جذب گسترده سرمایه گذار در بناهای تاریخی نیازمند تعریف تسهیلات بانکی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
جذب گسترده سرمایه گذار در بناهای تاریخی نیازمند تعریف تسهیلات بانکی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بهره برداری از بناهای تاریخی یک فعالیت اقتصادی نو پا محسوب می شود و اگر در قدم های اول مورد حملایت قرار نگیرد و نتواند نمونه های موفقی به جامعه اقتصادی معرفی کند، در آینده امکان جلب توجه سرمایه گذاران به آن کاهش خواهد یافت.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۳
به گزارش هنرنیوز؛محسن بیگلری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی ما این است که در اثر تحمل رکود و تورم چندین ساله توان خود را از دست داده و نمی تواند به راحتی به هر نوع سرمایه گذاری اعتماد کند و وارد هر نوع بازاری شود. اساسا باید چند عامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بخش خصوصی راغب به انجام فعالیتی شود که این عوامل هم اعتماد به بازار، شناخت کافی از آن، وجود نمونه های موفق، وجود فضای خالی برای فعالیت و از این دست مسایل هستند.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع بازسازی و احیاء بناهای تاریخی با یک مزیت ممتاز و در مقابل چند خلا مهم مواجه است. مزیت ممتاز این دست فعالیت ها ظرفیت فوق العاده گردشگری کشور و مسیر رو به توسعه این صنعت در ایران است که شهرت عمومی معماری ما در دنیا هم می تواند به آن اضافه شود. به عبارتی عامل اشتیاق گردشگران برای درک موقعیت فرهنگ بومی ایران که بناهای تاریخی هم یکی از اساسی ترین آنها به شمار می رود، یک امتیاز فوق العاده ممتاز محسوب می شود.

وی ادامه داد: در مقابل آسیبی که وجود دارد این است که عموما دست بخش خصوصی به لحاظ اعتبار مورد نیاز برای سرمایه گذاری در این بخش خالی است و همزمان قانون و آئین نامه خاصی هم وجود ندارد تا این دست سرمایه گذاران را مورد حمایت قرار دهد. ضمن اینکه در کشور ما هنوز تجربه فراگیری از احیاء بناهای تاریخی وجود ندارد و تجارب ما عموما محدود به موارد پراکنده ای می شود، حال آنکه بخش خصوصی نیاز دارد تا با آشنایی با تجارب موفق این حوزه به سرمایه گذاری در آن اعتماد کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین چیزی که لازم به نظر می رسد این است که باید ضمن تقویت مزیت سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و تبلیغ وسیع آن برای بخش خصوصی، نگاه جدی هم به بیم ها و نگرانی های بخش خصوصی در این حوزه انجام شود. شاید در شرایطی که قرار داریم مهمترین این نگرانی ها هم متوجه موضوع تسهیلات لازم برای احیاء بناهای تاریخی باشد.

بیگلری همچنین گفت: بدون تعریف تسهیلات توجیه پذیر و منطقی برای یک فعالیت اقتصادی، امکان جلب توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی پایین می آید و بحث بهره برداری از بناهای تاریخی هم از این قاعده مستثنی نیست. خصوصا اینکه باید متوجه باشیم که بهره برداری از بناهای تاریخی یک فعالیت اقتصادی نو پا محسوب می شود و اگر در قدم های اول مورد حملایت قرار نگیرد و نتواند نمونه های موفقی به جامعه اقتصادی معرفی کند، در آینده امکان جلب توجه سرمایه گذاران به آن کاهش خواهد یافت.
کد خبر: 91442
Share/Save/Bookmark