شان برمی‌آید را انجام داده‌اند. آن‌ها ابتدای امسال با شکایت به دادسرای اصفهان از اجرائی شدن این پروژه شکایت کردند و قاضی پرونده حتی کار را متوقف کرد، ولی مردم هنوز و هر روز ترس دارند از این که روزی که گذرشان به این تکیه بیفتد و اثری از گذشته‌ی خود نبینند.

حال این پرسش مطرح است که اصلا چه ضرورتی دارد روی قبور چنین کاری انجام شود؟ آیا در حال حاضر ساخت این سالن اجتماعات جزو امور ضروری و از الویت‌های اصفهان است؟ چگونه این قبرها از بین می روند آن هم در حالی که حدود ۶ سال پیش برای ساماندهی این قبور هزینه شده است؟
کد خبر: 80867
Share/Save/Bookmark