« ورک شاپ های تخصصی طراحی و نقاشی » برگزار گردید
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و در بوستان حضرت مریم ؛
« ورک شاپ های تخصصی طراحی و نقاشی » برگزار گردید
در هفته های آغازین پاییز ، شهر تهران شاهد فعالیت های هنری از سوی گروهی علاقه مند ، کار بلد و عاشق طراحی و نقاشی بود تا با برگزاری « ورک شاپ های تخصصی طراحی و نقاشی با موضوع طیبعت و فیگور و فضا » سهمی حتی کوچک در این رشته پر طرفدار داشته باشند.
 
تاريخ : شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، در هفته های آغازین پاییز ، شهر تهران شاهد فعالیت های هنری از سوی گروهی علاقه مند ، کار بلد و عاشق طراحی و نقاشی بود تا با برگزاری « ورک شاپ های تخصصی طراحی و نقاشی با موضوع طیبعت و فیگور و فضا » سهمی حتی کوچک در این رشته پر طرفدار داشته باشند.این گروه تقریبا سی نفره به همراه استاد « پرویز معزز » و استاد «پوریا مرزبان» ؛ دومین ورک شاپ خود را در عصر جمعه 19 مهرماه به نام «کارگاه رنگ» در بوستان مریم واقع در خیابان کریم خان زند ، نبش استاد نجات اللهی و با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار کردند. برنامه ای که چون در پارک و در دید عموم بود مخاطب عام را هم برای دیدن آثار آنان به بوستان مریم کشاند و سبب علاقه مندی مردم به این هنر گردید.

« زهرا خستو » مسئول برگزار کننده این ورک شاپ ها که خود دستی بر این آتش دارد از جمله علاقه مندان و دلسوزانی است که تمایل دارد تا این هنر از شکل مخاطب خاص خارج شده و پایگاه مردمی و مخاطب عام به خود بگیرد و شاید برگزاری این برنامه در یکی از بوستان های تهران هم به همین منظور بوده است.

او درصدد است تا با راه اندازی چنین برنامه هایی بتواند همکاری ارگانها و سازمانهای مرتبط با هنر را به چنین رویدادهای هنری جلب نماید.

او می گوید: «اکثر کسانی که در این ورک شاپ ها حضور دارند فارغ التحصیل دانشگاهها ی هنر هستند اما دانشگاههای ما متاسفانه نتوانستند چنین محیط هایی را برای این بچه ها فراهم کنند و این درحالی است که می بایست این فضاها از طریق دانشگاهها تا قبل از فارغ التحصیلی بچه ها برگزار می شد».

زهرا خستو با بیان اینکه دانشگاهها می توانند با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چنین برنامه هایی را برگزار کنند می افزاید: «اگر ما شاهد همکاری و مشارکت دانشگاههای هنر یا دانشگاههای علمی کاربردی و آزاد باشیم بی شک باعث خواهد شد که ما برای برگزاری چنین ورک شاپ هایی مجبور به گرفتن شهریه از هنرجویان نباشیم و همین امر می تواند امکان استفاده از چنین فضایی را برای عموم جامعه علاقه مند به رشته نقاشی مهیا نماید تا این هنر فراگیر تر شود».

وی معتقد است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ؛ همکاریهای خوبی با وی همچون در اختیار گذاشتن مکان و تخفیف شهریه برای هنرجویان داشته است و دو استادی که با این گروه همکاری می کنند یعنی آقایان معزز و مرزبان بدون هیچ چشم داشتی و صرفا برای شکل گیری و استارت این برنامه حضور داشتند.



استاد « پوریا مرزبان » که خود مدرس دانشگاه تهران و دانشگاههای هنر شهر تهران است از اساتید جوانی است که از سال 94 در دانشگاهها مشغول به تدریس بوده است و من از این استاد دانشگاها در مورد این ورک شاپ می پرسم و او می گوید: این دومین ورک شاپ من به اتفاق استاد معزز است که در حال برگزاری است. نخستین آن در باغ موزه ایرانی با موضوع نقاشی از طبیعت با نگاه انتزاعی و فرم که با حضور 30 نفر در شهریورماه امسال بود که برگزار گردید و در ورک شاپ دوم هم ، موضوع بحث ما پیکره در فضا می باشد. البته هدف ما این است که این بچه ها با فضاهای حرفه ای آشنا شوند تا بتوانند پروژه ای داشته باشند که در نهایت به برگزاری یک نماشگاه ختم شود و در این ورک شاپ هم ، هر نفر دو اثر خواهند داشت که بعد از اینکه من و آقای معزز آثار انتخابی را که حدود 30 اثر از 120 اثر خواهد بود را در همین هفته انتخاب می کنیم این آثار بعد از ایام اربعین و با هماهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گالری مریم و در باغ موزه ایرانی به مدت یک هفته به نمایش گذاشته خواهد شد.


وی با بیان اینکه تعدادی از بچه هایی که در این ورک شاپ حضور دارند فارغ التحصیل رشته نقاشی ، تعدادی هنرجوی دوره های آزاد و برخی ها هنوز دانشجو هستند می گوید: «توانایی بچه ها خوب هست و خوشبختانه با فضای کار آشنا هستند اما هنوز تجربه کمی با فضاهای حرفه ای و نمایشگاهی دارند چرا که اکثر بچه ها زمانی که فارغ التحصیل می شوند از فضای کار دور می شوند و ما تصمیم گرفتیم که با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و طی فراخوانی این علاقه مندان را به این نوع برنامه ها جلب کنیم و همان طوری که سازمان فرهنگی هنری از ما حبمایت کرده انتظار داریم که سایر نهادها همچون حوزه هنری ، ارشاد و دانشگاهها هم از ما حمایت کنند تا این کارگروه هنری به صورت مداوم استمرار داشته باشد».

استاد مرزبان با توجه به برگزاری این ورک شاپ در بوستان مریم می افزاید: « برگزاری این برنامه در بوستان مریم ، باعث کنجکاوی مردمی شد که در این بوستان حضور داشتند و به همین منظور از نزدیک با کار هنری بچه ها آشنا شدند و خیلی هایشان ابراز علاقه به این رشته کردند و به نوعی این کار باعث آشتی هنر طراحی ونقاشی با مردم کف جامعه شد چرا که معمولا این رشته دارای مخاطب خاص است».


وی در مقایسه دانشکده های نقاشی ایران با سایر کشورها می گوید: « معتقدم اساتید در حوزه هنر نقاشی و تجسمی تلاش خودشان را انجام می دهند اما اگر مقایسه ای با دانشگاههای کشورهای دیگر داشته باشیم اولین مشکل ما ؛ نبود امکانات سخت افزاری درحوزه آموزش هنر نسبت به کشورهای دیگر و موضوع دوم مساله فروش و ارتزاق فارغ التحصیلانی است که در این رشته فعالیت می کنند . ضمن اینکه بستر های لازم در فضاهای آکادمیک و گالریها ، نسبت به کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته بسیار ضعیف است اگرچه درسالهای اخیر؛ حراجی ها و نمایشگاههای زیاد و خوبی در سطح شهر تهران برگزار شده اما هنوز در شهرستانها موفق نبودیم و باید برای آنان چاره ای اندیشیده شود . در نهایت معتقدم اگر امکاناتی که در کشورهای دیگر در اختیار هنرجویان و دانشجویان قرار می گیرد در دسترس دانشجویان ایرانی هم باشد حتما اتفاقات بزرگی در سطح بین الملل شکل خواهد گرفت».


گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 97661
Share/Save/Bookmark