مؤدب: نگاه جامعه ما به شعر یک نگاه دیمی است
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای اردوی اختتامیه دومین دوره آفتابگردان‌ها؛
مؤدب: نگاه جامعه ما به شعر یک نگاه دیمی است
نشست رسانه‌ای اردوی اختتامیه دومین دوره آموزشی آفتابگردان‌ها صبح امروز با حضور علی محمد مؤدب مدیر عامل شهرستان ادب و میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر این موسسه در دفتر شهرستان ادب برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۰
به گزارش هنرنیوز در این نشست مودب با بیان اینکه شعر خلاصه تجربه‌ها، دانش‌ها، احساس‌ها و اوهام انسان است گفت: شعر غنی‌ترین مجموعه خاطرات یک تمدن و میراث آن از حضور آدمی در دوره‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: مخصوصا در آیین ما که کلام محور دین ماست و معجزه پیامبر (ص) است به شعر توجه ویژه شده است کما اینکه قرآن تعالی همه کلام هاست و زیبایی آن در کلمات نشان از اهمیت و جایگاه کلام در دین ما دارد که نمود آن در شعر است.

مؤدب با اشاره به عدم توجه کافی به شعر در سطح توده رسانه‌ها اظهار نمود: متاسفانه ما برای شعر، این همراه صبور چنان که باید و شاید توجه و تدبیر نکرده‌ایم و نگاه به شعر در جامعه ما یک نگاه دیمی است.

وی با بیان این مطلب افزود: ما مشتاقیم که برای شعر جشن خرمن بگیریم و شاعران ممتاز را ببینیم و لذت ببریم اما برای آغاز راه شاعری تدبیری نشده است.

مدیر شهرستان ادب با انتقاد از رسانه‌هایی که در حوزه فرهنگ از کنار بحث شعر به سادگی می‌گذرند گفت: در جامعه ما یک پدیده ساده شبه فرهنگی و یا غیر فرهنگی به آسانی مورد خبرسازی قرار می‌گیرد همانند موضوعات ورزشی و به قدر کافی در رسانه‌ها انعکاس یافته و برایش فضا سازی می‌شود در حالیکه از برنامه‌هایی چون جایزه کتاب سال و برخی منتخبین آن در رسانه‌هایی چون صدا و سیما نامی برده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شعرهای شاخص هم همواره مغفول مانده‌اند گفت: در ورودی شهر‌ها هیچ تابلویی نصب نشده که معرف شهر‌ها به نام شاعران آن‌ها باشد درحالیکه شعر هنر اول ماست و جایی است که رویا‌هایمان را می‌نویسیم تا اتفاق بیفتند.

در ادامه این نشست عرفان‌پور با بیان اینکه ما در کشور برنامه‌های زیادی داریم که جلوه ادبی دارند گفت: در بین این دست برنامه‌ها تعداد آنهایی که به حوزه پرورش و آموزش نسل جوان انقلاب اسلامی بپردازد بسیار کم است در حالیکه دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی به مرحله‌ای رسیده است که می‌شود آن را تا حد زیادی جدی گرفت.

وی افزود: دوره آموزشی شهرستان ادب در پایان دومین دوره خود به سر می‌برد، امسال بعد از یکسال فعالیت جدی این دوره را به پایان می‌بریم و فراخوان
شعر هنر اول ماست و جایی است که رویا‌هایمان را می‌نویسیم تا اتفاق بیفتند
دوره سوم را منتشر می‌کنیم، برای دوره بعد هم حدود ۱۰۰ نفر عضو می‌پذیریم.

عرفان‌پور با اشاره به برنامه‌های این دوره گفت: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که ما در این دوره در سالی که گذشت برگزار کردیم نیم روز مشاوره و نقد ادبی بود که هر هفته برگزار می‌شد و اساتید مطرح در آن شرکت داشتند که طی آن حدود ۳۵۰ مورد مشاوره و نقد ادبی صورت گرفت که جمعا ۶۸۰ ساعت مشاوره و نقد ادبی داشتیم.

وی از حضور ۲۶ نفر از اساتید در این دوره‌ها یاد کرد و گفت: اساتیدی چون مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، اسماعیل امینی، سهیل توکلی، علی داودی و محمد مرادی در این دوره به شاعران جوان آموزش می‌دادند و اکنون در نظرسنجی که در بین اعضای دوره انجام دادیم ۸۲ درصد از مشاوره‌ها رضایت داشتند و ۶۰ درصد عنوان کرده بودند که این برنامه در پیشرفت شعرشان مؤثر واقع شده است.

وی افزود: ارائه سیر مطالعاتی در دو نوبت با اساتید مطرح از دیگر برنامه‌های ما بود که به صورت جلسات هفتگی نقد و بررسی شعر هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها در طول سال گذشته برگزار شد، همچنین اردوهای چند روزه ادبی از مهم‌ترین برنامه‌های سالانه شهرستان ادب به شمار می‌رود که اولین بار در دماوند و در روزهای آتی در مشهد برگزار می‌شود.

عرفان‌پور در تریح برنامه‌های اردوی مشهد مقدس گفت: از ۲۸ مرداد تا اول شهریور در مشهد مقدس برنامه‌های مختلفی داریم که عبارتند از؛
کلاس‌های آموزشی با حضور زکریا اخلاقی با موضوع شاعر و رسالت الهی، اسماعیل امینی با موضوع جریان‌شناسی شعر امروز، قربان ولئی با موضوع مخاطب مفروض و تعادل در شعر، سهیل توکلی با موضوع بایسته‌های شعر دینی، محمدعلی انصاری با موضوع شاعر از نگاه وحی، علی‌محمد مؤدب با موضوع سبک زندگی هنرمندانه و وحید جلیلی با موضوع فرهنگ در انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

وی در خاتمه خاطر نشان نمود: از دیگر برنامه‌های این اردو چهار روزه کارگاه‌های نقد شعر با حضور ناصر فیض، سعید بیابانکی، مصطفی محدثی خراسانی، بیژن ارژن، علی داودی و محمدکاظم کاظمی ۳۱ مرداد ماه است شب شعر آفتابگردان‌ها با حضور بسیاری از شاعران مطرح کشوری از جمله علیرضا قزوه، محمدحسین جعفریان، سعید حدادیان و شاعران بزرگ مشهد برگزار می‌شود.

عرفان‌پور در خاتمه در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر حضور و تعداد مدعوین گفت: حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر از جوانانی که در دوره‌های آموزشی حضور داشتند به علاوه تنی چند از اعضای دوره اول در این اردو شرکت می‌کنند.
کد خبر: 62371
Share/Save/Bookmark