برای معرفی شهید بهشتی به کتابهای متعددی نیازمندیم / لباس مدیریت بر قامت بهشتی دوخته شده بود/ اگر بهشتی زنده بود منتقد جدی امروز ما بود
در نشت کتاب خوان ویژه شهدای هفتم تیر مطرح شد؛
برای معرفی شهید بهشتی به کتابهای متعددی نیازمندیم / لباس مدیریت بر قامت بهشتی دوخته شده بود/ اگر بهشتی زنده بود منتقد جدی امروز ما بود
دبیرکل نهاد کتابحخانه های عمومی با تقدیر از استادان و ارائه دهندگان نشست کتاب‌خوان «شهیدان هفتم تیر» گفت: جامعه امروز ما برای معرفی شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی به کتابهای متعددی نیازمند است.
 
تاريخ : جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح پنج شنبه هفتم تیرماه ، نشست کتابخوان ویژه شهدای هفتم تیرماه با موضوع شهدای هفتم تیرو با حضور جمعی از بازماندگان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری در سال ۱۳۶۰ و حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، محمد شادنوش، عبدالله جاسبی، محمد پیشگاهی‌فرد ، اسدالله بادامچیان و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزارگردید.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابحخانه های عمومی در این نشست با تقدیر از استادان و ارائه دهندگان نشست کتاب‌خوان «شهیدان هفتم تیر» طی سخنانی گفت: جامعه امروز ما برای معرفی شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی از دریچه کتاب، به ۳ دسته کتاب نیاز دارد: دسته اول کتاب‌های مرجع درباره این شخصیت‌های بزرگوار است. دسته دوم کتاب‌هایی برای مخاطبان مختلف در گروه‌های سنی و سطح سواد متفاوت و دسته سوم کتاب‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع نمی‌پردازند، اما با بیان هنرمندانه و خلاقانه سعی می‌کنند گوشه‌هایی از افکار و زندگی این بزرگ‌مردان را بیان کنند.

او درمورد دسته سوم افزود: مقام معظم رهبری گاهی اشاره کرده‌اند که رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو در واقع تاریخ انقلاب فرانسه است؛ در حالی که بر روی این کتاب نوشته نشده تاریخ انقلاب فرانسه و حتی نوشته نشده داستانی بر اساس تاریخ انقلاب فرانسه.

وی گفت: انقلاب اسلامی نعمات بسیاری را در اختیار نسل جوان ما قرار داد که شاید اولین در تاریخ این اتفاق می‌افتد؛ کجا می‌توانستیم ما شخصیت‌هایی نظیر شخصیت‌های صدر اسلام را تجربه کنیم، کجا می‌توانستیم حوادثی نظیر حوادث صدر اسلام را ببینیم، حتی کجا می‌توانستیم دردها و رنج‌هایی شبیه دردهای امیرالمومنان علی(ع) را ببینیم.

در ادامه محمد شادنوش، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی کتاب «تسلیم‌ حق‌ بودن» گفت: شهید بهشتی خوبی ها و بدی ها را با ترازوی انصاف می سنجیدند و معتقد بودند که نباید بدیهای دشمن را اگر مویی هست آن را کوه ببینیم و و کارهای زیبای خودمان را اگر مویی هست آن را به کوه تبدیل کنیم و هر آنچه انصاف هست ببینیم و این مدیریتی بود که ایشان داشتند.

وی ادامه داد: دکتر بهشتی بر این باور بود که در شناخت حق ، چشم و گوش و هوش خود را باید باز نگه دارید و در پذیرش حق آماده باشید و در عمل به آن کوشا و زمینه های مساعد را ایجاد کنید.ایشان یک جمله دردناک و دلسوزانه دارد مبنی بر اینکه « من ازچشم پوشی برخی انسانهای والا و پرارزش جامعه نسبت به حق به درد آمدم ».

دکتر شادنوش در خاتمه اظهار داشت: تا زمانی که در نور حرکت کنیم سایه خودمان را خواهیم دید ولی اگر در ظلمت حرکت کنیم حتی سایه خودمان را هم نخواهیم دید.

