بازنگری در آرای داوران فیلم فجر کاری زیبنده است
انتقاد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس از نامزدهای جشنواره؛
بازنگری در آرای داوران فیلم فجر کاری زیبنده است
فاطمه ذوالقدر معتقد است که لیست نامزدهای اعلامی سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر با خواست اکثریت سازگاری لازم را ندارد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰
به گزارش هنرنبور ، فاطمه ذوالقدر (نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هئیت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس) به نامزدهای نهایی سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.

متن یادداشت فاطمه ذوالقدر که اختصاصا در اختیار ایلنا قرار گرفته، به شرح زیر است:

جشنواره فیلم فجر در میان اصحاب رسانه و سینما دارای جایگاه برجسته‌ای است که مورد توجه و قضاوت اقشار مختلف قرار می‌گیرد و همواره این رویداد فرهنگی و هنری با حاشیه‌هایی همراه است، که زدودن آنها وابسته به ارتقای سطح اعتماد به عنوان یک سرمایه اجتماعی، میان اصحاب سینما، رسانه، مردم و مسئولین می‌باشد.

جشنواره فجر را نباید صرفا در نمایش فیلم خلاصه نمود، بلکه این جشنواره فضایی است که در آن سینماگران جوان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان جدیدی پا به عرصه می‌نهند که بر مبنای علاقه و شوق سینما، فارغ از هرگونه کمک و چشمداشتی به بودجه‌های دولتی، اقدام به ساخت و تولید فیلم می‌کنند که باید این جشنواره ، محلی برای تجلیل و تقدیر از این بخش از اصحاب سینما نیز به حساب آید.

در جشنواره فیلم فجر امسال نیز، فیلم‌های خوبی، با موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی و مستندهای برجسته، با موضوع زنان همانند "زنانی با گوشواره‌های باروتی" و " بانو قدس ایران" ارائه شد که هریک استحقاق انتخاب را دارند و همانطور که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح نمودند، باید در جشنواره به قشرها و سلایق نیز توجه شود تا حسِ همدلی و همگرایی شکل بگیرد.

اما لیست منتشره از نامزدهایِ سی و ششمین جشنواره فجر به نحوی است که در چندین بخش صرفاً یک فیلم به عنوان نامزد معرفی شده است و فیلم‌های خوبِ بسیاری که با هزینه‌های شخصی تدوین شده‌اند از این منظر مغفول مانده‌اند.

این در حالی است که فیلم‌ها با موضوعات اجتماعی روز، که با تابوشکنی از آسیب‌های اجتماعیِ پنهان، در جامعه پرده برداشته بود نیز مورد کم‌مهری قرار گرفته است.

لیست نامزدهای اعلامی موجود نه تنها با خواست اکثریت سازگاری لازم را ندارد بلکه تعجب و اعتراض اصحاب رسانه و سینما را نیز به همراه داشته است که چنانچه امکان بازنگری میسر بود، کاری زیبنده بنظر می‌رسید.

در بخش آرای عمومی نیز با توجه به انجام اینترنتی آن و ایجاد این شائبه که شاید برخی با خرید بلیت‌های بیشتر در رای تاثیرگذاری نموده باشند نیز ازجمله مسائلی است که باید در آینده مورد دقت بیشتر قرار گیرد.

سینمای ایران و سینماگران ایرانی نیازمند حمایت در فضای عادلانه و اخلاق مدار هستند لذا انتظار می‌رود بازنگری در نامزدهای معرفی شده، برای دریافت جوایز در بخش‌های مختلف بر محور عدالت، حق و انصاف صورت پذیرد به طوری که در عرصه رقابتی سالم و شفاف جلب رضایت حداکثری مردم و اصحاب رسانه و سینما مهیا شود.

ایلنا
کد خبر: 96032
Share/Save/Bookmark