اسدالله بادامچیان به معرفی کتاب «حکومت در اسلام» گفت: شهید بهشتی فرزند زمان بود و حتی فراتر از زمان بود و نسبت به گذشته اشراف کامل داشت . ایشان گذشته را همچون آیینه ای می خواست برای ساختن آینده و خودش را موظف می دانست که در این مسیر کار کند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در زندگی با برنامه کار می کرد و نظم داشت و تقسیم اوقات می کرد و وقت خودش را صرف کارهای بیهوده نمی کرد.نسل جوان ما اگر می خواهد پیرو شهید بهشتی باشد با مطالعه این کتاب خواهد فهمید که او چگونه فکر و عمل می کرد.

به اعتقاد بادامچیان ، شهید بهشتی طرح جامعه نمونه اسلامی را در آن زمان مطرح و در اساسنامه حزب موتلفه اسلامی نیز آن را درج می کند.

وی افزود: شهید بهشتی در قبل از انقلاب معتقد بود که برای اینکه جامعه ایرانی اداره شود باید حکومت اسلامی مستقر شود و روی دولت کریمه بحث می کرد و می گفت وظیفه ما بهتر شناختن و شناخته شدن اسلام به مردم است.

بادامچیان اضافه کرد: همه کارهای شهید بهشتی جمعی بود و حتی شهادت ایشان هم به صورت جمعی اتفاق افتاد.

به گفته او کتاب حکومت در اسلام 12 فصل دارد که بحث اول در مورد تعریف حکومت است و بحث دوم کتاب به انواع شکل های حکومت در مجامع کوچک و بزرگ می پردازد.

عبدالله جاسبی، عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز در نشست کتابخوان با معرفی کتاب « تشکل فراگیر» که نوشته خودش می باشد گفت: کتاب «تشکل فراگیر» مروری بر یک دهه فعالیت حزب جمهوری اسلامی و بررسی این حزب و شکل‌گیری نخستین دولت‌های پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶ پرداخته است. تا به حال ۵ جلد آن منتشر شده و جلد ششم در این تابستان منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: ۳ جلد از کتاب «تشکل فراگیر» روزشمار حزب و ۳ جلد آن مجموعه اطلاعیه ها و بیانیه های مربوط به جمهوری اسلامی است. جلد هفتم به واقعه هفتم تیر می پردازد و این درحالی است که ما به 10 جلد کتاب در این زمینه نیازمندیم و برای اینکه مجموعه تاریخی ماندگار در مورد حزب جمهوری اسلامی داشته باشیم لازم است که به همه منابع دسترسی داشته باشیم که خوشبختانه من به آنان دسترسی داشتم اما ما متاسفانه با کمبود مکان ، پرسنل و بودجه روبرو هستیم و کار نگارش قدری با کُندی پیش می رود.

جاسبی از همه کسانی که خاطراتی در مورد حزب جمهوری اسلامی دارند خواست که خاطراتشان را در اختیار او قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: بی شک باید گفت که لباس مدیریت بر قامت بهشتی دوخته شده بود و از خصوصیات مدیریت ایشان ، تسلط برابزار مدیریت بود. او انسانی صبور و مسلط بر مدیریت بود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی با معرفی کتاب « مبانی نظری قانون اساسی» گفت: این کتاب حس دارد زیرا صرفا متن نیست بلکه سخنرانی است.

وی افزود: شهید بهشتی دوست داشت او را عالم دینی متعهد و مسئول خطاب کنند و نه فقط روحانی بگویند. بهشتی به یک بلوغ فکری انسجام یافته رسیده بود و یک شخصیت منضبط و تشکیلاتی بود و در تحول آفرینی نظام حوزه علمیه نیز نقش مهمی ایفا کرد.

پورمحمدی ادامه داد: شهید بهشتی همیشه در زندگی بازنگردر رفتار بود و شخصیتی به روزی داشت و حتما اگر می بود قانون اساسی را تغییر می داد و از اهداف آرمانی انقلاب دفاع می کرد و منتقد جدی امروز ما می بود. او اجازه نمی داد این شرایط اقتصادی و اتکا به نفت ادامه پیدا کند. ما امروز به شناخت بهشتی نیازمندیم و باید هر چه بیشتر شهید بهشتی را به جامعه معرفی کنیم.

در ادامه نیز محمد پیشگاهی فرد، راوی کتاب خاطرات محمد پیشگاهی‌فرد درباره این کتاب سخن گفت.

در پایان نیز علاوه بر رونمایی از پوستر کتاب های شهدای سرچشمه ؛ بخش تخصصی شهدای ترور در کتابخانه مجموعه سرچشمه افتتاح شد.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 96581
Share/Save/Bookmark